تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هیچ یک از طرح‌های تحریم منجر به قطع اینترنت کشور نمی‌شود/ اختلالات اینترنتی ناشی از تحریم به سادگی قابل رفع است

ناظمی

ناظمی‌ با بیان اینکه هیچ یک از سناریوهای احتمالی تحریم منجر به قطع اینترنت نمی‌شود، گفت: اختلالات اینترنتی ناشی از تحریم به سادگی قابل رفع است.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر ناظمی‌اشنی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به تحریم‌های احتمالی آمریکا در حوزه اینترنت گفت: شبکه اینترنت حکمران خاصی ندارد و یک شبکه عنکبوتی است و تک‌تک بازیگران آن می‌توانند فقط در حیطه توانمندی خود بازی کنند و هیچکس نمی تواند برای نقاط اتصال تعیین تکلیف کند و این واقعیت شبکه اینترنت است.

وی با بیان اینکه در مورد تحریم احتمالی اینترنت پنج سناریو وجود دارد که هیچکدام از آنها منجربه قطعی اینترنت ایران در دوره تحریم ها نمی‌شود، افزود: نخست ایجاد محدودیت برای میزبانی مالکان سایت های ایرانی بر روی دیتاسنترهای خارجی است تا همچون شرکت ها، سایت ها نیز تحریم شوند و نتوانند خدمات میزبانی و هاستینگ دریافت کنند که در این حالت اتفاق سنگینی رخ نمی دهد چراکه زمانی برای انتقال میزبانی از کشورهای خارجی به ایران وجود دارد.

معاون وزیر ارتباطات حالت دوم تحریم ها را قطع دسترسی کاربران ایرانی به خدمات سایت ها و اپلیکیشن های مختلف از یک عرضه کننده خارجی دانست و اظهار کرد: از این نوع خدمات می توان به ایمیل یا تضمین امینت و نوع پرداخت اشاره کرد که مجموعه ای از خدمات به شمار می روند. به عنوان مثال برخی از خدمات گوگل به ایرانیان ارایه نمی شود که با وجود جدید نبودن این تحریم ها ممکن است دامنه آن تغییر کند و تاثیراتی همچون افزایش هزینه و کاهش کیفیت سرویس را به همراه داشته باشد اما آنچنان جدی نیست که اختلالاتی را به صورت بلندمدت ایجاد کند.

ناظمی با اشاره به تحریم های TLD (Top Level Domain) مربوط به نام دامنه های اینترنتی تصریح کرد: تحریم نام دامنه های اینترنتی نیز چند شکل دارد که نخست شامل دامنه ها با پسوندهای عام .COM و .NET است و شکل دیگر شامل پسوند نام کشورها مثل .IR می شود که این تحریم نیز برای کاربران داخل ایران اتفاق نمی افتد. بلکه دسترسی کاربران خارج ایران به سایتی با پسوند دامنه .IR که میزبانی آن در کشور دیگر باشد، قطع می شود که با جابه جایی میزبانی به داخل کشورمشکل رفع می شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات اختلال در دسترسی به سایت های ایرانی یا سایت هایی که به ایرانیان خدمات می دهد را خشن ترین نوع تحریم دانست که کاملا مغایر با انواع حقوق بین الملل و حتی حقوق بشر است و گفت: سرورهایی هستند که نام دامنه را با آدرس موجود تطبیق می دهد تا آدرس دهی به سمت سرور انجام شود که به آنها روت سرورها می گوییم که دارای تعداد مشخصی در دنیا هستند. بنابراین اگر بگویند تمام دامنه ها از روی آن برداشته شود اختلالاتی ایجاد می شود که البته بنظر می رسد از نظر فنی امکان ناپذیر باشد چون دایما روت سرورها به روز می شوند و نمی توان به صورت دستوری این کار را انجام داد هرچند که راه حل های فنی نیز برای مقابله با آن وجود داشته باشد که البته همه این تحریم ها خلاف قوانین بین المللی است و با فرض اینکه آمریکا می خواهد کار غیرقانونی و خلاف روند بین المللی انجام دهد، به عنوان فرض در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه به تحریم های ممکن در حوزه اینترنت، به ایجاد محدودیت ها در تبادلات مالی اشاره کرد و افزود: معمولا داده از دیتاسنترهای ما خارج و در مقابل داده هایی از دیتاسنترهای خارجی وارد کشور می شود که تراز مثبت و منفی دارند و باید به ازای قسمت بدهکاری هزینه آن پرداخت شود که تحریم های مالی اجازه پرداخت هزینه را نمی دهد که در این صورت نیز معمولا مشکل جدی بوجود نمی آید بلکه می توان از طریق ارایه خدمات دیگر تراز خود را منفی و مثبت کنید.

ناظمی با بیان اینکه اگر چنین اتفاق‌هایی بیفتد در مجموع منجر به قطعی اینترنت نمی شود، خاطرنشان کرد: این سناریوها نیز منجربه اختلالات کوتاه مدت و چند روزه ای می شود که به سادگی نیز قابل رفع خواهد بود.

معاون وزیر ارتباطات، در تشریح راه‌حل کاهش تأثیرپذیری از تصمیمات دیگران که تحریم نمونه ای از آن است، گفت: معنی آن این است که باید خیلی خیلی به دنیا وصل باشیم و اگر امروز تعداد زیادی دیتاسنتر در داخل داشتیم و تعداد زیادی از سایت های دنیا را میزبانی می کردیم و تعداد زیادی از ارایه دهندگان خدمات ترجیح می دادند که در ایران میزبانی شوند، حتی شاهد این اختلالات جزئی هم نبودیم. به عبارتی هرچقدر جهانی تر شویم امکان تاثیرپذیری ما کمتر است و تنها راه مقابله اصلی و بلندمدت تاثیرپذیری این است که در دنیا بتوانیم نقش بزرگی را ایفا کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به علت جهانی نشدن ایران در حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات اظهار کرد: نگرانی هایی در کشور وجود دارد که ناشی از کم دانشی بعضی از بازیگران یا مشاوران آنها است چراکه زمانی فکر می کردیم راه اصلی برای استقلال، به صفر رساندن رابطه خود با دیگران است و برای استقلال باید واردات به صفر برسد و با صفر شدن واردات، مستقل تر هستیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مستقل ترین کشورهای دنیا آنهایی هستند که واردات آنها زیاد اما دارای صادرات بیشتری هستند، گفت: موقعی استقلال ما حفظ می شود که با وجود واردات زیاد، صادرات بیش از واردات باشد. در واقع آلمان باوجود 1500 هزار میلیارد دلار صادرات دارای 1200 هزار میلیارد دلار واردات است.

معاون وزیر ارتباطات تغییر نگاه در کشور را ضروری دانست و ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت نیز وضعیت کشور را خدشه دار کرده است چراکه اگر شبکه اجتماعی را داخل کشور می خواهیم میزبانی کنیم معنی ضمنی آن این است که شبکه اجتماعی را تعطیل نکنیم و اگر فردی حرفی نوشت که ما نمی پسندیم به جای فیلتر کردن آن شبکه اجتماعی، آن صفحه یا بخش فیلتر شود نه همه آن.

انتهای یپام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هیچ یک از طرح‌های تحریم منجر به قطع اینترنت کشور نمی‌شود/ اختلالات اینترنتی ناشی از تحریم به سادگی قابل رفع است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..