تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزئیات جدید از تپه 7هزار ساله دشت بهشت که دپوی نخاله شده است +‌ تصویر

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد احمدی - سرپرست هیأت باستان شناسی با اشاره به این نکته که افزایش جمعیت و نبود توسعه اقتصادی در بخشهای مختلف سبب رشد و گسترش شهرها و به تبع آن حاشیه نشینی شده است، اظهار داشت: درحال حاضر با گسترش و توسعه  روزافزون بافت و معابر شهری، تپه دشت بهشت در شرایط حفاظتی نامناسبی قرار گرفته است.

وی افزود: از این رو روشن کردن وضعیت عرصه و حریم دشت بهشت و ارایه ضوابط حفاظتی مناسب برای آن کاملاً ضروری به نظر می رسد.

این باستان شناس با اشاره به تسطح تپه در گذشته و استفاده از آن به عنوان زمین فوتبال جوانان نصیر آباد مورد استفاده قرار می‌گرفته است، تصریح کرد:  این تپه که هم اکنون به محل دپوی نخاله‌های ساختمانی محمد شهر کرج تبدیل شده از وضعیت نامناسبی برخوردار است.

وی افزود: درگذشته کوره آجرپزی و آسیاب آبی در سطح تپه وجود داشته ولی امروزه اثری از آنها جزء تنبوشه های سفالی انتقال آب به آسیاب اثری باقی نمانده است.

احمدی با بیان اینکه طبق گفته اهالی محل در گذشته دو رشته قنات در ضلع غربی تپه وجود داشته که متاسفانه از بین رفته است، گفت: نهرهای آبی در ضلع غربی تپه با جهت شمالی- جنوبی و نهر آبی در ضلع جنوبی آن با جهت تقریبا شرقی- غربی وجود دارد.

وی افزود: در ضلع شمالی تپه جاده آسفالته ای (خیابان دشت بهشت دوم ) با جهت غربی- شرقی و منازل مسکونی، در ضلع شرقی اراضی بایر، در ضلع جنوبی اراضی کشاورزی و در ضلع غربی منازل مسکونی و سالن ورزشی سپاه واقع شده است.

احمدی تصریح کرد: شهرداری با ساخت خیابان و صدور مجوز ساخت و ساز در ضلع شمالی و مخالفت نکردن با دپوی نخاله در سطح تپه، کشاورزان با انجام فعالیتهای کشاورزی و تسطیح تپه در ضلع شرقی و جنوبی با ساخت سالن ورزشی در ضلع غربی باعث تخریب قسمت هایی از تپه شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس داده های فرهنگی به دست آمده، آثاری از دوران پیش از تاریخ (هزاره های پنجم، چهارم و اول پیش از میلاد)، دوره تاریخی و دوره اولیه اسلامی  در تپه دشت بهشت قابل شناسایی است.

به گفته این باستان شناس، ابوالقاسم حاتمی - سرپرست هیئت بررسی و شناسایی آثار باستانی و فرهنگی – تاریخی حوزه فرمانداری کرج " بخش مرکزی"این تپه را در سال 1380 بررسی و آثاری از دوران پیش از تاریخ و تاریخی مورد شناسایی قرار داد.

وی افزود: تپه باستانی دشت بهشت توسط  ابوالقاسم حاتمی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه عملیات تعیین عرصه و حریم تپه باستانی دشت بهشت با ایجاد 18 گمانه انجام گرفت، افزود: عرصه و حریم درجه یک تپه با توجه به داده‌های فرهنگی به دست آمده از گمانه‌های حفر شده، عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در پیرامون تپه صورت گرفت.

برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه دشت بهشت محمد شهر البرز با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزئیات جدید از تپه 7هزار ساله دشت بهشت که دپوی نخاله شده است +‌ تصویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..