تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نکاتي درباره سرطان معده

نکاتي درباره سرطان معده

خبرگزاري آريا – يک متخصص اپيدميولوژي، سرطان معده را سومين علت مرگ‌ومير ناشي از سرطان در جهان خواند و درباره اين بيماري توضيح داد.
به گزارش خبرگزاري آريا ، قباد مرادي در گفتگو با ايسنا اظهار کرد: سرطان معده چهارمين بدخيمي در مردان و پنجمين سرطان شايع در زنان در سراسر جهان است.
وي تصريح کرد: اگر چه ميزان بروز و مرگ‌ومير سرطان معده در اکثريت کشورهاي آسيا، در سال‌هاي اخير کاهش کمي داشته، اما اين بيماري هنوز يکي از مشکلات سلامت عمومي در اين کشورها است.
اين متخصص اپيدميولوژي با بيان اينکه بروز و مرگ‌ومير اين بيماري براساس منطقه جغرافيايي، وضعيت اقتصادي_اجتماعي و فرهنگي متفاوت است، افزود: به منظور کاهش بار اقتصادي – اجتماعي مرتبط با سرطان معده، شناسايي و مديريت گروه‌هاي پرخطر داراي اهميت بالايي است.
وي گفت: سرطان معده يک بيماري چند عليتي است و عوامل متعددي از جمله سن، جنسيت مرد، وضعيت اقتصادي اجتماعي، سابقه خانوادگي، عفونت هليکوباکتر پيلوري، زخم معده، مصرف مواد غذايي غني شده با نمک و ترکيبات نيترات مانند انواع سوسيس و کالباس و عادات غذايي ناسالم از عوامل خطر مهم سرطان معده به خصوص در کشورهاي در حال توسعه است.
متخصص اپيدميولوژي عنوان کرد: عفونت هليکوباکتر پيلوري عامل مهم در ايجاد زخم معده است. اين عفونت از قوي‌ترين عوامل خطر سرطان معده در سراسر جهان است.
براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت در سال ميلادي ۲۰۱۴ در ايران، سرطان معده در مردان شايع‌ترين سرطان و در زنان سومين سرطان بعد از سرطان پستان بوده است.
وي افزود: ميزان بروز کمتر سرطان معده در زنان نسبت به مردان ممکن است به دليل مواجهه کمتر زنان با عوامل خطر مختلف مانند سيگار کشيدن و مصرف الکل و مواجهه با سطوح بالاتر استروژن در طول دوره زندگي خود باشد.
اين متخصص اپيدميولوژي با اشاره به اينکه در ايران برخلاف کشورهاي پيشرفته ميزان بروز سرطان معده در حال افزايش است، گفت: اين افزايش در استان کردستان که يکي از استان‌هاي غربي کشور است قابل توجه است.
مرادي خاطرنشان کرد: عوامل زيادي از جمله ويروس‌ها، باکتري‌ها، عوامل شيميايي، فيزيکي، ژنتيکي و فاميلي در بروز سرطان‌ها دخيل است.
وي در پايان يادآور شد: از آنجايي که در سرطان‌ها، پيشگيري اوليه بيشتر بر کاهش خطر ابتلا و کاهش عوامل خطرزا در افراد سالم و پيشگيري ثانويه بر تشخيص سريع و غربالگري و کنترل فرايند سرطان تاکيد دارد، توصيه مي‌شود که مردم در سنين بالاي ۴۰ سالگي علايمي مانند زخم معده، درد شکمي، نفخ و خونريزي گوارشي را جدي بگيرند و به پزشک مراجعه کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نکاتي درباره سرطان معده»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..