تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ در کشور/ چه کسانی بیشتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند؟

مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت مطرح کرد:

۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال در ایران مبتلا به دیابت نوع ۲ هستندبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا مهدوی مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت در آستانه هفته ملی دیابت با تاکید براهمیت نقش خانواده در کاهش ابتلا به بیماری دیابت گفت: با توجه به اینکه فرد در ابتدا در بستر خانواده متولد شده و پرورش پیدا می کند، عادات غذایی و سبک زندگی را در این بستر فرا می گیرد و از آنجا که ابتلا به بیماری دیابت مخصوصا از نوع 2 رابطه زیادی با شیوه زندگی فرد دارد، بنابراین باید به این بخش توجه بیشتری شود.

توقف دیابت تا سال 1404

وی با بیان اینکه بیماری دیابت با روند افزایشی در سراسر جهان روبرو است، افزود: تقریبا از سه دهه قبل موجی از بیماری دیابت نوع 2 در دنیا آغاز شده و روبه افزایش است. در واقع بیماری دیابت را می توان بزرگترین اپیدمی قرن دانست چراکه تاکنون هیچ بیماری در دنیا با این سرعت رشد نکرده است، اما در ایران طبق هدف گذاری ها، روند روبه رشد بیماری دیابت تا سال 1404 باید متوقف شود.

مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت با اشاره به آمار جهانی ابتلا به بیماری دیابت نوع 2، اظهار کرد: در حال حاضر 420 میلیون فرد 20 تا 70 ساله در دنیا به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا هستند و این آمار تا سال 2045 بیش از 690 میلیون نفر در جهان خواهد رسید.

مهدوی درخصوص آمار مبتلایان به دیابت نوع 2 در ایران گفت: در ایران 11 درصد افراد بالای 25 سال (بیش از 5 میلیون نفر) با تشخیص دیابت نوع 2 و 18 درصد افراد بالای 25 نیز پره دیابتیک شناسایی شده اند.

تبدیل پیش دیابتیک به دیابت نوع 2

درخصوص افراد پیش دیابتیک اظهار کرد: پیش دیابت در حقیقت "پیش تشخیص" دیابت است و می ‌توان آن را به منزله نشانه هشدار تلقی کرد. پیش دیابت عارضه ‌ای است که در آن میزان گلوکز (قند) خون بالاتر از حد طبیعی است، اما این افزایش به اندازه‌ ای نیست که دیابت محسوب شود. پیش دیابت بیانگر این است که چنانچه تغییرات ضروری در شیوه زندگی به وجود نیاید، در آینده دیابت نوع 2 بروز خواهد یافت. اما خوشبختانه می ‌توان از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 جلوگیری کرد. با داشتن رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، حفظ وزن مناسب و فعالیت بدنی منظم و مستمر می ‌توان میزان قند خون را به حد طبیعی بازگرداند. عوارض قلبی دیابت در شرایط پیش دیابت هم بوجود می آیند

وی در ادامه با اشاره به جامعه هدف بیماران دیابتی افزود: افراد بالای 30 سال که اضافه وزن دارند و در معرض چاقی هستند، بیشترین مبتلایان به دیابت را تشکیل می ‌دهند.

معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درخصوص اقداماتی که وزارت بهداشت در جهت شناسایی و کنترل بیماری دیابت انجام داده است، توضیح داد: وزارت بهداشت از سال 83 برنامه کشوری پیشگیری و کنترل بیماری دیابت نوع 2 را با غربالگری و بیماریابی آغاز کرده است و در سال 89 نیز برنامه شهری کنترل و شناسایی بیماری دیابت به آن افزوده شد. از سال 1393 نیز با شروع طرح تحول سلامت و ادغام خدمات که در راستای آن در تمامی پایگاه های بهداشت مراجعه کنندگان از لحاظ عارضه های قلبی و عروقی مورد بررسی قرار می گیرند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ در کشور/ چه کسانی بیشتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..