تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب از ایران به افغانستان صادر می‌شود/ اعلام زمان برگزاری طرح پاییزه کتاب

دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب در نشست خبری مطرح کرد؛

بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب از ایران به افغانستان صادر می‌شود/ ۲۴ آبان تا ۴ آذر؛ زمان برگزاری طرح پاییزه کتابحسینی پور گفت: طرح پاییزه کتاب از ۲۴ آبان تا ۴ آذر در استان‌ها و از ۲۶ آبان تا ۴ آذر در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور نیکنام حسینی پور دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه و هادی حیدری دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این مراسم، نیکنام حسینی پور دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه تقارن هفته کتاب را با هفته وحدت به فال نیک می‌گیریم، گفت: این تقارن را یک فرصت برای خود می‌دانیم که بتوانیم با شور و نشاط بهتری هفته کتاب را پیش ببریم. ما باید کتاب را به عنوان فصل وحدت در اقوام ایرانی که در سراسر کشور هستند، تلقی و از آن استفاده کنیم. چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را نباید به دهه فجر محدود کرد؛ این به نوعی بعثت انقلاب اسلامی است. امسال سعی کردیم مشارکت همه سازمان‌ها و نهاد‌هایی را که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند، داشته باشیم.

وی با اشاره به میزان صادرات کتاب‌های ایران به افغانستان بیان کرد: بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب از ایران به افغانستان صادر می‌شود. ما آمادگی داریم جشنواره‌هایی را هم که به وسیله نویسندگان افغانستانی در ایران برگزار می‌شود، حمایت کنیم.

دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اسامی روزهای هفته کتاب بیان کرد: روز‌های هفته کتاب به ترتیب کتاب و پایتخت کتاب ایران، کتاب؛ کتابخوانی و کتابدار، کتاب؛ خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی، کتاب انقلاب اسلامی، کتاب؛ رسانه فن آوری‌های نوین و کپی رایت، کتاب دانشجو و دانش آموز، کتاب دانایی و توانایی در تولید ملی، کتاب وحدت ادیان اقوام و مذاهب و کتاب و کتابفروشی به عنوان پاتوق فرهنگی نامگذاری شدند.

حسینی پور با اشاره به اجرای طرح حمایتی پاییزه کتاب در هفته کتاب اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف از برگزاری طرح‌های حمایتی فصلی، حمایت از کتابفروشی‌های کوچک و مناطق کم برخوردار است؛ طرح پاییزه کتاب از ۲۴ آبان تا ۴ آذر در استان‌ها و از ۲۶ آبان تا ۴ آذر در تهران برگزار می‌شود. در این طرح هم مانند طرح تابستانه کتاب از کتاب‌های تالیفی حمایت می‌کنیم. هرچند اثر این حمایت را در طرح تابستانه کتاب ندیدیم اما به کار خود ادامه می‌دهیم. در طرح پاییزه کتاب ۲۵ درصد تخفیف به کتاب‌های تالیفی و ۱۵ درصد تخفیف به کتاب‌های ترجمه اختصاص دادیم. آثار تالیفی در برخی حوزه‌ها به ویژه کودک و نوجوان افت بسیار چشمگیری دارد. در حوزه توزیع یارانه در طرح پاییزه کتاب سعی می‌کنیم کتابفروشی‌های کوچک و مناطق کمتر برخوردار را بیشتر ببینیم.

وی ادامه داد: بحث کتابفروشی‌ها در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک دغدغه مطرح شد. به این منظور به تعدادی از کتابفروشی‌ها برای بازسازی و تاسیس تسهیلاتی دادیم. همچنین در هفته پژوهش سمینار کتابفروشی‌ها با حضور کتابفروشی‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. نتیجه این سمینار را به مسئولان ارائه می‌کنیم. آیین نامه اجرایی هزینه‌های آب و برق برای کتابفروشی‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و به سازمان بودجه و برنامه ریزی ارسال شد. با اجرایی شدن آن کتابفروشی‌ها تغییراتی در هزینه‌های خود احساس خواهند کرد.

حسینی پور با اشاره به پخش برنامه‌هایی در رادیو فرهنگ با موضوع قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب در هفته کتاب افزود: کتابخوان‌های حرفه‌ای در هفته کتاب می‌توانند از تخفیف‌های بیشتری استفاده کنند. بیش از ۶۰ سازمان و نهاد در ستاد اجرایی هفته کتاب حاضر شدند. از این میان ۴۰ سازمان برنامه‌های خود را به ستاد هفته کتاب که در موسسه خانه کتاب مستقر است، ارائه داد. ستاد بیشتر نقش هماهنگ کننده را در برگزاری هفته کتاب دارد. برخی سازمان‌ها در دوره‌های قبل در زمینه کتاب فعالیت داشتند. سعی کردیم آن‌ها را در این دوره هم فعال کنیم. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به حوزه کتاب نزدیک است، اما نزدیکی با کتاب برای معاونت فرهنگی این وزارتخانه هنوز جا نیفتاده است. دغدغه کتابفروشی‌ها این بود که طرح تابستانه کتاب را با آن‌ها تسویه شود. معاونت توسعه همکاری می‌کند تا ۲۴ آبان ماه طرح پاییزه را بدون بدهی به کتابفروشی‌ها اجرا کنیم.

دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران  در پایان گفت: افتتاحیه هفته کتاب در کاشان با حضور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران برگزار می‌شود. اداره ارشاد اصفهان و شهر کاشان یرنامه‌هایی را برای افتتاحیه در نظر گرفتند. به دلیل اینکه در افتتاحیه هفته کتاب در کاشان حاضر می‌شوم، نمی‌توانم در برنامه تجدید میثاق با آرمان‌های امام و شهدا که روز سه شنبه برگزار می‌شود حاضر شوم. سعی کردیم افتتاحیه هفته کتاب در ۲۲ آبان برگزار شود، اما این امر میسر نشد.

در این مراسم علیرضا بهرامی، دبیر جشنواره کتاب و رسانه هم با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد باید توقع‌ها و برنامه‌هایی فراتر از یک بخش روتین در هفته کتاب در جشنواره کتاب و رسانه قائل شد، گفت: تا کنون جشنواره‌های رسانه در حوزه‌های مختلف برای تقدیر از کسانی برگزار شد که یک سال در حوزه‌ای مشخص فعالیت کردند. در این چهار سالی که داور یا دبیر جشنواره بودم سیر تکوینی را در جشنواره کتاب و رسانه دیدم. همچنان این جشنواره مسیر رو به تکوینی را طی می‌کند. باید این مطالبه را فرض بدانیم تا ارزش افزوده‌ای برای حوزه کتاب در رسانه‌ها ایجاد شود. کارکردی که جشنواره کتاب و رسانه می‌تواند داشته باشد، فرصتی برای نگاه متکثر‌ به رسانه‌های مختلف و حوزه‌های مختلف کتاب است.

انتهای پیام/

برنامه های هفته کتاب تشریح شد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب از ایران به افغانستان صادر می‌شود/ اعلام زمان برگزاری طرح پاییزه کتاب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..