شرکتهای مختلف برای ایجاد امنیت در محصولات خود، به استفاده از فناوری بلاکچین روی آوردهاند، IBM نیز پتنتی برای استفاده از بلاکچین در بازیهای واقعیت افزوده به ثبت رسانده است.
IBM، پتنتی را به هدف افزایش اعتماد در برنامههای واقیت افزوده، زمانی که کاربران از مکانهای واقعی در محیط اطراف خود بازدید میکنند، به ثبت رسانده است. درخواست ثبت این اختراع، به شماره ۲۰۱۸۰۳۱۱۵۷۲ هفته گذشته توسط دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایلات متحده (UPSTO) منتشر شده است.
اسناد IBM بیان میکنند که؛ این راه حل مانع از ورود ناخواستهی کاربران بازیهای واقعیت افزوده به مکانهای نامطلوب مانند؛ املاک شخصی، مکانهای حساس فرهنگی و یا مکانهای که دارای خطر بالایی هستند میشود، همچنین میتواند شامل مکانهایی باشد که از درصد بالای جرم و جنایت برخوردار هستند.
برنامههای واقعیت افزوده، یک سطح مجازی از واقعیت را به محیط اضافه میکنند، که این میتواند به عنوان یک مزیت برای این برنامهها باشد، مانند بازی پوکمون گو که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، اما در عین حال این یک عیب نیز محسوب میشود. کاربران در سراسر محیط اطراف خود به دنبال پوکمونهای نادر میگشتند، باشگاهها را در اختیار میگرفتند، به Pokestops مراجعه میکردند و با یکدیگر مبارزه میکردند.
مقالههای مرتبط:با این حال، نشانیهای مبتنی بر محل، سبب بروز اختلال در زندگی ساکنان، ایجاد سر و صدا، ترافیک و ازدحام جمعیت در آن منطقه میشد، گاهی اوقات نیز کاربران را به مکانهای نامناسب مانند؛ کلینیکهای مواد مخدر، یادبودها و خانههای شخصی، هدایت میکرد. چنین بازیهایی بهویژه زمانی که در مقیاس جهانی توسعه پیدا میکنند، میتوانند با تبدیل مکانهای حساس فیزیکی به مکانهای بسیار مطلوب در دنیای مجازی، ایجاد مشکل کنند.
با این حال، بلاکچین میتواند به کاربران زمانی که وارد این مناطق میشوند، هشدار دهد. این روش شامل بهدست آوردن مکان کاربر با استفاده از سنسورهای تلفن همراه و سپس ارسال آن به پایگاه داده محلی برای بررسی مکان تلفن همراه در واقیت افزوده، از این نظر که آیا این مکان، مناسب است یا خیر؟ میشود، سپس با ایجاد تغییر در برنامه واقیت افزوده به کاربر هشدار میدهد که این مکان یک مکان نامناسب است.
پایگاه داده مبتنی بر بلاکچین، سوابق مکانهایی را که باید از ورود به آنها اجتناب شود، را جمعآوری میکنند و همچنین به عنوان فناوری توسعه لجستیک شناخته میشوند. این پایگاه دادهها شامل اطلاعاتی هستند که در چندین سیستم ذخیره میشوند، این امر، جعل سوابق و نشانههای زمانی را بسیار سخت میکند.
نه تنها این امکان را فراهم میکند که سابقهای از مکانهایی که نباید در طول بازیهای واقعیت افزوده در آنها حضور داشت، وجود داشته باشد، بلکه میتواند بهطور بالقوه اعتماد به مناطق امن را فراهم کند.
همانطور که در پتنت بیان شده است؛ بازیکنها و کاربران ممکن است در مکانهای مخربی قرار بگیرند که از آنها برای اهداف مختلفی مانند: خرابکاری یا انجام حملات، استفاده میشود، بنابراین دسترسی به یک منبع قابل اطمینان میتواند مزیتی برای علاقهمندان به این بازیها در هر سنی باشد.
این پتنت میتواند با توصیف نحوه استفاده از تکنولوژیهای مشابه بلاکچین توسط؛ کاربران، تنظیم کنندهها و کسب و کارها، با ارائه نشانههای رمزنگاری شده منحصر به فرد، به حفظ مالکیت تاریخچه بازیها از جمله؛ مکانهای بازدید شده و زمان بازدید از آنها، کمک کند.
ایدهی Big Blue، با استفاده از بلاکچین برای محافظت و جابجایی مکانهای فیزیکی در حوضه AR، بطور بالقوه میتواند منافع مشتریان آینده که علاقهمند به تولید و شاید تقلید از موفقیتهای بازیهایی مانند پوکمون گو باشند را، فراهم کند، اما بدون تجربه مشکلاتی که نینتندو با آنها مواجه بود.
IBM، تنها غول فناوری نیست که برای استفاده از بلاکچین در زمینههایی غیر از بانکداری، بیمه و رمزنگاری ارز، برنامهای دارد. ماه گذشته سونی اعلام کرده بود که در حال توسعه یک پلتفرم مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری تولیدکنندگان محتوا، مبتنی بر بلاکچین است.
راه حل DRM برای ردیابی آیپی، در بخشهایی مانند؛ کتابهای الکترونیکی، موسیقی، فیلم و نرمافزارهای واقعیت افزوده، در نظر گرفته شده است.