تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از حواشی سمی بودن سیب زمینی در کشور تا آماده باش سفیدپوشان جامعه پزشکی برای خدمت به ۵ میلیون زائر رضوی

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود، در این بسته خبری به مرور بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

آماده باش سفیدپوشان جامعه پزشکی برای خدمت به ۵ میلیون زائر رضوی/ هر آنچه زائران در سفر به مشهد باید بدانند

 سید مرتضی احتشام‌فر مدیر سلامت زائرین خراسان رضوی و مشاور اجرایی رئیس علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مطابق روال هر سال زائران بسیاری از ایران و سایر کشورها دهه آخر صفر به مشهد سفر می‌کنند، گفت: امسال برآورد شده است که بیش از ۵ میلیون نفر و چند برابر جمعیت استان وارد مشهد می‌شوند.وی با اشاره به جمعیت بالای زائران پیاده حرم مطهر رضوی اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زائران رضوی، پیاده به پا بوس امام رضا (ع) مشرف می شوند و این جمعیت در مسیر راهپیمایی نیاز به خدمات مختلفی دارند که برخی خدمات چون حوزه سلامت در اولویت قرار دارند و این خدمات غیرقابل چشم‌پوشی است.


مدیر سلامت زائرین خراسان رضوی ادامه داد: ما از ماه‌ها قبل با فعالان حوزه سلامت جلسات متعددی تشکیل می‌دهیم تا خدمات خوب و شایسته‌ای به زائران رضوی در ایام شهادت بدهیم.

احتشام‌فر با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در آماده باش کامل قرار دارند، گفت: ۶۷ بیمارستان با ۱۰ هزار تخت برای خدمت رسانی به زائران آماده هستند که از این تعداد ۳۵ بیمارستان در شهر مشهد به زائران رضوی خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به آماده‌باش اورژانس ۱۱۵ مشهد و سایر شهرهای اطراف اظهار کرد: ۲۱۸ پایگاه اورژانس ۱۱۵ آماده خدمت‌رسانی به زائران رضوی هستند که از این تعداد ۹۶ پایگاه شهری با هزار نیرو و ۱۲۲ پایگاه اورژانس جاده‌ای در این ایام به زائران امدادرسانی می‌کنند.

آمادگی بیش از ۲۰۰ اورژانس پیش بیمارستانی برای خدمات رسانی به زائران امام رضا (ع)

پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور در مورد اقداماتی که به منظور ارائه خدمات به زائران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر گفت: در راستای خدمات رسانی بهداشتی و درمانی به زائرین امام رضا (ع)، وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور تمهیدات مورد نیاز را فراهم کرده است و در این زمینه از یک ماه قبل با هدف هماهنگی بیشتر، جلساتی را با دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار کردیم.

وی افزود: با توجه به گستردگی حضور مردم در مشهد مقدس، تاکنون 218 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی، 250 دستگاه آمبولانس، 5 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 4 فروند بالگرد و بیش از 950 تکنیسین اورژانس، 70 تیم بهداشتی و 56 مرکز درمانی در این عملیات آماده به ارائه خدمات هستند.

تربیت نیرو‌های بومی بزرگترین ثروت درمان کشور/ از ادغام وزارت بهداری و آموزش عالی استفاده نکردیم

اولین نشست کمیسیون عالی تعهدات وزارت بهداشت با حضور وزیر بهداشت، رئیس و ۳ نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و معاونین و مدیران ارشد وزارت بهداشت برگزار شد.وزیر بهداشت در این نشست، گفت: هدف قطعی ما حذف طرح تعهد خدمت نیروی انسانی در آینده است، اما طرح باید در خدمت ارتقای آموزش باشد و دلیل ادغام وزارت بهداری و آموزش عالی این بود که فیلدی فراهم شود تا بتوانیم تبحر و مهارت دانشجویان را افزایش دهیم که از این ظرفیت استفاده نکردیم، اما باید در آموزش، فیلد طرح وجود داشته باشد تا دانشجویان به محیط بروند و با نحوه ارائه خدمات به بیماران آشنا شوند و مهارت های لازم را کسب کنند.

هاشمی تاکید کرد: همه باید به قانون تمکین کنیم و اگر جایی مشکل داریم لازم است با اصلاح آن کار را پیش ببریم.هاشمی با اشاره به سهمیه ۳۰ درصد بومی مناطق محروم خاطرنشان کرد: باید از سهمیه بومی حسن استفاده را داشته باشیم که قرار شد یکبار برای همیشه مشکلات نیروی انسانی در مناطق محروم را حل کنیم و باید اجرای این قانون را ادامه دهیم و اجازه ندهیم به آن خدشه ای وارد شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تربیت نیروهای بومی بزرگترین ثروت درمان کشور است چون امسال ۶۰۰ نیروی انسانی بومی در مناطق محروم مستقر می شوند که باید سه برابر زمان تحصیل خود را در این مناطق بمانند، بنابراین، این ظرفیت بسیار خوبی برای کشور است.

