تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وجود ۷۸ باب کتابخانه در استان کردستان / توزیع ۱۵ هزار نسخه کتاب کوردی در کتابخانه ها ی استان

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد عبدالملکی شامگاه یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه های جمعی استان کردستان که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سالن کنفرانس اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد،  گفت: در حال حاضر ۷۸ باب کتابخانه در استان کردستان وجود دارد که ۵۰ باب آن نهادی و ۲۸ باب آن مشارکتی هستند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان کردستان عنوان کرد: طبق استاندارد کتابخانه ها باید به ازاء هر نفر چهار جلد کتاب وجود داشته باشد اما اکنون ۷۵۳ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های استان کردستان وجود دارد که هم اکنون به ازاء هر نفر نیم جلد کتاب وجود دارد.

وی افزود: ۳۵ درصد از جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر استان باید عضو کتابخانه ها باشند که اکنون ۴۴ هزار نفر در کتابخانه ها عضو هستند که این به معنی سه یا چهار درصد است.

عبدالملکی گفت: مشکل اصلی در استان کردستان کتاب نخواندن نیست بلکه بستر های کتاب خواندن فراهم نیست و بزرگ ترین دلیل آن کمبود فضای کتابخانه ای است‌.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان کردستان اظهار داشت: منبع درآمد کتابخانه ها نیم درصد از کل درآمد شهرداری های شهر ها است و این به تجهیزات و تعمیرات اختصاص می یابد.

عبدالملکی گفت: شهرداری ها باید آگاه باشند که طبق قانون هر ماه این رقم را به کتابخانه ها واگذار کنند زیرا این یک قانون است و نباید به عنوان درخواست و کمک تلقی شود.

وی افزود: شهرداری ها اگر این مبلغ را واگذار نکنند طی یک نامه حتی بدون اجازه از حساب شهرداری ها برداشت خواهد شد اما نکته اینجاست که دیگر این مبلغ به کتابخانه های شهرمان تعلق نمی گیرد و به حساب تهران واگذار می شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه های حق انتفاعی و مشارکتی می تواند سهم کتابخانه های استان را افزایش دهد، گفت: هدایت خیرین به سمت کتابخانه سازی بسیار می تواند به توسعه کتابخانه‌ها کمک کند و باید گفتمان حاکم در جامعه به این سمت برده شود.

عبدالملکی توجه به هنرمندان و افراد اهل قلم را لازم و ضروری دانست و گفت: در این راستا ۱۵ آذر ماه سال جاری گرامیداشت مُحی الدین حق شناس در سینما بهمن سنندج برگزار می شود.

مدیر کل کتابخانه های استان کردستان با بیان اینکه ۱۲۰ برنامه فرهنگی و متنوع در سراسر استان به مناسبت هفته کتابخوانی برگزار می شود، گفت: نشست تخصصی کتابخوان در کتابخانه ها، مدارس در این هفته و در طول سال به این صورت برگزار می شود که افراد کتاب هایی که خوانده اند را به اشتراک خواهند گذاشت.

وی به دیگر برنامه های این هفته اشاره کرد و گفت: قصه گویی، آموزش قصه گویی به مادران، نقاشی ،مسابقه انشاء با موضوع کتابخوانی در این هفته در سراسر استان برگزار خواهد شد.

وی افزود: سلسه نشست های نقد کتاب از سه شنبه ۲۲ تا ۳۰ آبان هر روز در آمفی تئاتر اداره کل کتابخانه های عمومی برگزار خواهد شد و اساتید برجسته شهر سنندج در این نشست ها حضور خواهند داشت.

عبدالملکی گفت: ۱۰۰ عنوان کتاب اهل سنت نهاد اداره کل کتابخانه های عمومی کل کشور پیشنهاد و تا دو ماه آینده این کتاب ها که تعداد مشخصی نیز ندارد در کل شهر های اهل سنت توضیع خواهد شد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان کردستان اظهار داشت: ۱۵ هزار نسخه کتاب کوردی در استان خریداری و تا هفته آینده در کتابخانه ها توضیع خواهد شد.

به گفته وی، خرید از مولفان و ناشران بومی کردستان به منظور حمایت از این قشر در جامعه جزو برنامه های اصلی کتابخانه های عمومی استان کردستان است.

انتهای پیام/م

۱۲۰ برنامه فرهنگی و متنوع در سراسر استان کردستان به مناسبت هفته کتابخوانی برگزار می شود



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وجود ۷۸ باب کتابخانه در استان کردستان / توزیع ۱۵ هزار نسخه کتاب کوردی در کتابخانه ها ی استان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..