تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۲۰۰ سرای دانشجویی تا پایان برنامه ششم توسعه تکمیل می‌شود

جبران و تکمیل 200 سرای دانشجویی تا پایان برنامه ششم توسعه

ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص احداث و تکمیل سراهای‌ دانشجویی‌ از سال گذشته تاکنون‌ گفت: در راستای اجرای سیاست‌های برنامه ششم توسعه کشور‌ و به منظور جبران کمبود ظرفیت‌های سراهای‌ دانشجویی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی کشور، صندوق رفاه دانشجویان طرح پرداخت یارانه سود و کارمزد‌ جهت احداث و تکمیل سراهای‌ دانشجویی را تدوین و پس از ظرفیت‌سازی در قوانین بودجه سنواتی و اخذ مجوز لازم از هیئت‌ امنای صندوق از سال 96 در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: صندوق سال 96  نسبت به تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی طرح تکمیل سراهای‌ دانشجویی اقدام کرد اما با عنایت به تأکید قانون‌گذار‌ مبنی بر اجرای طرح مزبور‌ صرفاً از سوی بخش غیردولتی‌ و به علت استقبال نکردن این بخش موضوع در سال 97 به نحو مطلوب عملیاتی نشد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: صندوق رفاه پس از آسیب‌شناسی نقاط ضعف و قوت طرح احداث و تکمیل سراهای‌ دانشجویی به منظور رفع آسیب‌های طرح‌های قبلی در سال 1397 ظرفیت‌ جدید امکان مشارکت مستقیم دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی برای احداث، تکمیل و خرید سراهای‌ دانشجویی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و غیره فراهم نمود که پس از ابلاغ بخشنامه‌ جدید استقبال بسیاری خوب از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای بهره‌مندی از این طرح صورت پذیرفت‌ و متقاضیان زیادی طرح‌های توجیحی‌ فنی و اقتصادی خود را به منظور بررسی‌ و تصمیم‌گیری به صندوق رفاه ارسال نموده‌اند.

یزدان‌مهر تصریح کرد: به همین منظور کمیته‌های بررسی طرح‌های دریافتی در قالب دو گروه کمیته فنی و کارگروه‌ تخصصی ضمن بررسی کارشناسی طرح‌های توجیحی، فنی و اقتصادی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متقاضی و پس از تأیید کمیسیون دائمی هیئت‌ امنای صندوق و دریافت تسهیلات ارزان قیمت از سوی بانک عامل یا پرداخت یارانه سود و کارمزد‌ تسهیلات دریافتی به 16 دانشگاه و مرکز آموزش عالی موافق نموده‌اند.

وی گفت: بنابراین منابع اختصاص یافته برای اجرای طرح احداث و تکمیل سراهای دانشجویی‌ طی دو سال اخیر در قوانین بودجه سنواتی حدود 900 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

 اضافه کرد: ظرفیت‌سازی دانشگاه‌های واجد شرایط و بخش خصوصی می‌توانند تا 500 میلیارد تومان از وام قرض‌الحسنه‌ برای ساخت و تکمیل سراهای‌ دانشجویی استفاده و کمبود 200 سرای دانشجویی در طول برنامه ششم جبران گردد.

اتاق تندرستی‌ در سراهای‌ دانشجویی ایجاد می‌شود

یزدان‌‌مهر گفت: با مشارکت دانشگاه‌ صندوق رفاه و سازمان امور دانشجویان به منظور ایجاد فضای با نشاط و افزایش سطح رفاه دانشجویان در سال 95 صندوق رفاه دانشجویان نسبت به احداث و تجهیز 100 اتاق تندرستی‌ با اعتباری بالغ بر 3 و نیم میلیارد تومان اقدام نمود؛  سال گذشته نیز به همان میزان اعتبار تخصیص داده شد و طی تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشگاه‌ علوم ورزشی وزارت علوم نظارت بر احداث و تجهیز و ساماندهی 100 اتاق تندرستی در سراهای‌ دانشجویی کل کشور در حال اجرا است.

وی بیان کرد: در مجموع راه‌اندازی و تجهیز 200 اتاق تندرستی‌ در مجموعه سراها‌ی دانشجویی موجب غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجویان، توسعه روحیه ورزش و افزایش سلامت دانشجویان خواهد شد که توسط دانشگاه و سازمان امور دانشجویان در دستور کار خود قرار گرفته است و امیدواریم این طرح به عنوان مکمل و متمم‌ ایده اتاق و جاده تندرستی‌ زمینه‌ساز سلامتی و تقویت روحیه نشاط دانشجویی در محیطی امن و سالم در دانشگاه‌ها شود.

ساماندهی‌ سراهای دانشجویی غیردولتی‌

یزدان‌مهر در خصوص ساماندهی‌ سراهای‌ دانشجویی غیردولتی‌ اضافه کرد: صندوق رفاه به عنوان متولی امور سراهای دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت متبوع‌ و در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت، برنامه‌ریزی لازم در جهت تأمین بخشی از نیاز سراهای‌ دانشجویی در دانشگاه‌ها را از طریق ظرفیت‌های بخش خصوصی طراحی و عملیاتی نمود.

وی گفت: به همین منظور دستورالعمل‌ اجرایی تأسیس و اداره سراهای‌ دانشجویی غیردولتی‌ تدوین و در شهریور ماه 94 با امضای مقام عالی وزارت به مراکز آموزش عالی ابلاغ گردید بر اساس این دستورالعمل‌ وظیفه صدور مجوز و نظارت بر سراهای‌ غیردولتی‌ هر استان به عهده شورایی مصون‌ به (شورای نظارت و ارزیابی‌) متشکل از کلیه‌ معاو‌نان و مدیران دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان قرار دارد.

وضعیت آماری سراهای‌ دانشجویی غیردولتی‌ بر اساس دستورالعمل‌ جدید

تعداد شوراهای استان‌ها

تعداد سراهای‌ دارای مجوز

ظرفیت‌ سراهای‌ دارای مجوز

31

321

27.000

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۲۰۰ سرای دانشجویی تا پایان برنامه ششم توسعه تکمیل می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..