تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روش‌هاي طبيعي براي پيشگيري از سرطان پروستات

روش‌هاي طبيعي براي پيشگيري از سرطان پروستات

خبرگزاري آريا – اگر چه نمي‌توان بهترين روش براي پيشگيري از سرطان پروستات را نام برد اما روش‌هاي طبيعي زيادي از جمله حفظ وزن سالم، ورزش کردن و مصرف مقادير زياد ميوه و سبزيجات به اين امر کمک مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا، طبق اعلام مرکز پيشگيري و کنترل امراض آمريکا (CDC) پس از سرطان پوست، سرطان پروستات رايج‌ترين نوع سرطان ميان مردان آمريکايي است که در اغلب موارد کشنده نيست.
بر اساس برآوردهاي جامعه سرطان امريکا، نرخ بقاي ۵ ساله مردان مبتلا به سرطان پروستات ۹۹ درصد است.
با اين حال سرطان پروستات مي‌تواند عواقب جدي براي کيفيت زندگي به همراه داشته و حيات فرد را تهديد کند.
در اين مقاله از سايت تخصصي «مديکال نيوز تودي» چندين روش طبيعي براي کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات پيشنهاد شده است.
آيا سرطان پروستات قابل پيشگيري است؟
سرطان پروستات قابل پيشگيري نيست ولي مي‌توان خطر ابتلا به آن را کاهش داد.
بيشتر روش‌هاي طبيعي براي کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ايمن بوده و در صورتي که فرد دستورالعمل‌هاي پزشک را در اجراي آنها رعايت کند با واکنش‌هاي آلرژيک روبرو نخواهد شد. به همين دليل توصيه مي‌شود که پيش از اجراي اين روش‌ها با يک پزشک مشورت کنيد.
طبق نظر جامعه سرطان آمريکا بهترين روش‌ها براي کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، ايجاد تغيير در رژيم غذايي و ورزش کردن است و در صورتي که فردي روش‌هاي ديگري را براي کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات امتحان مي‌کند بايد بداند بدون رژيم غذايي مناسب و ورزش اين روش موثر نخواهد بود.
راه‌هاي طبيعي کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات
محققان مدت‌هاست در حال بررسي قابليت داروها و درمان هاي طبيعي براي کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.
داروهايي مانند فيناسترايد (پروسکار)، دوتاسترايد (آوودارت) و آسپرين مي‌توانند مفيد واقع شوند. اگرچه هيچ مطالعه‌اي به طور قطع نشان نداده که هيچ دارويي بتواند خطر ابتلا به اين سرطان را کاهش دهد.
در سال‌هاي اخير تحقيقات پزشکي تاثير درمان‌هاي طبيعي را بر کاهش خطر ابتلا به سرطان بررسي کرده‌ است. براي مثال نتايج يک مطالعه آزمايشگاهي نشان داد گياه نخلک اره‌اي مي‌تواند خواص مفيدي داشته باشد. اما درماني موثر براي سرطان پروستات به حساب نمي‌آيد.
در ادامه چند درمان طبيعي رايج براي کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات آمده که به شرح زير است:
محصولات سويا
ايزوفلاون‌ها ترکيبات شيميايي با خواص ضد التهابي هستند و مواد غذايي با بيشترين ميزان ايزوفلاون‌ها، محصولات دانه‌هاي سويا هستند که از اين ميان مي‌توان به شيرسويا و مسيو (خمير سويا) اشاره کرد.
همچنين مواد غذايي ديگري از جمله نخود، لوبياها و يونجه حاوي ايزوفلاون‌ها هستند.
در حالي که يک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد ايزوفلاون‌ها خواص سلامتي فراواني از جمله کمک به پيشگيري از سرطان پروستات دارند اما جامعه پزشکي امروزه اين نظريه را رد کرده و بر اين باور است که اين ترکيبات شيميايي نمي‌توانند به پيشگيري يا درمان سرطان پروستات منجر شوند و نظر متفاوتي در اين باره وجود دارد.
اسيدهاي چرب امگا ۳
اسيدهاي چرب امگا ۳ در ماهي و ديگر غذاهاي دريايي وجود دارند. اين اسيدها همچنين در منابعي از جمله گردو، بذر کتان و دانه‌هاي سويا نيز يافت مي‌شوند.
شواهد بسياري مبني بر اثربخشي اسيدهاي چرب امگا ۳ در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد اما با اين حال بسياري از متخصصان بر اين عقيده‌اند که اسيدهاي چرب امگا ۳ خواصد ضد سرطان قابل توجهي ندارند.
