تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نخستین همایش ملی حقوق نشر برگزار می‌شود

نخستین همایش ملی حقوق نشر برگزار می‌شودسید عباس حسینی نیک، مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از برگزاری نخستین همایش ملی حقوق نشر در هفته کتاب خبر داد و اظهار کرد: موضوع تکثیر‌های غیر قانونی کتاب در سال‌های اخیر خیلی وسعت پیدا کرد و کتاب‌های متعددی خلاف قانون منتشر می‌شد. این تکثیر‌های غیر قانونی دو گونه بودند. بخشی از آن‌ها به مثابه نقض حقوق پدیدآورندگان و ناشران بود یعنی کتاب‌هایی که ناشران منتشر کرده بودند و در خصوص آن‌ها صاحب حق بودند، به طور غیر قانونی تکثیر می‌شدند و به فروش می‌رسیدند، البته هنوز هم این کار انجام می‌شود. همچنین بخش دوم تکثیر‌های غیر قانونی مربوط به کتاب‌های بدون مجوز وزارت ارشاد بود و هست که در خارج یا داخل کشور چاپ می‌شدند و چاپ می‌شوند و سپس در دست‌فروشی‌ها و برخی از کتابفروشی‌های غیر معتبر توزیع می‌شوند.

وی افزود: گستردگی این کار به اندازه‌ای زیاد بود که کتاب‌هایی که با این روند منتشر می‌شدند در برخی از نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه‌هایی که در اماکن عمومی برگزار می‌شوند با تخفیف‌های ۵۰ درصد عرضه می‌شدند.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی گفت: خوشبختانه اخیرا کارگروه صیانت از حقوق نشر در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تشکیل شد و دستگاه‌های اجرایی، چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقامات قضایی، دادسرای فرهنگ و رسانه، نیروی انتظامی و نیروی امنیتی به این نتیجه و هماهنگی رسیدند که با تکثیر غیرقانونی کتاب برخورد کنند و در حدود ۲ یا ۳ هفته است که برخورد‌ها شروع شده است و اشخاص مختلفی نیز در این رابطه دستگیر شده‌اند و انبارهایشان کشف شده است. البته به نظر می‌رسد این موضوع ادامه دارد، زیرا علاوه بر لزوم رسیدگی به وضعیت استان‌های دیگر، مکان‌های دیگری نیز در شهر تهران هستند که ممکن است کشف و توقیف شوند.

وی ادامه داد: ما نیز در همین راستا در انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین همایش ملی حقوق نشر را در هفته کتاب برگزار می‌کنیم. این همایش از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر روز ۲۹ آبان ماه برگزار خواهد شد و در کنار آن دو جلسه کمیسیون تخصصی داریم که یکی از آن‌ها مربوط به لایحه حقوق مالکیت ادبی و هنری است که با حضور نمایندگان مجلس بررسی خواهد شد. جلسه تخصصی دیگر با حضور مقامات قضایی و دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار می‌شود. ما در این جلسه مسائل نقض حقوق پدیدآورندگان و ناشران و روش‌های برخورد قضایی این تخلفات را بررسی می‌کنیم.

حسینی نیک تصریح کرد: مشارکت در جلسه عمومی همایش ملی حقوق نشر برای پدیدآورندگان، مترجمان، ناشران، اساتید و دانشجویان حقوق و حوزه نشر آزاد است و در پایان همایش هم گواهی حضور در همایش برای کسانی که در این همایش شرکت می‎‌کنند، صادر می‌شود. ما تلاش می‌کنیم که با برگزاری نخستین همایش ملی حقوق نشر در خصوص رعایت حقوق نشر فرهنگ‌سازی کنیم و توجه همه مقامات فرهنگی، قضایی و سیاسی را به این موضوع جلب کنیم، زیرا موضوع حقوق نشر اهمیت زیادی دارد و اگر جدی گرفته نشود، می‌توند خطرات و تهدیدات سیاسی و امنیتی را ایجاد کند.


انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نخستین همایش ملی حقوق نشر برگزار می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..