تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توکسوپلاسموز؛ ضعف در سيستم ايمنى بدن با انگل‌های مسری/ بیماری که تنفس شما را به شماره می‌اندازد

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  زمانی که صحبت از بیماری‌ می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، دل درد، دندان درد، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های ناشناخته دیگر وجود دارند که بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد و شما حتی اسمی از آنها نمی‌دانید!

در این بخش به معرفی برخی از بیماری‌های جهان می‌پردازیم تا در صورت مواجهه با آن اطلاعات داشته باشید.

توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) جزو دسته‌اى از بيماری‌های انگلی است كه با توکسوپلاسما گوندی که در انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های پستانداران و پرندگان ایجاد می‌شود، به وجود می‌آید؛ این بیماری در مرحله اول خود را به شکل آنفولانزا نشان می‌دهد که دلیل اصلی آن وجود عفونت در بدن است، این انگل هم در بزرگسالان و هم در کودکان ممکن است به وجود آید.

بیشتر بخوانید: توکسو‌پلاسموز با بروز اختلالات مغز و اعصاب در ارتباط است

/////

بیماران مبتلا به ایدز و زنان باردار به دلیل اینکه  سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به این بیماری هستند که اگر این بیماری پیش رود ممکن است کشنده باشد؛ این انگل ممکن است باعث بروز التهاب مغز و بیماری‌های عصبی شود همچنین ممکن است قلب، کبد، گوش درونی و چشم را تحت تأثیر قرار دهد.

توکسوپلاسموز به چند شکل در انسان بروز می‌کند، نوعی از آن مادرزادی است که از مادر به جنین منتقل و اغلب علائم آن بعد از تولد نوزاد دیده می‌شود، این نوع از بیماری می‌تواند در دوران بلوغ و دوره نوجوانی دوباره فعال و موجب التهاب شبکیه شود، توکسوپلاسموز چشمی مادرزادی است اما علایم آن ممکن است در جوانی ایجاد شوند.

/////

توکسوپلاسموز ممکن است در افراد سالم نیز به وجود آید، همچنین در افرادی که دچار نقص ایمنی هستند (مانند بیماران مبتلا به ایدز و سران) هم دیده می‌شود؛ توکسوپلاسموز نهفته نوعی دیگر از بیماری است که بدون علامت در بدن فرد رشد می‌کند که سبب ایجاد کیست در مغز یا عضلات می‌شود.

بیشتر بخوانید: اهميت تشخیص سریع ‍در مهار بیماری توکسوپلاسموز

آیا توکسوپلاسما مسری است؟

توکسوپلاسما گوندی معمولاً به روش‌های مختلفی منتقل می‌شود در مورد یکی از شایع‌ترین آن می‌توان به خوردن گوشت‌های خوب پخته‌نشده حیوانات بیمار اشاره کرد؛ یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری از طریق گربه است که گربه‌های حامل این میکروب می‌توانند آن را از مدفوع خود دفع کنند، فردی که با بی‌دقتی به مدفوع گربه دست می‌زند و دست خود را نمی‌شوید، ممکن است دچار عفونت شود.

/////

یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری از طریق انتقال خون از بیمار به فرد سالم است؛ همچنین  زن بارداری که دچار عفونت می‌شود می‌تواند عفونت را به جنین منتقل کند، در افراد با دستگاه ایمنی ضعیف، بیماری خطرناک‌تر است.

علایم شایع بیماری توکسوپلاسموز

این بیماری در بیشتر افراد بدون علامت است که اصولا خود را به شکل تب، تورم غدد لنفاوی، خستگی، درد عضلانی، گلودرد، التهاب شبکیه و بثورات جلدی نشان می‌دهد؛ برای تشخیص عفونت در بدن نیاز به معاینه فیزیکی، بررسی‌های آزمایشگاهی خون و شرح حال طبی بیمار است تا بتوان از وجود بیماری اطمینان حاصل کرد.

آیا توکسوپلاسما  قابل درمان است؟

معمولاً برای فرد سالم، غیرباردار و بدون علامت، درمان لازم نیست اما برای کودک زیر ۵ سال دارو‌هایی تجویز می‌شود تا از عوارض چشمی پیشگیری شود؛ این بیماری در زنان باردار باید به سرعت درمان شود چرا که احتمال درگیری این بیماری با جنین وجود دارد، در بیمار دچار نقص ایمنی، درمان با دارو صورت می‌گیرد و نوزادان دچار عفونت با دارو درمان می‌شوند، در ضمن در بعضی موارد که این بیماری که همراه با عوارض چشمی باشد اگر کامل درمان نشود ممکن است بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ سال دوباره عود کند و نیاز به درمان مجدد داشته باشد.

/////

بیشتر بخوانید: یک سوم جمعیت جهان آلوده به "توکسوپلاسموز" هستند

یکی از درمان‌های توکسوپلاسموز استفاده از داروهایی چون کلیندامایسین یا مینوسیکلین است؛ همچنین در صورت لزوم برای کاهش التهاب  کورتیکواستروئیدها تجویز می‌شود.

پزشکان معقتد هستند که توکسوپلاسموز عوارض زیادی دارد که یکی از آن عوارض اختلالات روانی است چرا که این انگل ممکن است بر رفتار فرد تأثیر بگذارد؛ این اختلالات اصولا به شکل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خود را نشان می‌دهد، همچنین تحقیقات اخیر نشان داده است که انگل آنزیمی با فعالیت هیدروکسیلاز تیروزین و فنیل آلانین، هیدروکسیلاز تولید می‌کند.

/////

جالب است بدانید که انگل آنزیمی ممکن است منجر به تغییرات رفتاری در بیماران مبتلا به توکسوپلاسموز شود؛ این اتفاق با تغییر تولید دوپامین، انتقال دهنده عصبی درگیر در خلق و خوی، معاشرت، توجه، انگیزه و الگو‌های خواب مشاهده می‌شود همچنین  آلودگی به توکسوپلاسما در  افراد جوان سبب ایجاد افسردگی حاد می‌شود که بسیار خطرناک است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توکسوپلاسموز؛ ضعف در سيستم ايمنى بدن با انگل‌های مسری/ بیماری که تنفس شما را به شماره می‌اندازد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..