تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انسان شناسی نبوت، حلقه مفقوده بشریت است

ساعت: 15:14 منتشر شده در مورخ: 1397/08/16 شناسه خبر: 1426223

استاد حوزه و دانشگاه ضرورت توجه به جایگاه انسان شناسی نبوت در جوامع بشری را یاداور شد و گفت: برای اینکه انسان ها بتوانند در صلح و آرامش کنار یکدیگر زندگی کنند باید به درک واقعی از انسان شناسی نبوت برسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلین حمید علی نسب معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در گفتگو با سبلان‌ما، به تبیین ویژگی های ممتاز و سیره عملی و رفتاری پیامبر اسلام (ص)در طول زندگانی پر برکتشان پرداخت و گفت: با توجه به اینکه پیامبر اکرم(ص) به فرموده قرآن کریم الگوی جامعه بشری است پس ما باید در مورد سیره رفتاری پیامبر دقیق شویم تا بتوانیم در مورد مسائل مختلف بخصوص در رفتارهای خانوادگی، معاشرت با دوستان و اطرافیان با عمل پیامبرگونه  و پیروی از اصول و شیوه های رفتاری ایشان سعادتمند شویم.

صداقت، مهمترین اصل در زندگانی پیامبر(ص)

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود به تبیین اصول رفتاری پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: یکی از اصولی که ما باید از پیامبر اکرم(ص)یادبگیریم اصل صداقت است، یعنی ما باید در همه رفتارهای خودمان کاملا صادقانه عمل کنیم و اجازه ندهیم صداقت فدای چیزهای بی ارزش شود چراکه صداقت یکی از سرمایه های مهم جامعه و مهمترین عامل اعتماد انسان ها به همدیگر است بطوریکه اگر این اعتماد از بین برود ما در زندگی دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

وی در ادامه به بیان مثالی از صداقت پیامبر اکرم(ص) در رفتارخود با مردم عادی اشاره کرد و گفت: وقتی فرزند پیامبر(ص) از دنیا می رود، خسوف یا کسوفی رخ می دهد و یک عده ای آن را با مرگ فرزند پیامبر(ص) ارتباط می دهند که خود پیامبر(ص) این ادله را رد و می گوید: اتفاق طبیعی است که رخ داده و همین صداقت موجب ازدیاد ایمان مردم می شود.

علی نسب به رفتارهای خانوادگی پیامبر(ص) نیز اشاره کرد و گفت: ارتباط پیامبر با دختر گرامیش  چقدر صادقانه و بی آلایش است.

وی با بیان اینکه ما نیز در رفتارهای خانوادگی خود باید الگوی پیامبر(ص) را در خانواده ساری و جاری کنیم، گفت: اگر فرزندان ما در محیط خانواده با محبت واقعی روبه شوند هیچ موقع جذب محبت های کاذب بیرون از محیط خانواده نخواهند شد تا دچار آسیب و خسران شوند.

صبوری پیامبر(ص) بزرگترین درس زندگی برای مسلمانان است

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه زندگی پیامبر سرشار از صبوری است، صبر را یکی از ویژگی های بارز پیامبر(ص) عنوان کرد و گفت: خود پیامبر اسلام نیز در این مورد می گوید؛ در طول تاریخ هیچ پیامبری مثل من مورد آزار و اذیت قرار نگرفت که این خود بیانگر صبوری ایشان در برابر مسائل و مشکلات تبلیغ اسلام بود.

علی نسب با بیان اینکه صبوری پیامبر(ص) بزرگترین درس زندگی برای مسلمانان است گفت: صبر یکی از ابزار های مهم و راهگشای بسیاری از مشکلات است چنانچه پیامبر اکرم(ص) نیز تنها با صبر و توکل بر خداوند متعال از مشکلاتی که عرب جاهل بر اثر تبلیغ دین آوردند مقابله کرده و پیروز شد.

وی با بیان اینکه پیروی از اصول پیامبر مهمترین سبک و شیوه زندگی برای مسلمانان است، گفت: وابسته نشدن به ظواهر دنیوی یکی دیگر از اصول و شیوه های رفتاری نبی مکرم اسلام بود بطوریکه خود ایشان هم در طول دوران زندگی پر برکتشان هرگز گرفتار ظواهر دنیوی نشدند، در حالیکه ایشان در رأس دولت اسلامی قرار داشتند زندگی شان در سطح معمولی ترین افراد جامعه بود و با کمترین امکانات موجود زندگی را اداره می کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه به ازدواج حضرت زهرا(س) نیز اشاره کرد و گفت: ازدواج و شیوه زندگی حضرت زهرا(س) بعنوان دختر نبی مکرم اسلام بهترین الگو و معیار سعادت خانواده های ایرانی است بطوریکه معیار انتخاب همسر، شیوه ازدواج، مهریه و خیلی چیزهای دیگر که امروز سد راه جوانان برای تشکیل یک زندگی سالم و مشترک است در آن زمان و برهه ای که عرب جاهلیت معیارهای پرزرق و برقی داشتند بسیار قابل توجه و جای تامل دارد.