تاثیر افزایش قیمت لبنیات بر سلامت مردم/ کاهش ۳۳ درصدی وابستگی ایران به واردات مواد اولیه دارویی/ پوکی استخوان بیش از ۲ میلیون ایرانی را تهدید می‌کند

ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: علی رغم تمام تهدیدهای‌ دشمنان انقلاب و کشور خودکفایی‌ در تولید دارو و مواد اولیه در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است به طوری که 98 درصد میزان عددی و 70 درصد میزان ریالی مصرف داروهای تولید داخل و سهم مواد اولیه و مؤثر به وسیله شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود و امروزه مواد اولیه و مؤثر داروهای داخلی از 54 درصد سال 95 به میزان 67 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد از مردم کشورمان دچار چاقی یا اضافه وزن هستند؛ گفت:  متأسفانه مصرف غذاهای چرب، شور و فست فود در کشور افزایش پیدا کرده است، مصرف شیر و مواد لبنی در کشورمان روزانه 190 گرم است که این مقدار از حد استاندارد روزی 250 گرم کمتر است و بر اساس نظر کارشناسان بیش از 90 درصد از مردم ایران به دلیل مصرف کم شیر و مواد لبنی کلسیم کمتری دریافت می‌کنند.

حریرچی‌ اضافه کرد: شیر در استحکام استخوان‌ها نقشی اساسی دارد و 40 درصد زنان بالغ و 35 درصد مردان بالغ دچار کاهش تراکم استخوانی هستند و 2.2 میلیون نفر از کشور دچار پوکی استخوان در اثر مصرف کم لبنیات و شیر هستند.

حریرچی ادامه داد: بازسازی بیمارستان سر پل ذهاب تا هفته اول آذر ماه انجام و افتتاح می‌شود و یک بیمارستان 50 تخت خوابی به وسیله خیرین کاشانی در حال ساخت است و بیمارستان دیگری که بر اثر زلزله آسیب دیده بود نیز در حال بازسازی است که در این مدت یک بیمارستان موقت بانگر با ظرفیت بیشتر از قبل به همین شهر مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: یک بیمارستان 96 تخت خوابی در شهر اسلام‌آباد غرب در حال ساخت است و ساخت یک بیمارستان 32 تخت خوابی در شهر ثلاث باباجانی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: یک بیمارستان موقت در شهر ثلاث باباجانی تا آخر آبان نیز راه‌اندازی می‌شود تا اقدامات وزارت بهداشت برای مردم زلزله زده کرمانشاه تکمیل شود.

وی در خصوص ممنوعیت تبلیغ دارو گفت: تبلیغ دارو بر اساس قانون ممنوع است اما در برخی موارد مشاهده شده که تولیدکننده دارو از روش‌های آگهی استفاده می‌کند که در این زمینه وزارت بهداشت در خصوص تبلیغ برخی از داروها در شبکه‌های ماهواره‌ای به ذی‌النفعان‌شان تذکرات جدی را داده است.

مزارع کشاورزی شناسنامه‌دار می‌شوند/ همه سیب‌زمینی‌ها نیترات بالاتر از حد مجاز ندارند

وحید مفید مدیرکل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درمورد نیترات سیب زمینی توضیح داد: نمونه برداری های معاونت‌های غذا و دارو براساس روش های علمی بوده و اگر در نمونه ای میزان نیترات حتی چند برابر باشد، نمی توانیم حکم کنیم که کل سیب زمینی های کشور این مشکل را دارد. ممکن است در برخی مناطق به نمونه هایی برخورد کنیم که میزان نیترات و نیتریت بالاتر از حد مجاز باشد، اما این موضوع به این معنا نیست که میزان باقی مانده سموم روی همه محصولات تولیدی در کشور به صورت نامتعارف بالاتر از حد مجاز باشد.

وی افزود: در حال حاضر سازمان غذا و دارو براحتی می‌تواند فراورده‌های غذایی را به واسطه پروانه ساخت آن از کارخانه تولیدی رهگیری کند، اما این امکان درمورد محصولات کشاورزی وجود ندارد و مزارع هنوز شناسنامه دار نشده‌اند و ما صرفا در صورت بالا بودن باقی مانده سموم، موارد را به وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌کنیم.

مدیرکل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تمام برنامه سازمان، نظارت بر زنجیره تولید مواد غذایی در قالب "سند ایمنی غذا" است، اظهار کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته و قول جهاد کشاورزی در اوایل زمستان، اولین گروه از کدهای شناسه مزارع به ما اعلام می‌شود و ما می توانیم محصولات کشاورزی را ردیابی و پایش کنیم.

مفید ادامه داد: براساس طرحی که در چند سال گذشته سازمان غذا و دارو آن را پیگیری می‌کند، پایش میزان باقی مانده سموم کشاورزی ازجمله نیترات و نیترید و درمورد برخی محصولات خاص، فلزات سنگین است که در سال‌های 93، 94، 95 و 96 میزان باقی مانده سموم به ترتیب روی 7، 15، 17 و 18قلم محصول اندازه گیری شده که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته امسال نیز، میزان باقی مانده سموم روی 30 قلم محصول پایش خواهد شد.

سهم ۵ درصدی بانوان در اهدای خون استان تهران/ بیش از ۲۱ هزار نفر در مهر ماه ۹۷ خون اهدا کردند

سیدمرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران اظهار کرد: در مهر ماه 97 تعداد 21 هزار و 771 نفر اقدام به اهدای خون در سراسر مراکز انتقال خون استان تهران کرده‌اند که از این تعداد 45 درصد از این افراد جزو اهدا کنندگان مستمر خون هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه از نظر ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در سطح استان تهران با هیچ مشکل خاصی روبرو نیستیم و ذخیره خونی استان بیش از 7 روز است.

طباطبایی تأکید کرد: در مهر ماه 97 پنج درصد از اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل داده‌اند و 14 درصد از افراد اهدا کننده خون نیز جزو گروه‌های منفی خون بوده‌اند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از حواشی سمی بودن سیب زمینی در کشور تا آماده باش سفیدپوشان جامعه پزشکی برای خدمت به ۵ میلیون زائر رضوی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..