تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خشکاندن ريشه هاي افسردگي با غذاي سالم

خشکاندن ريشه هاي افسردگي با غذاي سالم

خبرگزاري آريا –
نشانه هاي افسردگي
رژيم غذايي سالم فرد را از پيوستن به دايره افسردگي و بيماري هاي روحي خارج مي کند
رژيم غذايي سالم نه تنها، سلامت جسم را تضمين مي کند بلکه روح و روان را بي نصيب نگذاشته و فرد را از پيوستن به دايره افسردگي و بيماري هاي روحي خارج مي کند. اين در حالي است که در دنياي مدرن امروز، اختلالات روحي رواني با ورود غذاهاي آماده و فست فود به عرصه زندگي تشديد شده است.
اضطراب و افسردگي از جمله اختلالات رواني است که شيوع بالايي در جوامع پيشرفته و در حال توسعه دارد. موضوعي که پيش از اين قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت در سخناني به افزايش آمار افسردگي در سطح جهاني اشاره کرده و گفته بود، از نظر بار بيماري‌ها، افسردگي رتبه چهارم را دارد و براساس پيش بيني‌ها در سال ۲۰۳۰ بيماري افسردگي در رتبه دوم بيماري‌ها قرار خواهد گرفت.
وزير بهداشت همچنين در بخشي ديگر از سخنان خود، افسردگي در ميان زنان را شايع تر عنوان کرد و افزود: در دنيا ۳۵۰ ميليون نفر به بيماري افسردگي مبتلا هستند و در کشور ما نيز ۱۶٫۸ درصد زنان و بيش از ۱۰ درصد مردان افسرده هستند.
بر اساس مطالعات جديد علم پزشکي، عوامل تغذيه اي نقش بسزايي در بروز يا سرکوب اختلالات روحي دارند به اين معنا که انتخاب غذاهاي سالم و مناسب از لازمه‌هاي داشتن روح و جسم سالم است. موضوعي که خبرنگار علمي در گفت و گو با حبيبي کارشناس تغذيه، ضرورت توجه به مواد غذايي براي پيشگيري از افسردگي را مورد بررسي قرار داد.
به گفته حبيبي، تغذيه سالم و مغذي يکي از عوامل پيشگيرانه در افسردگي است البته در صورتي که با شناسايي درست مواد غذايي و همراهي فرد مبتلا همراه باشد.
**غذاهاي فوري، تشديد کننده افسردگي
مشکلات خانوادگي، شرايط اقتصادي، محيط اطراف و تغيير بافت زندگي از جمله عوامل زمينه ساز بيماري هاي روحي رواني است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، نزديک به ۸۰ درصد کساني‌که مبتلا به افسردگي و بيماري‌هاي رواني هستند، درکشورهاي با درآمد کم يا درآمد متوسط زندگي مي‌کنند.
بر همين مبنا،کارشناسان تغذيه، يکي از عوامل تشديد کننده افسردگي را عدم استفاده از مواد مغذي و روي آوردن به مواد غذايي فوري عنوان مي کنند که در کشورهاي در حال توسعه رواج يافته است. حال آن که افسردگي علاوه بر ايجاد مشکلات رواني، به‌عنوان مادر بسياري از بيماري‌هاي جسماني شناخته مي شود و ضرورت توجه به آن دوچندان است.
موضوعي که حبيبي به آن اشاره کرد و گفت: افسردگي يک حالت خُلقي شامل بي‌حوصلگي و گريز از فعاليت يا بي‌علاقگي و بي‌ميلي است که مي‌تواند بر روي افکار، رفتار، احساسات، خوشي و تندرستي يک فرد تاثير بگذارد. حالاتي که برخي مواد غذايي دامن زننده آن است چرا که داراي موادي هستند که اثر خاصي بر روح و روان فرد مصرف کننده باقي مي گذارند. مواد غذايي که از نظر ترکيب و طبخ مورد تاييد نيستند و مي توانند تاثيرات سويي بر روي سيستم عصبي داشته باشند.
وي در ادامه افزود: جالب اين که در بررسي افرادي که دچار افسردگي هستند به اين نکته مي رسيم که اين افراد در حالت هاي روحي رواني خاص، دچار بي انگيزگي، بي ميلي و رخوتي مي شوند که گاهي اوقات زير بار رژيم غذايي نمي روند و نسبت به برنامه غذايي روزانه خود، بي تفاوت برخورد مي کنند. در نتيجه به غذاهاي دم دستي و فوري که زماني براي طبخ نمي برد و ارزش غذايي مغذي ندارند روي مي آورند غافل از اين که با دست خود بر دامنه بيماري مي افزايند.
پيشگيري از افسردگي
تغذيه سالم و مغذي يکي از عوامل پيشگيرانه در افسردگي است
**خشکاندن ريشه هاي افسردگي با غذاي سالم
حبيبي در ادامه گفت و گو، يکي از راهکارهاي پيشگيري از افسردگي را استفاده از مواد غذايي گياهي و کم حجم عنوان و اظهار کرد: افراد در دوران افسردگي به دو دسته بي اشتهاي عصبي و پرخور عصبي تقسيم مي شوند به اين معنا که خوردن با ريشه هاي رواني و عصبي افراد ارتباط مستقيم دارد.آنان که با پرخوري عصبي دست و پنجه نرم مي کنند، به خصوص قشر جوان، دچار تحريک‌پذيري و پرخاشگري مي شوند. افراد بي اشتهاي عصبي هم به اصطلاح راه گلوي آنان بسته مي شود و ميلي به غذا پيدا نمي کنند. هر دوي اين حالت ريشه رواني داشته و به نوعي ضربه زننده به جسم و روح محسوب مي شود و نياز به اين دارد که ريشه اي حل شود تا دايره افسردگي گسترش نيابد.
حبيبي در پاسخ به اين پرسش که اين مواد غذايي به چه صورت مي توانند اختلالات عصبي را افزايش دهند؟ گفت: وقتي شما غذايي مصرف مي کنيد که مواد چرب و افزودني ها در آن زياد باشد، سمومي را وارد بدن مي کنيد که نه تنها مواد لازم را به اندام هاي حسي حرکتي نمي دهند بلکه بر روي جسم و روح واکنش منفي دارند که احتمال ابتلاء به سرطان و ضعيف شدن سيستم ايمني بدن را افزايش مي دهند.
به توصيه اين کارشناس تغذيه، در درجه نخست، افراد افسرده بايد از نظر روحي، مورد روان درماني و روان کاوي قرار بگيرند. بعد از آن، توصيه هاي غذايي همانند استفاده روزانه از سبزيجات، شير و لبنيات کم چرب و سبک مي تواند مسير بيماري روحي را به سمت بهبودي سوق دهد. حتي اگر کسي تمايل دارد فست فود استفاه کند در خانه تهيه کند و از مصرف غذاهاي پرچرب خودداري کنند.
اين کارشناس با اشاره به تاثير همراهي و همياري فرد دچار افسردگي در روند درمان گفت:آگاهي و اطلاع‌يابي از افسردگي مي‌تواند سواد سلامتي جامعه را افزايش دهد و در درمان و پيشگيري از اين اختلال موثر باشد.
منبع: ايرنا/سلامت نيوز




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خشکاندن ريشه هاي افسردگي با غذاي سالم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..