تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزیره‌‌ای در هاوایی کاملا ناپدید شد

کارشناسان می‌­گویند ناپدید شدن کامل یک جزیره در هاوایی، به دنبال یکی از بزرگ­‌ترین طوفان­‌های اقلیمی رخ داده است.

همیشه گفته می‌‌شد که بحران کمبود بستر شنی در جزیره‌‌ی East از مجمع‌الجزایر هاوایی، اتفاقی قریب‌‌الوقوع است؛ تا اینکه این موضوع، عملا شکل واقعیت به خود گرفت.

تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده در این هفته نشان می‌دهند که در اثر عواقب ناشی از طوفان والاکا (یکی از قدرتمندترین طوفان‌‌های اقیانوس آرام که پیشتر این ناحیه را درنوردید)، جزیره‌‌ی East به‌‌صورت کامل ناپدید شده است.

تصاویر مقایسه‌‌ای تهیه‌شده از سوی اداره‌‌ی شیلات و حیات‌وحش آمریکا (FWS)، از سرنوشت هولناکی حکایت می‌‌کند که با موج جدید تغییرات اقلیمی، در انتظار جزایر شنی کوچک و با ارتفاع پست‌‌ خواهد بود؛ این موج تغییرات در شرایطی روی می‌‌دهد که با افزایش سطح آب دریاها و گرم‌‌تر شدن آب‌‌وهوا، زمینه برای وقوع طوفان‌‌های ویرانگرتر در این جزایر مساعدتر خواهد شد.

جزیره East هاوایی

نمایی از بقایای جزیره‌ی East، پس از وقوع طوفان والاکا

چیپ فلچر، کارشناس اقلیمی از دانشگاه هاوایی می‌‌گوید:

 من به این موضوع فکر می‌‌کردم که چطور همه‌‌چیز در یک لحظه ناپدید شد. این اتفاق به‌‌منزله‌‌ی یک شکاف دیگر در دیوار شبکه‌‌ی تنوع زیستی موجود در اکوسیستمی است که اکنون در مرحله‌‌ی فروپاشی قرار گرفته است.

ناپدیدن شدن این جزیره، تنها مراحل آغازین از پدیده‌ای است که در شرف رخداد است

این شکاف اکوسیستم به این دلیل است که جزیره‌‌ی East (به همراه جزیره Tern در همسایگی آن) یک منطقه‌‌ی حیاتی برای تولیدمثل گونه‌‌های در حال انقراضی نظیر فوک‌‌های دریایی و لاک‌‌پشت‌‌های دریایی سبز رنگ است.

این سکونتگاه حیاتی که در حال حاضر به زیر امواج آب فرو رفته است، دیگر نمی‌تواند قلمرویی امن و خشک برای حیوانات یا پرندگان دریایی باشد. در حالی که پژوهشگران هنوز میزان تهدید موجود برای حیات‌وحش محلی را ارزیابی نکرده‌اند، اما به‌نظر می‌‌آید که چشم‌انداز پیش‌‌رو کاملاً تاریک است.

چارلز لیتنان، زیست‌شناس بقا از سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر (NOAA) می‌گوید:

گونه‌های زیستی تا حدی انعطاف‌پذیر هستند؛ اما ممکن است در آینده به نقطه‌ای برسیم که دیگر این انعطاف‌‌پذیری، کافی نباشد.

مقاله‌های مرتبط:

با اینکه جزیره‌‌ی East، تنها جزیره‌‌ای کوچک با حدود یک کیلومتر طول و ۱۲۰ متر عرض بود، اما دومین جزیره‌ی بزرگ در ناحیه‌‌ی Frigate Hawaiian Shoals (بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر در شمال غربی هاوایی) و بخشی از میراث ملی  پاپاهانوموکووآکه‌آ محسوب می‌‌شد.

پاپاهانوموکووآکه‌آ در سال ۲۰۰۶، در فهرست مناطق حفاظت‌شده قرار گرفت. این میراث جهانی، در حقیقت سومین منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی وسیع دنیا به شمار می‌رود؛ اما در دنیایی که در معرض چنین بلایای طبیعی غیرقابل تصوری قرار دارد، نیروی توقف‌ناپذیر طوفان والاکا، بار دیگر نشان داد که تا چه حد می‌توان به عبارت «حفاظت‌‌شده» اعتنا کرد.

فلچر به مجله‌‌ی خبری هاف‌‌پست گفت :

وقتی که شما شانس وقوع طوفان را در منطقه‌‌ای در نظر می‌‌گیرید که از قضا، خطر افزایش سطح آب دریا هم از نگرانی‌‌های سابق در آنجا محسوب می‌‌شده؛ خواهید دید که وجود این هم‌‌پوشانی، زیاد هم تعجب‌‌آور نیست. با بروز تغییرات اقلیمی، احتمال وقوع همزمان چنین حوادثی نیز افزایش یافته است.

فلچر که پیشتر گمان می‌‌کرد جزیره‌‌ی East تا پیش از فرو رفتن در دریا، هنوز چند دهه‌‌ی دیگر فرصت دارد؛ در ماه ژوئیه‌‌‌‌ مشغول انجام پژوهش‌‌هایی در آن منطقه بود که دستاورد آن، این تصاویر ویدئویی ثبت‌‌شده توسط پهپاد بود:

لینک دانلود

این ویدئو، ارزش یک‌‌بار تماشا کردن را دارد. این احتمالاً  آخرین نمای نزدیک ثبت‌شده از این پناهگاه حیات‌وحش در هاوایی است که دنیا خواهد دید.

مدیران پاپاهانوموکووآکه‌آ با همکاری اداره‌‌ی شیلات و حیات‌وحش آمریکا و دانشمندان در سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر تلاش می‌کنند تا بتوانند معنی این تحولات  را برای گونه‌های محلی و سرنوشت سکونتگاه درک کنند؛ اما همچنان پرسش‌‌های بزرگ‌تری، بی‌پاسخ مانده‌اند.

در چه جاهای دیگری ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد؟ چه کاری را می‌‌توان برای پیشگیری از آن انجام داد؟ چقدر وقت داریم؟

پژوهشگران می‌گویند که ما تنها در مراحل آغازین پدیده‌ای هستیم که در شرف رخداد است، از سوی دیگر، برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند که ناپدید شدن این جزیره، صرفاً یک واقعه‌ی مستقل در گوشه‌ای از جهان نخواهد بود. بیل مک‌‌کیبن، کارشناس محیط‌زیست و نویسنده، در صفحه توییتر خود نوشته است:

ما در سال‌های پیش رو، شاهد تعداد زیادی از این‌‌گونه روایات خواهیم بود؛ روایاتی که می‌‌تواند هر کسی را به‌‌شدت متأثر کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزیره‌‌ای در هاوایی کاملا ناپدید شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..