تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اجرای نقشه راه معدن در آینده نزدیک

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه بین‌المللی ایران کانمین خبر داد:

به گزارش شمانیوز: وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و ماشین آلات وابسته اظهار داشت: معدن یکی از پتانسیل‌هایی است که اقتصاد را از وابستگی نجات می‌دهد و ازآنجاکه این حوزه از بخش‌های پیشران به شمار می‌رود در صادرات نیز نقش اساسی دارد.
رضا رحمانی در این مراسم از اجرای نقشه راه معدن در آینده نزدیک خبر داد و افزود: همه ذینفعان از مجلس، دولت و بخش خصوصی بر آن تفاهم داشتند و حتماً دوباره با همه ذینفعان مطرح می‌کنیم تا همه پای کار باشند و از ظرفیت‌های موجود در مجلس شورای اسلامی نیز به‌طور قطع استفاده می‌کنیم.

ارتقای سهم معدن در تولید ناخالص داخلی از ۱.۲ فعلی به ۱.۴ و تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی نظیر فولاد، آلومینیوم و مس با شناسایی گلوگاه‌ها ازجمله هدف‌گذاری‌های ما در بخش معدن است

وی تصریح کرد: امروز در نمایشگاه معدن جدیتی در شرکت‌کنندگان دیدم که در آستانه ۱۳ آبان، نوید عزم و اراده و تلاش است وجهت گیری ما نیز برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه همین تلاش‌هاست.
نقش تسهیل‌گری دولت و وزارت صمت
رحمانی با تأکید بر اینکه کار را باید مردم انجام دهند، افزود: ما نیز باید تسهیل‌گر باشیم و موانع کمتری ایجاد کنیم و برای بهبود فضای کسب‌وکار تلاش کنیم و حتماً یکی از کار‌های اصولی بنده همفکری با صنعتگران و معدنکاران است و بدون مشورت با این بخش تصمیمات اساسی گرفته نخواهد شد.
وی ادامه داد: حتماً همکاری دوطرفه خواهد بود و فعالیت‌های قابل‌واگذاری را به تشکل‌ها تفویض می‌کنیم، نظارت بر معادن نیز از بخش‌های قابل‌واگذاری است تا مردم و تشکل‌ها کار را به پیش ببرند و این مدل را باید در حوزه بازرگانی و اصناف هم پیاده کنیم.

توجه به اکتشاف
رحمانی یادآور شد: بدون تردید کار معدن بدون توجه به اکتشاف بی‌معنی است و توسعه اکتشافات معدنی در کشور برای مناطق محروم و کمتر برخوردار در اولویت است و این در حالی است که در ژئوفیزیک هوایی در ۶ سال اخیر معادل کل اکتشافات قبلی کار را پیش برده‌ایم و کار دولت این است که هزینه‌های ریسک را پوشش دهد تا مردم به فعالیت بپردازند.
وی با اشاره به طرح پهنه‌بندی گفت: در این طرح اکتشافات ۱۳۳ پهنه تعریف‌شده و ۱۰۹ پهنه واگذار و ۴۰۰ محدوده امیدبخش نیز شناسایی شده است.

مأموریت وزیر صنعت برای ایمیدرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر انجام فعالیت و تمرکز بر معادن مگا سایز گفت: پیشتر اکتشافات ما سطحی بوده و این در حالی است که دنیا هم به سمت اکتشاف عمقی پیش می‌رود و در این زمینه به سازمان زمین‌شناسی و نیز ایمیدرو مأموریت می‌دهم که بحث اکتشاف را جدی بگیرند، در این زمینه منابع مالی خوبی هم داریم و باید درآمد‌ها را به سمت اکتشاف زیرساخت‌ها سوق بدهیم.
رحمانی اظهار کرد: اکتشاف سالیانه ۳۰۰ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک را در برنامه می‌گذاریم چراکه باید از وضعیت فعلی خارج‌شده و این بخش متحول شود.

سامانه کاداستر
به گفته رحمانی سامانه کاداستر نیز کامل شده و جهت‌گیری اساسی ما در این سامانه شفافیت و مبارزه با فساد و رانت است.
با تکامل سامانه‌ها باید اطلاعات مساوی در اختیار همگان قرار بگیرد و این ظرفیت باید در معدن کامل شود.

دو کار اساسی در حوزه بهره‌برداری از معادن
وی تصریح کرد: در حوزه بهره‌برداری از معادن دو کار اساسی باید صورت گیرد که یکی فعال‌سازی معادن است که امسال در پروژه‌های ویژه تعریف‌شده و بحث دیگر توجه به جغرافیای کشور بخصوص در مناطق محروم است.
رحمانی گفت: توجه به معادن کوچک را با اختصاص منابع مالی در برنامه داریم و ۳۲ شرکت هم با ما جوینت شدند و با حضور بخش خصوصی و شرکت‌های معتبر خارجی به این بخش خواهیم پرداخت.
وی افزود: ارتقای سهم معدن در تولید ناخالص داخلی از ۱.۲ فعلی به ۱.۴ و تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی نظیر فولاد، آلومینیوم و مس با شناسایی گلوگاه‌ها ازجمله هدف‌گذاری‌های ما در بخش معدن است.
رحمانی اضافه کرد: در زمینه مباحث مربوط به محیط‌زیست و منابع طبیعی چه در بخش بهره‌برداری و چه صنایع معدنی، حتماً تعامل خواهیم داشت.
استارت آپ‌ها و کسب‌وکار‌های نوین معدنی دیگر مبحثی بود که رحمانی بدان پرداخت و گفت: اگر این بخش را جدی نگیریم فرصت‌های معدنی از دست می‌رود.
وزیر صنعت در پایان تأکید کرد: میزان استخراج سالیانه معادن بسیار ناچیز است و باید آن را به ۴۰۰ میلیون تن برسانیم و همچنین صادرات ۸ میلیارد دلاری این بخش را می‌توانیم تا ۲ سال آینده به ۱۲ میلیارد دلار برسانیم و در این زمینه نیازمند بازسازی و نوسازی تکنولوژی و ماشین‌آلات و کاهش خام‌فروشی هستیم.

منبع:مس منطقه آذربایجان




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اجرای نقشه راه معدن در آینده نزدیک»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..