تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ناشران برای انتشار کتاب دست به عصا حرکت می کنند/ریستوگرافی؛ضربه ای سهمگین برای صنعت نشر

اهالی قلم هم از انتشار کتاب جدید دست نگه داشتند

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند ماهی است که گرانی کاغذ گریبان بازار نشر را گرفته و باعث شده است ناشران برای چاپ کتاب احتیاط بیشتری کنند و کمتر اقدام به چاپ کنند. این مسئله را می‌توان در کاهش ۱۶ درصدی عناوین کتاب در شهریور ماه امسال نسبت به سال گذشته مشاهده کرد.

تنها گرانی کاغذ عامل این وضعیت در بازار کتاب نیست و وضعیت بد بازار نشر هم به کاهش عناوین کتاب دامن زده و اوضاع را تا جایی پیش برده است که مخاطب کتاب باید منتظر بماند کتاب تازه‌ای منتشر شود.

گرانی کاغذ در این چند ماهه و افزایش قیمت سایر ملزومات چاپ سبب شد قیمت تمام شده کتاب افزایش پیدا کند و از سوی دیگر باعث شد ناشر نداند باید چه قیمتی برای کتاب بگذارد تا مخاطب تمایل به خرید کتاب داشته باشد.

اگر قیمت کتاب را از یک حدی کمتر بگذارد ضرر خواهد کرد اگر هم بیش از یک میزانی برای کتاب قیمت گذاری کنند، مخاطب کتاب از عهده تهیه آن برنمی آید که مجموع این عوامل ناشران را برای انتشار کتاب دست به عصا کرده است و کمتر ناشری جرأت می‌کند کتاب جدیدی در این اوضاع و احوال چاپ کند.

شاعران و نویسندگان یک سوی دیگر انتشار کتاب هستند. وقتی اوضاع و احوال بد بازار نشر را می‌بینند و با گرانی کاغذ مواجه می‌شوند برای انتشار کتاب جدید تامل بیشتری می‌کنند و تصمیم می‌گیرند یا در ایران کتاب منتشر نکنند و کتاب هایشان را به ناشران خارجی می‌سپارند یا اینکه انتشار کتاب جدید را به تعویق می‌اندازند تا ببینند چه زمانی اوضاع نشر بهبود پیدا می‌کند و می‌توان کتاب جدیدی منتشر کرد.

وضعیتی که بر بازار نشر حاکم شده است سبب می‌شود افرادی که تنها به سودای فراهم آوری رزومه به این بازار پاگذاشتند یا پا پس بکشند یا برای مدت زمان طولانی از انتشار کتاب دست بردارند البته وضعیت کنونی صنعت نشر نه تنها افرادی را که می‌خواهند در بازار نشر رزومه‌ای برای خود فراهم کنند مردد کرده است بلکه شاعران و نویسندگان حرفه‌ای هم در این بازار مردد شده اند و دست از انتشار کتاب جدید برداشته اند.

در صورتی که وضعیت بازار نشر به همین صورت پیش برود، با تعطیلی بسیاری از انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌ها رو به رو خواهیم شد. بسیاری از ناشران در این وضعیت به ریستوگرافی روی آورده اند و کمتر می‌توان کتاب‌هایی را یافت که با تیراژ ۱۰۰۰ جلد منتشر شده باشند و ناشران ما دیگر توان سابق را برای انتشار کتاب ندارند، چون هزینه‌های چاپ کتاب افزایش پیدا کرده است.

مسئولان ما در نهاد‌های مختلف فرهنگی که در زمینه کتاب فعالیت می‌کنند برای کاهش هزینه‌های چاپ کتاب و رونق هرچه بیشتر این بازار تدبیری بیندیشند چرا که تنها با اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها نمی‌توان بازار نشر را سرپا نگاه داشت شاید نیاز باشد بیشتر از گذشته از ناشرانمان حمایت شود تا بتوانند انتشاراتی‌های خود را سرپا نگه دارند و همچنان در حوزه کتاب فعال بمانند. اوضاع نشر به گونه‌ای است که نمی‌توان میان ناشران خصوصی و دولتی تفاوت قائل شد چرا که هر دوی آن‌ها به این حمایت نیاز دارند تا هم ناشران انگیزه‌ای برای انتشار کتاب داشته باشند هم نویسندگان و شاعران همچنان قلم بزنند و کتاب‌های خود را منتشر کنند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ناشران برای انتشار کتاب دست به عصا حرکت می کنند/ریستوگرافی؛ضربه ای سهمگین برای صنعت نشر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..