تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاهش چشمگیر سطح زیر کشت گندم و جو در خراسان شمالی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک ، محمد نقی کاظمیان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره وضعیت سطح زیر کشت محصولات پاییزی شامل گندم، جو و کلزا در مزارع خراسان شمالی اظهار کرد: از سوی وزارت جهاد کشاورزی، در فصل کشت زراعی پاییزه جاری، سطح زیر کشت گندم آبی در استان 47 هزار و 274 هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم در استان نیز 99 هزار هکتار ابلاغ شدند.

کاظمیان با اشاره به اینکه این سطح زیر کشت ابلاغی برای کشت گندم آبی و دیم در استان در فصل زراعی جاری در حدود همان سطح زیر کشت ابلاغی فصل کشت پاییزه سال 96 است، اعلام کرد: از مهر ماه تا 15 آبان ماه امسال 19 هزار و 500 هکتار از مزارع استان به زیر کشت گندم آبی و 55 هزار هکتار نیز به زیر کشت گندم دیم رفته اند.

وی با تصریح بر این مطلب که هم اکنون چشم انتظار ادامه بارش های باران در استان در این فصل زراعی جاری هستیم تا کشت این محصول در استان ادامه یابد، خاطر نشان کرد: پراکنش بارندگی های مهر تا نیمه آبان ماه امسال نامناسب بوده است.

به گفته وی، بیشترین میزان بارش باران در استان در شهرستان راز و جرگلان با میزان بارش 50.1 میلی متر، سپس در شهرستان فاروج به میزان 30.5 میلی متر و کمترین مقدار بارش در استان در این مدت یاد شده نیز در شهرستان جاجرم به میزان 2.6 میلی متر بوده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: امسال از مهر تا آبان ماه جاری، سطح زیر کشت گندم دیم قابل انتظار نبوده است.

وی به کشت جو نیز اشاره کرد و در این باره گفت: ابلاغ وزارت خانه برای کشت جو آبی در مزارع خراسان شمالی 22 هزار هکتار و کشت جو دیم نیز 18 هزار هکتار است.

وی اعلام کرد: با آغاز کشت در فصل زراعی جاری تا به کنون، در سطح شش هزار و 150 هکتار، محصول جو آبی و در سطح پنج هزار و 319 هکتار نیز محصول جو دیم کشت شده اند.

کاظمیان اذعان کرد: افزایش سطح زیر کشت این محصول نیز به ادامه بارش ها بستگی دارد و منتظر ادامه بارش باران در این فصل زراعی در استان هستیم.

وی در باره کشت کلزا نیز بیان کرد: دستورالعمل ابلاغی فصل زراعی جاری برای کشت کلزای آبی در استان دو هزار و 115 هکتار و برای کشت کلزای دیم در استان نیز 665 هکتار است که طی مدت مهر تا نیمه آبان ماه جاری در استان دو هزار و 100 هکتار کلزای آبی و 600 هکتار نیز کلزای دیم کشت شده اند.

وی افزود: تا به کنون محصول کلزای دیم در مزارع تپه شلمی و خشتلی استان کشت شده اند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه مهلت کشت کلزا در استان در فصل زراعی جاری به پایان رسیده، یادآور شد: کاهش کشت این محصول در استان در این فصل زراعی جاری به علت کاهش بارندگی ها و کاهش دبی رودخانه های فصلی در استان بوده است.

وی درباره تامین بذور این محصولات برای کشت در فصل زراعی جاری نیز اظهار کرد: برای انجام کشت در این فصل زراعی، 13 هزار و 500 تن بذر گندم آبی و دیم همچنین جو آبی و دیم در استان تولید کرده ایم و این در حالی است که در مدت مشابه آن در سال گذشته 9 هزار و 600 تن بذر این محصولات را تولید کرده بودیم.

وی افزود: میزان تولید بذر این محصول در استان در فصل زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.

کاظمیان خاطر نشان کرد: با این وجود، استان باید به هدف تولید بذر این دو محصول یاد شده تا میزان 16 هزار تن دست یابد.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در استان در فصل زراعی جاری، استفاده از ارقام بذری محصول گندم، 19 رقم و در محصول جو نیز هشت رقم است همچنین کل بذر مصرفی گندم در استان 27 هزار تن و کل بذر مصرفی جو در استان هفت هزار تن است، عنوان کرد: در فصل زراعی جاری 45 درصد از بذور کشت شده این دو محصول از بذور اصلاح شده و مابقی از بذور خود مصرفی بوده اند.

وی افزود: با این وجود، در استان تا سال 1404 میزان استفاده از بذور گندم آبی اصلاح شده باید به 65 درصد و استفاده از بذور گندم دیم اصلاح شده نیز به 45 درصد برسد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین درباره افزایش قیمت بذور جو در فصل زراعی جاری نیز اظهار کرد: با توجه به افزایش نگهداری دام داشتی و افزایش تقاضای تامین خوراک دام در کشور موجب شد تا در نیمه نخست امسال، روند قیمت خوراک دام از جمله در محصول جو وارداتی افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: قیمت بذر جو در فصل زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 48.5 درصد همچنین قیمت گندم نیز تا هشت و نیم درصد افزایش یافته اند.

وی درباره بذر کلزا نیزعنوان کرد: در فصل زراعی جاری در استان، 21 تن و 153 کیلو گرم بذر کلزا تهیه و 15 تن و 660 کیل گرم از آن در استان توزیع و کشت شد.

کاظمیان افزود: بذر مازاد برای سایر استان ها ارسال خواهد شد.

وی در خاتمه درباره کشت برنج نیز اظهار کرد: استان از کشت این محصول هیچ حمایتی نخواهد کرد با این وجود، به کشاورزان برنج کار استان توصیه می کنیم که در فصل زراعی جاری در مزارع خود کشت کینوا که محصولی کم آب طلب است را جایگزین کشت برنج کنند.

در عین حال، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار شد: دولت از خرید محصول کینوا و اعمال قیمتی توجیه پذیر در خرید آن برای جایگزین شدن کشت این محصول به جای کشت برنج حمایت کند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاهش چشمگیر سطح زیر کشت گندم و جو در خراسان شمالی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..