تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سندروم  apnba چیست؟/ صدایی که خواب را از مغزتان دریغ می‌کند

محمد عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مشکل خر و پف، خطرات و راه‌های درمان آن اظهار کرد: خروپف‌های شبانه به خصوص اگر با خرناس یا به اصطلاح «قطع نفس» همراه شود می‌تواند بسیار آسیب رسان باشد؛ اگر این خروپف‌ها با اختلالات خواب مثل کمبود دم یا حتی نبود دم که به آن نفس نکشیدن یا همان apnba گفته می‌شود همراه باشد منجر به بیدار شدن های پیاپی و در نتیجه افت اکسیژن و افزایش سطح دی اکسید کربن خون می‌شود که بسیار نگران‌کننده است.


وی گفت: خواب از چهار بخش گوناگون تشکیل شده است که این خر و پف عوارض آن مانع از رسیدن خواب به عمق پایانی می‌شود، اگر خواب عمق کافی پیدا نکند مغز ما باید بیدار باشد تا قطع نفس‌ها باعث خفگی نشود؛ همه می‌دانند که حداقل تاثیر استراحت نکردن مغز، کاهش مهارت‌های شناختی است.

چرت زدن‌های روزانه ممکن است نشانه‌ای خطرناک باشد

عمرانی ادامه داد: از مهمترین نشانه‌های اختلال خر و پف در شب، چرت زدن های پیاپی روزانه و خواب آلودگی در طول روز است؛ اگر خواب آلودگی‌ها ادامه پیدا کند، افراد در حوزه‌هایی که نیازمند به پردازش بالای مغزی است مثل رانندگی یا کار با دستگاه سرکار دچار مشکل می‌شوند، این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ در ضمن استراحت نکردن مغز تاثیر زیادی بر طول عمر افراد دارد.

صدای خر وپف شما خواب را از مغز خودتان هم دریغ میکند

وی تاکید کرد: راه تنفسی در کسانی که کام پایین و بزرگ دارند یا دارای لوزه‌های بزرگی هستند، مسدود می‌شود و فشار زیادی به بدن تحمیل می‌کند؛ زیرا در اثر اینم نقص در بدن، سینه  فشار منفی زیادی ایجاد می‌کند تا بر انسداد راه هوایی چیره شود و هوا را عبور دهد؛ چنین فعالیتی به مرور به قلب و مغز آسیب می‌رساند و حتی ممکن است موجب برگشت اسید معده به مری و شاید افزایش فشار خون شود.

بیشتر بخوانید: چرا خروپف می‌کنیم؟

این متخصص گوش، حلق و بینی بیان کرد: نبود دَم در کودکان حتی اگر یک بار در طول شب اتفاق بیفتد نگران کننده است؛ بچه هایی که خرناس می‌کشند حتما نیازمند مراجعه به پزشک هستند؛ در بالغین هم اگر تعداد قطع شدن نفس‌ها به بیش از پنج بار در هر ساعت خواب برسند، می‌توانیم او را جزو بیماران سندروم  apnba خواب شبانه بدانیم.

صدای خر وپف شما خواب را از مغز خودتان هم دریغ میکند

وی درباره علت بروز سندروم  apnba اظهار کرد: معمولاً دو علت باعث قطع شدن نفس می‌شود؛ یکی از آنها انسداد مجاری تنفسی است، یعنی جزو مشکلات مغزی نیست  و راه‌های تنفسی مسدود هستند، عوامل زیادی بر مسدود شدن راه‌های تنفسی تاثیر دارند که از جمله آنها می‌توان به کام  یا زبان بزرگ، ماهیچه‌های شل شده حلق، بزرگی گردن ، چاقی واضافه وزن، داشتن زبان کوچکی بزرگ یا چانه کوچک و عقب رفته اشاره کرد.

عمرانی افزود: در دومین علت قطعی نفس، مغز دستور تنفس را به ریه ها صادر نمی‌کند یا اعصاب انتقال دهنده این انتقال پیام را به خوبی انجام نمی‌دهد؛ کسانی که قطع تنفسی دارند با انجام  برخی کارها مثل کاهش وزن ممکن است بهبود پیدا کنند؛ اگر قطر گردن در خانم‌ها بیش از ۳۷ سانتی متر و در آقایان بیش از ۴۰ سانت باشد و این افراد با اختلال خر و پف درگیر باشند، نیازمند مراجعه به پزشک هستند از سوی دیگر کسانی که گرفتگی شدید و دو طرفه مجاری بینی دارند، بهتر است برای کاهش اصطکاک هوا آن را درمان کنند.

صدای خر وپف شما خواب را از مغز خودتان هم دریغ میکند
این متخصص گوش، حلق و بینی  تصریح کرد: افراد مبتلا به دگرگونی  ریتم  قلب باید بررسی کنند که آیا مشکل خروپف هم دارند یا نه؟ همچنین کسانی که چرت روزانه دارند باید عمق خواب خود را بررسی کنند؛ اگر بعد از خواب کافی حس کردید که همچنان خسته و خواب آلود هستید با پزشک مشورت کنید، اگر تشخیص پزشک قطع تنفس باشد ممکن است به  جراحی فک و صورت یا استفاده از ماسک‌های فشار مثبت نیاز داشته باشید تابه مرور این اختلال درمان شود؛ البته نباید از تاثیر چشمگیر کاهش وزن در بهبود خروپف افرادی که وزن بالایی دارند به سادگی گذشت چرا که وزن بالا در ایجاد و ادامه خروپف اثرگذار است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سندروم  apnba چیست؟/ صدایی که خواب را از مغزتان دریغ می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..