تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روز‌های سخت شفر؛ شیر آلمانی لبه پرتگاه؟

۷۹۲۵۶۱

۲۵۰ بازدید

روزنامه اعتماد - علی کربلایی: استقلال به معنای واقعی كلمه در بحران است. آبی‌های پایتخت بعد از گذشت 10 هفته از لیگ برتر تنها 15 امتیاز جمع كرده‌اند و با وجود یك بازی بیشتر نسبت به رقیب سنتی در رتبه پایین‌تری قرار دارند و ششم هستند.

لیگ قهرمانان آسیا با شكست سنگین در آزادی برای آنها در همان بازی رفت به پایان رسید و پنجشنبه تلخ هفته گذشته تیم وینفرد شفر در حالی كه 90 دقیقه مقابل حریفی 10 نفره قرار داشت در نهایت تن به شكست در ضربات پنالتی داد و از دور این رقابت‌ها هم كنار رفت.

جام حذفی شاید میانبری برای رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا برای تیمی بود كه در لیگ برتر شانس چندانی ندارد و رقبایی بسیار آماده رتبه‌های اول تا پنجم را قبضه كرده‌اند.

شیر آلمانی لبه پرتگاه؟

پاشازاده، پیشكسوت استقلال هم كه مهمان برنامه فوتبال برتر بود در انتهای صحبت‌هایش در پایان بازی خاطرنشان كرد كه این تیم شانس چندانی برای رسیدن به فصل آینده لیگ قهرمانان ندارد. اما چرا استقلال به این روز افتاده؟ چه بلایی سر تیم ترسناك شفر آمده؟

از فصل گذشته شروع كنیم. جایی كه وینفرد شفر به جای منصوریان روی نیمكت استقلال نشست و خیلی سریع موفق شد دل هواداران را به دست بیاورد. او در نیم‌فصل مهاجمی به تیمش آورد كه عملكرد باورنكردنی داشت و در انتهای فصل آنها را با یك هت‌تریك مقابل ذوب‌آهن به یك‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رساند و تبدیل به محبوب‌ترین بازیكن فصل گذشته استقلال شد.

اما از همان شروع تابستان مشخص بود كه نگه داشتن چنین جواهری برای یك تیم ایرانی تقریبا غیرممكن است. در كنار تیام سه ستاره دیگر هم نقشی تعیین‌كننده در نتایج استقلال داشتند. سرور جپاروف ازبكستانی، امید ابراهیمی و سیدمجید حسینی. عملكرد عالی وریا غفوری را هم نباید از یاد برد.

جپاروف در انتهای فصل درخواست قراردادی 3 ساله داشت و طبیعی بود كه مسوولان استقلال نتوانند خواسته او را برآورده كنند. جپاروف همین حالا هم فراتر از انتظارات ظاهر شده با توجه به سنش، اما بعید است سال آینده یا سال بعدتر بتواند كارایی خاصی برای استقلال داشته باشد. امید ابراهیمی پیشنهاد میلیون دلاری از قطر داشت و سیدمجید حسینی هم بعد از جام جهانی و دیده شدن می‌خواست مسیر پیشرفتش را طی كند و به تیمی اروپایی برود.

مجموعه این عوامل باعث شد مدیریت استقلال نتواند مهره‌های حساس و كلیدی فصل گذشته‌اش را حفظ كند. به همه اینها جهش قیمت ارز را هم اضافه كنید. همان دلیلی كه باعث شد وحید امیری و فرشاد احمدزاده هم قید حضور در پرسپولیس را بزنند. اما آیا این دلایل برای این افت وحشتناك استقلال قانع‌كننده هستند؟ بیایید نگاهی به تابستان این فصل آبی‌ها بیندازیم.

در تابستان امسال، استقلال فعال‌ترین تیم در نقل و انتقالات بود. هنوز هیچ‌كس داستان شب‌های طولانی پندار توفیقی را فراموش نكرده و هشتگ #پندار_تایم یكی از موضوعات داغ شبكه‌های اجتماعی برای كری‌خوانی آبی‌ها بود. آنها تقریبا هر چه استعداد در فوتبال ایران بود را جمع كردند و ستاره‌های بزرگی را هم خریدند.

شیر آلمانی لبه پرتگاه؟

مرتضی تبریزی از ذوب‌آهن، الحاجی گرو از استرشوند، ماركوس نیومایر آلمانی، فرشاد محمدی‌مهر، طارق همام عراقی، علی كریمی ملی‌پوش سپاهان، ‌اللهیار صیادمنش، محمد دانشگر و روح‌الله باقری خریدهای جدیدی هستند كه این فصل به میدان رفته‌اند. خریدهایی كه هر كدام قیمتی بالا دارند. مرتضی آقاخان هم از بازیكنان با كیفیتی است كه هنوز شرایط بازی را پیدا نكرده است.

