تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تولد جنگ جهانی دوم از رَحِم معاهده ورسای!

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،«گاوریلو پرنسیپ» جوان یک‌لا قبای صرب‌تبار که سودای استقلال بوسنی را در سر داشت، ٢٨ ژوئن ١٩١٤ آرشیدوک فرانتس فردیناند، ولیعهد اتریش و همسرش را در سارایوو ترور کرد تا جرقه یکی از پرتلفات‌ترین جنگ‌های دوران معاصر را بزند. در پی این سوء قصد، امپراتوری اتریش - مجارستان به صربستان اولتیماتوم داد؛ روسیه متحد سنتی صربستان آماده جنگ شد؛ آلمان به‌عنوان متحد امپراتوری اتریش - مجارستان به فرانسه حمله کرد؛ انگلستان به آلمان اعلان جنگ داد و به این ترتیب جنگ بین‌الملل اول کلید خورد.

تولد جنگ جهانی دوم از رَحِم معاهده ورسای!

بیشتربخوانید : شگفت انگیزترین حقایق از جنگ جهانی دوم که نمی دانستید!+ تصاویر

تسلیم آلمان، مقدمه‌ای بر پایان جنگ بین‌الملل اول

‌صد سال پیش در چنین روزی، برابر ١١ نوامبر ١٩١٨ میلادی، رأس ساعت ١١ صبح، امپراتوری آلمان به‌عنوان لیدر دولت‌های محور در جنگ بین‌الملل اول، تسلیم بی‌قید و شرط خود را اعلام کرد و امضای معاهده صلح با متفقین را پذیرفت. تبعات شکست در جنگ جهانی اول برای متحدین بیش از آن بود که در تصور بگنجد. قوای پیروز، سرمست از موفقیت در میدان نبرد، انواع و اقسام شروط تحقیرآمیز را در معاهدات صلح دوجانبه و چند‌جانبه گنجاندند و امپراتوری‌هایی چون اتریش - مجارستان و عثمانی را پاره‌پاره کردند. با پایان جنگ، کشورهایی چون لهستان، یوگسلاوی و چکسلواکی از امپراتوری اتریش - مجارستان و تعداد بسیاری از کشورهای کنونی خاورمیانه از تکه‌تکه کردن امپراتوری عثمانی پدید آمدند.

بسته‌شدن نطفه جنگ بین‌الملل دوم در ورسای

با خواندن برخی ازشروط تحمیل‌شده به آلمان در پایان جنگ بین‌الملل اول که در ادامه می‌آید، خواهید فهمید که چرا شعارهای آدولف هیتلر مبنی بر بازگرداندن عزت آلمان در ‌سال ١٩٣٣ مورد توجه مردم این کشور قرار گرفت.

١- تمامی کشتی‌های جنگی و تجاری آلمان به انگلستان و فرانسه داده شود. ٢- آلمان با هزینه خود برای متفقین کشتی بسازد. ٣- آلمان باید از تمامی دارایی‌های خود در سایر کشورها چشم بپوشد. ٤- آلمان باید ٥‌هزار موتور قطار و ۱۵۰‌هزار اتومبیل برای متفقین تولید کند. ٥- آلمان باید به مدت ۱۰‌سال مقادیر زیادی زغال سنگ به فرانسه ایتالیا و بلژیک بپردازد. ٦- متفقین تا ۵‌سال بر واردات و صادرات آلمان نظارت داشته باشند.
٧- رودهای الب و اودر و همچنین کانال کیل در آلمان بین‌المللی اعلام شود. ٨- آلمان باید ۶‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون لیره استرلینگ به صورت نقدی غرامت به متفقین بپردازد. ٩- ناحیه زغال سنگ‌خیز سار به مدت ۱۵‌سال به فرانسه واگذار شود. ١٠- آلمان می‌بایست ارتش خود را به یکصد‌هزار نفر آن هم بدون تانک، سلاح سنگین و خودروهای زرهی کاهش دهد.
١١- آلمان از حق داشتن زیردریایی و سرباز‌گیری محروم می‌شود.
١٢- آلمان از داشتن نیروی هوایی محروم و نیروی دریایی آن هم به ۶ فروند کشتی جنگی و تعدادی رزمناو و اژدر محدود می‌شود.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تولد جنگ جهانی دوم از رَحِم معاهده ورسای!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..