 وی معیارهای معنوی را مهمتر از معیارهای دنیوی دانست و گفت: انسان هرچقدر هم دارای مال و ثروت باشد اما از معنویت بی بهره باشد زندگی برایش تلخ و زجر اور خواهد شد.

خوشرویی پیامبر(ص)، مهمترین درس زندگی نبی مکرم اسلام برای مسلمانان

این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود به اخلاق حسنه پیامبر اسلام نیز اشاره کرد و گفت: گشاده رویی افراد در رویایی با مردم موجب از بین رفتن ترس، استرس و نگرانی ها شده و موجب رفتار صمیمانه می شود از این رو است که در اسلام مکررا به خوش خلقی با حفظ حدود شرعی تاکید شده است.

وی از خوشرویی پیامبر بعنوان مهمترین درس زندگی نبی مکرم اسلام برای مسلمانان نام برد و گفت: خوشرویی پیامبر(ص) مهمترین جاذبه ایشان برای جذب افراد برای اسلام است.

تحقق مدینه فاضله در گرو تبعیت از اصول پیامبر(ص) است

علی نسب با بیان اینکه امروز جای خالی ارزش های رفتاری پیامبر در زندگی مسلمانان احساس می شود گفت: اگر اصول زندگی پیامبر در خانواده های ما جاری شود انگاه ما می توانیم به برپایی مدینه فاضله امیدوار شویم.

وی سیره رفتاری و کلامی پیامبر مکرم اسلام را یادآور شد و با بیان اینکه سخنان پیامبر همه خیرخواهی نسبت به بشریت است گفت: همه ما باید با بهره گیری از این سخنان گوهربار زمینه های پیشرفت و تعالی مسلمانان در سراسر جهان را فراهم کنیم.

برقراری صمیمیت، شایسته ترین رفتار اسلامی

این استاد حوزه و دانشگاه از دستگیری مومنین و افراد مستمند بعنوان سیره عملی پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) نام برد و گفت: در جامعه اسلامی شایسته نیست افراد برای رسیدن به مقام و منسب مچ گیری و پرونده سازی کنند.

وی از ایجاد صمیمیت بعنوان شایسته ترین رفتار اسلامی در جامعه نام برد و گفت: می توان با شناسایی نقاط ضعف افراد و گوشتزد کردن آن به فرد، آن هم در خفا، به سمت جامعه متعالی گام برداشت.

 انسان شناسی نبوت، تنها راهکار نجات بشریت از دام های شیطانی

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان از انسان شناسی نبوت بعنوان تنها راهکار نجات بشریت از دام های شیطانی نام برد و گفت: برای اینکه ما بتوانیم شناخت کامل و کافی از زندگانی پیامبر اکرم(ص) بدست آورده و آن ها را در زندگانی خودمان بکار ببریم ابتدا باید به سمت شناخت انسان شناسی نبوت گام برداریم چراکه یکی از مهمترین بحث های وحی که روی ان تاکید شده ولی امروز در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است، انسان شناسی نبوت است.

وی ظرفیت وجودی پیامبر برای دریافت وحی الهی را خاطرنشان کرد و گفت: انسان شناسی نبوت این مفهوم را در انسان جاسازی می کند به این معنی که پیامبر اسلام از نظروحی چگونه بوده است، از نظر نظام قوه خیال در چه حد و مرتبه ای قرار  داشته و از نظر قوه عقلانی در چه جایگاهی بوده اند و در کل در پیامبر(ص) چه ویژگی های بارزی بوده که وی برای پیامبری اسلام انتخاب و مبعوث شده اند.

علی نسب با بیان اینکه مردم عادی موجود در کنار پیامبر(ص) از درک فرشتگان الهی گردآمده در اطراف پیامبر(ص) عاجز بودند گفت: پیامبر اسلام از آنچنان جایگاه عقلانی برخوردار بوده اند که ظرفیت پذیرش مطالب سنگین وحی الهی را داشته و بی کم و کاست آنها را برای بشریت انتقال دهند.

وی از انسان شناسی نبوت بعنوان حلقه مفقوده مسلمانان نام برد و گفت: اندیشمندان فرهیخته مسلمان امروز باید با درک اهمیت این مهم به تبیین این موضوع آن هم با دیدگاه های فلسفی و عرفانی در جوامع علمی همت کنند تا این مفاهیم بصورت ساده تری توسط نخبگان در بین مردم فرگیر شود چراکه لازمه درک اهمیت رسالت نبی مکرم اسلام و اینکه چرا از حضرت محمد(ص) بعنوان آخرین پیامبر الهی و از اسلام بعنوان آخرین و کامل ترین دین آسمانی نام برده شده است در گرو درک کامل انسان شناسی نبوت است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انسان شناسی نبوت، حلقه مفقوده بشریت است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..