تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عوارض اختلالات خواب را جدي بگيريد

عوارض اختلالات خواب را جدي بگيريد

خبرگزاري آريا – يک روانشناس با اشاره به عوارض اختلالات خواب بر سلامت جسم و روان افراد، نسبت به خواب افراد شب کار هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري آريا ، زينب احمدي در گفتگو با مهر گفت: خواب يک جنبه مهم زندگي انسان است، بطوريکه خواب تقريبا يک سوم از زندگاني ما را تشکيل مي دهد.
اين روان درمانگر افزود: مقداري که مي خوابيم، زماني که مي خوابيم و چقدر به خواب عميق و رويا ديدن نياز داريم، بر حسب سن تفاوت مي کند.
احمدي ادامه داد: مقدار خوابي که هر شخص به آن نياز دارد، يک خصيصه فردي درست مانند قد اوست. هر کسي به مقدار خواب منحصر به فرد خود نياز دارد. مقدار خواب مورد نياز، مقداري است که شما را کاملا بيدار و هوشيار نگه مي دارد.
اين کارشناس ارشد روانشناسي تاکيد کرد: مقدار خواب نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، ميانسالان و سالمندان متفاوت است و به طور کلي مقدار خواب با افزايش سن کاهش مي يابد. ميزان خواب نيز با افزايش سن کاهش مي يابد، بنابراين کيفيت خواب در افراد متفاوت است.
احمدي افزود: «سوماتوتراپين» هورمون رشد در نوزادن به هنگام خواب ترشح مي شود که در سالمندان با کاهش خواب اين اتفاق نمي افتد.
وي با عنوان اين مطلب که تغييرات زيست شناختي در دوران قاعدگي، حاملگي و يائسگي بر خواب زنان تاثير مي گذارد، گفت: کيفيت و مقدار خواب زنان و مردان هم مي تواند متفاوت باشد.
احمدي افزود: هورمون خواب به نام ملاتونين در تاريکي شب ترشح مي شود، لذا، اين هورمون در بدن افراد شب کار ترشح نمي شود.
وي در ادامه به اهميت اين هورمون اشاره کرد و گفت: اين هورمون در بالا رفتن سروتونين تأثير دارد، بنابراين افرادي که کم خوابي دارند دچار اختلالات رواني، به خصوص افسردگي مي شوند.
اين روانشناس تاکيد کرد: در ترشح هورمون «لبتين» تأثير دارد و ترشح نشدن لبتين باعث مي شود انسان يا ساير جانداران احساس سيري نکنند. يکي از دلايل چاقي افراد پرخور کمبود هورمون لبتين است، به همين دليل علم جديد، خواب در تاريکي را براي لاغر شدن تجويز مي کند.
احمدي به اختلالات ناشي از کمبود خواب اشاره کرد و افزود: هورمون خواب اگر ترشح نشود باعث سرطان هاي گوناگون و نيز پيري زودرس مي شود. کمبود خواب باعث اختلال در هوش، حافظه و تمرکز انسان شده و باعث اختلال در هورمون هاي جنسي مي شود.
وي تاکيد کرد: بعضي دردهاي جسمي و گوارشي از جمله يبوست به دليل کمبود خواب است. با توجه به اين نکته ها دانشمندان طب توصيه مي کنند افراد به توالي طبيعت توجه کنند و با تاريکي بخوابند و با طلوع خورشيد بيدار شوند. خواب در روز انرژي را از انسان مي گيرد، زيرا هورمون ملاتونين ترشح نمي شود.
احمدي گفت: به افرادي که شب کار هستند، توصيه مي شود روزها اتاق را به حد شب تاريک و سکوت شبانه را در خانه حکمفرما کنند. بهتر است شب ها چراغ خواب روشن نباشد. همچنين به هنگام خواب روز از چشم بند استفاده کنيد.
وي افزود: بيدار شدن از خواب بهتر است با زنگ ساعت نباشد. اگر به بدن ساعت بيداري و خواب بدهيد، يعني به مدت يک هفته سر ساعت معين بخوابيد و سر ساعت معين بيدار شويد، مي تواند بدون زنگ ساعت بيدار شويد. اين همان ساعت فيزيولوژي بدن است که فعال کرده ايد.
همچنين موقع بيدار شدن زود از رختخواب بلند نشويد. بعضي از خستگي هاي روزانه و سردردها به همين علت است، در واقع به محض باز شدن پلک ها با شتاب و عجله از رختخواب بلند مي شويد.
احمدي در پايان گفت: به هنگام خواب، هيجانات قبل از خواب تعديل شوند و بدون افکار مزاحم به خواب روند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عوارض اختلالات خواب را جدي بگيريد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..