تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دستورالعمل های اصلاحی از اوایل آذر لازم الاجرا می شود

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از لازم الاجرا بودن اصلاحات انجام شده در دستورالعمل های افشا، پذیرش و معاملات بورس و فرابورس و همچنین ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت از اوایل آذر 97 خبر داد.

سعید محمدعلیزاده به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: اصلاحات انجام شده جهت آگاهی فعالان بازار و همچنین اعمال تغییرات در سامانه معاملات و سامانه کدال لازم الاجراست.

وی ضمن تشریح اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات افزود: متعاقب اصلاحات صورت گرفته در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از این به بعد ناشران ثبت شده پذیرفته نشده ملزم به افشای صورت های مالی سالانه شرکت های تحت کنترل خواهند بود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار سپس با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران توضیح داد: در صورتی که اولا؛ شرایط ناشر منطبق بر الزامات دستورالعمل پذیرش نباشد، ثانیا؛ ناشر در مواعد تعیین شده در دستورالعمل افشا اقدام به افشای اطلاعات مد نظر نکند و ثالثا؛ عملکرد شرکت طی دو سال منجر به زیان شده باشد، بورس و فرابورس موظفند ضمن اطلاع به عموم، نماد معاملاتی ناشر را وارد فرایند تعلیق کنند.

محمدعلیزاده افزود: فرایند تعلیق به تعبیر ساده به این معناست که نماد معاملاتی ناشر با درج علامت کنار آن در سامانه معاملات و سامانه کدال، مورد معامله قرار می گیرد و چنانچه ناشر در مهلت ارایه شده توسط بورس یا فرابورس اقدامات اصلاحی را انجام دهد از شمول آن خارج می شود؛ در غیر این صورت، نماد معاملاتی ناشر تعلیق و وارد فرایند لغو پذیرش خواهد شد.

وی یادآور شد: لیست نمادهای معاملاتی ناشرانی که مشمول فرایند تعلیق می شوند، به همراه دلایل ورود به لیست، اسامی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل ناشر در سایت بورس و فرابورس قابل مشاهده است.

به گفته محمدعلیزاده، مطابق اصلاحات اعمال شده، بند 3 از الزامات ماده مربوطه در دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران حذف شده است.

این مقام مسوول در خصوص علت حذف دو سال زیان دهی برای ورود شرکت ها به فرآیند تعلیق هم عنوان کرد: در حال حاضر شرکت هایی که مشمول ماده 141 قانون تجارت شوند و ظرف 2 سال نیز از شمولیت مذکور خارج نشوند، لغو پذیرش می شوند؛ لذا موضوع زیان دهی به شکل جامع تر دیده شده است.

وی در ادامه با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس اظهار داشت: همان گونه که در زمان اجرای دستورالعمل های افشا، پذیرش و معاملات (اوایل دی ماه سال 96) عنوان شد، هدف از اصلاح دستورالعمل ها افزایش شفافیت اطلاعات ناشران و در عین حال بهبود نقدشوندگی اوراق بهادار است .

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بر اساس همین دیدگاه و پیرو عارضه یابی های صورت گرفته در مفاد دستورالعمل ها و اخذ دیدگاه های فعالان بازار، اصلاحاتی نیز در دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس صورت گرفته است .

محمدعلیزاده در این رابطه توضیح داد: چنانچه قیمت سهام شرکت طی پنج روز کاری بیش از 20 درصد نوسان کند (مثبت یا منفی)، نماد ناشر به مدت 60 دقیقه در وضعیت سفارش گیری قرار گرفته و پس از آن انجام معاملات ادامه می یابد.

وی خاطرنشان کرد: در مدت مذکور افشای شفاف سازی در خصوص نوسان قیمت سهام توسط ناشر به صورت اختیاری است. البته در صورت انتشار هرگونه شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده یا بروز هر یک از مصادیق افشای اطلاعات با اهمیت، ناشر موظف به رعایت الزامات تعیین شده در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان مربوط به موارد فوق الذکر است.

این مقام مسوول، از دیگر اصلاحات انجام شده در دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات را اضافه کردن قیدهای جدید به ماده مربوط به تعلیق نماد توسط سازمان دانست و گفت:  بر اساس ماده 19 مکرر 1 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس یا ماده 12 مکرر 4 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس و  مطابق اصلاحات انجام شده، مهلت قابل اعطا به ناشر جهت خروج از تعلیق یا خروج از شرایط معامله تحت احتیاط، حداکثر 6 ماه از تاریخ تعلیق خواهد بود .

وی ادامه داد:  به عبارت دیگر از این به بعد چنانچه نماد معاملاتی ناشری به مدت 6 ماه بسته بماند یا در شرایط معامله تحت احتیاط قرار داشته باشد و پس از پایان مهلت فوق از تعلیق یا شرایط معامله تحت احتیاط خارج نشود، نماد معاملاتی ناشر توسط هیات پذیرش بورس مربوطه لغو پذیرش شده و به بازار پایه فرابورس منتقل می شود.

به گفته محمد علیزاده، این اقدام جهت جلوگیری از بسته ماندن طولانی مدت نمادها یا بلاتکلیفی آنها در شرایط معامله تحت احتیاط صورت گرفته است.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در پایان ضمن تشکر از دیدگاه های فعالان بازار سرمایه تصریح کرد: فرآیند اصلاح دستورالعمل های مصوب سازمان جهت تطبیق با شرایط بازار سرمایه به صورت یک جریان مستمر در سازمان در حال اجرا است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دستورالعمل های اصلاحی از اوایل آذر لازم الاجرا می شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..