تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سخنگوي سازمان غذا و دارو: داروي لاغري نداريم

سخنگوي سازمان غذا و دارو: داروي لاغري نداريم

خبرگزاري آريا – سخنگوي سازمان غذا و دارو درباره تبليغات داروهاي لاغري، گفت: بسياري از محصولاتي که با نام دارو معرفي مي شوند در واقع دارو نيستند، بلکه مکمل يا فراورده هاي غذايي‌اند که اگر مجوز نداشته باشند جعلي و تقلبي محسوب مي‌شوند.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا، دکتر کيانوش جهانپور درباره تبليغ فرآورده‌هايي با عنوان داروهاي لاغري، گفت: بايد توجه کرد که بيش از يک تا دو قلم دارويي که به نوعي بتواند در لاغري اثرگذار بوده و شواهد و مدارک علمي و فني مبني بر موثر بودن را نيز دارا باشد، در دنيا وجود نداشته که آن هم با ضوابط و شرايط خاص و با مدت محدود مصرف مي شود.
وي افزود: متاسفانه هر آنچه که در حوزه لاغري به عنوان دارو مورد بحث قرار مي گيرد، داراي عوارض بوده و بر همين اساس مورد تاييد محافل علمي قرار نگرفته و مدارک متقني ندارند البته در مواردي مکمل‌هايي را مي‌بينيم که نه شواهد علمي درباره آنها وجود ندارد و نه تاثير خيلي قوي دارند. اين مکمل‌ها در اشکال دارويي موجودند، اما دارو نيستند و ممکن است انواع مختلف آنها در بازار وجود داشته باشد.
جهانپور با بيان اينکه ادعاهايي که درباره تاثيرگذاري مکمل‌ها مطرح مي‌شود با واقعيت فاصله دارد، ادامه داد: محصولات ديگري شامل برخي فراورده‌هاي غذايي، طبيعي يا سنتي نيز هستند که متاسفانه در سال‌هاي اخير در کشور ما تبليغات کاذب و اغواگرانه‌اي را حول خودشان شکل داده‌اند که شايد اين تبليغات هم با واقعيت فاصله بسيار زيادي داشته باشند.
وي افزود: آنچه مهم است، اين است که اغلب اين محصولات دارو نيستند و آنهايي که مجوز دارند هم لزوما به ميزان کافي براي لاغري از نظر اثرگذاري و اثربخشي قابل اطمينان نيستند و در عين حال در مواردي مي‌بينيم که برخي از اين مکمل‌ها اساسا مجوز هم ندارند و از مبادي غير رسمي وارد مي‌شوند و به هيچ وجه تحت نظارت سازمان‌هاي مسئول از جمله سازمان غذا و دارو وارد کشور نمي‌شوند که اين موارد هم عوارض خاص خودشان را دارند. بايد توجه کرد که بسياري از اين محصولات غيرمجاز جعلي و تقلبي بوده و يا از مواد آسيب‌رسان به سلامت در تهيه آنها استفاده مي‌شود که شايد بتواند به کاهش اشتها و وزن در يک دوره زماني بينجامد، اما قاعدتا عوارض آن بيشتر از فوايدش خواهد بود.
سخنگوي سازمان غذا و دارو در ارائه راه حل براي استفاده از محصولات لاغري، گفت: يک راه حل کلي اين است که اگر اين محصولات دارو محسوب مي‌شوند، حتما بايد توسط پزشک متخصص تجويز شده باشند. ما به هيچ وجه دارويي نداريم که اجازه تبليغات داشته باشد؛ چرا که اساسا تبليغات دارو در کشور ما و حتي در بسياري ديگر از کشورهاي دنيا ممنوع است. اگر هم اين محصولات مکمل هستند حداقل بايد با مشاوره پزشک يا کارشناس تغذيه تجويز شده باشند.
وي ادامه داد: مهم‌ترين نکته در اين زمينه بحث شناسه اصالت کالا است. بايد توجه کرد که بازاري که به نام بازار مکمل‌ها يا فراورده‌هاي لاغري و کاهش اشتها در کشور ما وجود دارد و حتي شايد عالم‌گير هم باشد، با مساله قاچاق، تقلب و يا جعلي بودن محصولات مواجه است. بر اين اساس بعد از تهيه اين محصولات، اصالت کلا، اولين نکته اي است که روي هر کالاي سلامت محور از جمله مکمل‌ها و فراورده‌هاي طبيعي و سنتي مجازي قابل استعلام است. اولين مرحله استعلام الصاق برچسب اصالت کالا بر روي محصول است و دومين مرحله اين است که اگر محصولي اين برچسب را نيز دارا بود از طريق سامانه پيامکي ۲۰۰۰۸۸۲۲ و يا سايت اينترنتي http://support.ttac.ir/ يا از طريق اپليکيشن «Ttac» اين استعلام صورت بگيرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سخنگوي سازمان غذا و دارو: داروي لاغري نداريم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..