گوجه
گوجه‌هاي فرآوري شده از جمله گوجه پخته شده و انواع کنسروي آن حاوي ترکيبي به نام ليکوپن هستند. برخي مطالعات نشان مي‌دهد که اين ترکيب مي تواند خطر ابتلا به انواع سرطان به ويژه سرطان‌هاي پروستات، ريه و معده را کاهش دهد.
يک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد افزايش مصرف گوجه با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط مستقيم دارد.
از منابع ديگر ترکيب ليکوپين مي‌توان به گريپ فروت، هندوانه و زرد آلو اشاره کرد.
قهوه
در سال ۲۰۱۶ محققان نتايج حاکي از بررسي ۱۰۵ مطالعه در مورد تاثيرات قهوه بر خطر ابتلا به سرطان منتشر کردند. محققان در اين بررسي نتيجه گرفتند که قهوه و قابليت آنتي اکسيداني آن مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و برخي ديگر از انواع بيماري را کاهش دهد.
از چه مواردي بايد اجتناب کرد؟
برخي ترکيبات در مواد غذايي مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در فرد افزايش دهد. از همين رو بهتر است به موارد زير توجه کنيد:
سلنيوم و ويتامين E
جامعه پزشکي پيش‌تر سلنيوم و ويتامين E را ضد سرطان برشمرده بود. اما تحقيقات اخير حاکي از آن است که اين ترکيبات زماني که با يکديگر يا به تنهايي مصرف مي‌شود مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در برخي افراد افزايش دهد. به همين علت هر فردي که نسبت به ابتلا به سرطان پروستات نگران است بهتر است از مصرف مکمل‌هاي حاوي و ويتاميل E يا سلنيوم خودداري کند.
روغن‌هاي گياهي
رژيم غذايي حاوي مقادير بالاي چربي مي‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزايش داده و اسيدهاي چرب امگا – ۶ موجود در روغن‌هاي گياهي مي‌تواند رشد سلول‌هاي سرطاني پروستات را ارتقا بخشد. به طور مثال روغن هاي گياهي ذرت، آفتابگردان، دانه پنبه و دانه‌هاي سويا مي‌توانند حاوي مقادير قابل توجهي از اسيدهاي چرب امگا – ۶ باشند.
گوشت برياني يا سرخ شده
موسسه‌هاي سرطان ايالات متحده آمريکا نسبت به مصرف گوشت‌هاي طبخ شده در دماهاي بالا به ويژه سرخ شده يا بريان شده هشدار مي‌دهند. هنگامي که فردي گوشت ماهيچه از جمله گوشت قرمز يا مرغ را در دماهاي بالا طبخ مي‌کند، گوشت ممکن است مواد شيميايي تشکيل دهد که منجر به تغيير در DNA و در نتيجه افزايش خطر ابتلا به سرطان شود.
قندها و کربوهيدرات‌ها
اندازه‌گيري شاخص گلايسميک و گلايسميک لود نشان مي‌دهد که چگونه کربوهيدرات‌ها و قندها بر سطح قند و انسولين خون فرد اثر مي‌گذارند.
برخي مطالعات نيز نشان مي‌دهند رژيم غذايي با ميزان زياد گلايسميک لود به افزايش خطر ابتلا به سرطان پروستات منجر مي‌شود.
يک موسسه سرطان اعلام کرده در حالي که رابطه بين قند و سرطان پيچيده است اما قند مي‌تواند اثر زيادي بر خطر ابتلا به سرطان‌ هاي پروستات، روده بزرگ و پانکراس داشته باشد.
عوامل خطر کدامند؟
عوامل خطر ابتلا به سرطان پروستات شامل موارد زير است:
سن: حدود ۶۰ درصد از تمام سرطان‌هاي پروستات در ميان مردان ۶۵ ساله يا مسن‌تر رخ مي‌دهد.
ژنتيک: ژنتيک نيز نقش به سزايي در خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد. به طور مثال بيشترين نرخ ابتلا به اين سرطان در ايالت متحده در ميان مردان آفريقايي – آمريکايي است.
رژيم غذايي: رژيم غذايي حاوي مقادير بالاي چربي و مقادير کم ميوه‌ها و سبزيجات خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزايش مي‌دهد.
محيط زندگي: قرار گرفتن در معرض برخي مواد شيميايي صنعتي نيز خطر ابتلا را زياد مي‌کند.
سابقه خانوادگي: در صورتي که پدر يا برادر فردي سابقه ابتلا به سرطان پروستات را داشته، خطر ابتلا به اين سرطان در آن فرد دو برابر مي‌شود.
چکاپ و آزمايش منظم
سبک زندگي شامل ورزش کردن و پيروي از رژيم غذايي سالم مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.
با اين حال انجام چکاپ و معاينات منظم بهترين راه براي در نظر گرفتن اين خطر است.
انتهاي پيام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روش‌هاي طبيعي براي پيشگيري از سرطان پروستات»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..