در حقیقت استقلال از نظر مهره آن‌قدرها هم كه به نظر می‌رسید، تضعیف نشده است. تمام این مهره‌ها با نظر شفر خریداری شده‌اند و مربی آلمانی استقلال حتما چیزی كه می‌خواسته را در آنها دیده است. پس مشكل اصلی این تیم كجاست؟

به نظر می‌رسد شفر بیش از حد به مهره‌های مهم فصل گذشته‌اش متكی بوده است. مجید حسینی- جپاروف- ابراهیمی- تیام، مربعی بودند كه روی دوش خود استقلال را به اوج رساندند. آمادگی بالای وریا غفوری كه این فصل خبری از بازی‌های درخشانش نیست هم از دیگر عوامل ضعف این فصل استقلال است.

وینفرد شفر با گذشت 10 هفته از لیگ و چهارده بازی در مجموع فصل هنوز هم در كنفرانس‌های خبری‌اش به بازیكنان از دست رفته‌اش اشاره می‌كند. اشاراتی كه طبیعتا روی روحیه بازیكنان فعلی این تیم تاثیرگذار خواهد بود. شفر این فصل بسیار به سكوهای ورزشگاه وابسته است و تقریبا آنها هستند كه تركیب تیم را می‌چینند.

در بازی مقابل سایپا دیدیم كه سكوها نام باقری را فریاد زدند و تنها بعد از فقط چند دقیقه این بازیكن به جای الحاجی گرو به میدان آمد. سكوها از جابر انصاری بیزار هستند و مربی استقلال تحت هیچ شرایطی به او بازی نمی‌دهد. علی قربانی كه بهترین مهاجم فصل گذشته استقلالی‌ها بود به خاطر رابطه نه چندان خوبش با هواداران راهی اروپا شده و اتفاقا عملكرد قابل قبولی هم ارایه داده است.

او به درخواست شفر در لیست مازاد قرار گرفت و قراردادش تمدید نشد. اما این كارها باعث نشده كه سكوها همه در حمایت از وینفرد شفر شعار بدهند. او در حالی كه تصور می‌كرد حمایت كامل هواداران را پشت سرش دارد اما حالا با تصویری متفاوت روبه‌رو شده است. به نظر می‌رسد هواداران استقلال متوجه این موضوع شده‌‌اند كه بدنسازی ابتدای فصل پرسپولیس نقش مهمی در موفقیت‌های اخیر این تیم داشته است.

شیر آلمانی لبه پرتگاه؟

حالا سوال اینجاست كه وینفرد شفر روزهایی كه پرسپولیس در اردوی پیش‌فصل بود چه كار می‌كرد؟ كارشناسی جام جهانی در تلویزیون سوییس اهمیت بیشتری داشت یا سامان دادن به تیم؟ شفر هنوز تیمش را نمی‌شناسد و هر بازی از یك تركیب استفاده می‌كند. بازیكنان خارجی‌اش از بهترین موقعیت‌ها هم استفاده نمی‌كنند.

الحاجی گرو كیفیتش نیمی از كیفیت علی قربانی هم نیست و ماركوس نیومایر تنها كاری كه بلد است زدن ضربات ایستگاهی خطرناك و البته نه چندان سودمند است. این سوال برای هواداران پیش می‌آید كه چرا این بازیكنان خریداری شده‌اند؟ روی چه حسابی به استقلال آمده‌اند و چرا بازیكنانی كه كیفیت بهتری از آنها دارند، باید نیمكت‌نشین شوند؟

استقلال چرا باید در بازی جام حذفی تعدادی از بازیكنان اصلی‌اش را به میدان نفرستد؟ مگر این تنها جام باقی ‌مانده نیست؟ هواداران استقلال روز بازی با سایپا نشان دادند از این وضعیت راضی نیستند. هواداران از اینكه سیدحسین حسینی با یك پست اینستاگرامی به نیمكت تبعید شود و با یك مصاحبه به تركیب برگردد، راضی نیستند. هواداران استقلال این روزها از هیچ چیزی راضی نیستند. اما چاره چیست؟

چاره این وضعیت استقلال تنها صبوری است. تغییر مربی، آن هم مربی بزرگی مثل شفر كه نشان داده می‌تواند نتیجه بگیرد در حال حاضر منطقی نیست، اما طبیعی است كه از روز پنجشنبه شفر جو متفاوتی را در ورزشگاه آزادی و سایر ورزشگاه‌ها تجربه خواهد كرد. تا نیم‌فصل بازیكنان با ارزشی مثل شجاعیان به تركیب اصلی برمی‌گردند و احتمالا خریدهای جدید هم بیشتر با تیم هماهنگ شده‌اند.

مثل مورینیو كه سندروم فصل سوم دارد، شفر هم سندروم فصل دوم دارد و در فصل‌های دوم حضورش در تیم‌های مختلف نتایج خوبی نمی‌گیرد. به هر حال شفر باید كارش را جدی‌تر دنبال كند. او باید روی تیمش متمركز باشد و سراغ بیزینس‌های دیگر نرود. احتمالا خودش هم خوب می‌داند اگر به زودی دستیاران ایرانی جدیدش را معرفی نكند، شاید یكی از آنها به عنوان سرمربی بعدی استقلال معرفی شوند.

شیر آلمانی لبه پرتگاه؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روز‌های سخت شفر؛ شیر آلمانی لبه پرتگاه؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..