تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سریال «حوالی پاییز» و کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»! ‏

۷۹۲۴۲۹

۸۳ بازدید

روزنامه شهروند - ریما محمدزاده: اوایل دهه٨٠ بود که تلویزیون جدی‌تر به یکی از شگردهای جذب مخاطبش پرداخت. صداوسیما ‏در سریال‌های خود از بازیگران خارجی بهره ‌برد یا از بازیگران ایرانی‌ که نقش یک فرد خارجی ‏را بازی می‌کنند، استفاده کرد.

کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»!‏

حالا تلویزیون باز هم سراغ این شگرد قدیمی‌اش رفته. این بار دست ‏روی بازیگری گذاشته که لبنانی است و بی حاشیه هم نیست.

گفتم حاشیه، این را هم اضافه کنم ‏که حضور این بازیگر در قاب سیمای جمهوری اسلامی حاشیه‌دار است. وگرنه بنده خدا حاشیه خاصی ‏ندارد! یک بار مردی خواسته به او تجاوز کند و این بازیگر هم مقاومت کرده و در ادامه شجاعانه داستان ‏این «قصد تجاوز» را علنی کرده است.

ماجرای «حوالی پاییز» چیه؟

«حوالی پاییز» مجموعه تلویزیونی است که این روزها به جای «دلدادگان» به قاب شبکه٣ ‏آمده. کارگردان این سریال‎ ‎حسین نمازی‎ ‎و تهیه‌کننده آن‎ ‎سعید پروینی‎ ‎است. این سریال با نام اولیه‎ ‎‏ ‏‏«بازگشت» محصول‎ ‎سیمافیلم‎ ‎است. «حوالی پاییز» در ۲۱ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده.

این سریال ‏ملودرامی عاشقانه به نویسندگی نمازی و براساس طرحی از معصومه بیات، روایتگر یک داستان ‏عاشقانه اسـت:«پسری کـه عاشق یک دختر عرب می‌شود و تمام داستان نیز حول این عشق گردش دارد ‏و شخصیت‌ها با مرکزیت این زوج عاشق هر کدام داستان‌های خود را دنبال می‌کنند.» ‏

«آن ماری سلامه» کیست؟

آن ماری سلامه یکی از هنرپیشه‌هاي مشهور عرب است. او در‌سال ١٩٩٠ در شهر فاریای لبنان به دنیا ‏آمده و ٢٨ساله است. سلامه در رشته هنرهای نمایشی تحصیل کرده و دارای فوق لیسانس این رشته ‏است. او نخستین تجربه بازیگری خود را در‌سال ٢٠١٦ با فیلم سینمایی ریشه تجربه کرده. سلامه در ‏ادامه و در‌سال ٢٠١٧ با حضوری موثر در فیلم وین کنتی گامی به سوی شهرت برداشت و به محبوبیت ‏رسید.

یکی از نکاتی که حضور او در فیلم‌های ایرانی را جدی‌تر می‌کند، تسلط نسبی او به زبان ‏فارسی است. او پیش از این هم در‌سال ۱۳۹۳ در فیلم آوازهای سرزمین من به کارگردانی عباس رافعی ‏ایفای نقش کرده بود‎.‎‏ آن ماری سلامه توانست با بازی در این فیلم تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم ‏بزند. ‏

ماجرای تجاوز در کشورش چه بود؟

‏«از خواب بیدار شدم و با دیدن او در اتاقم وحشت زده شدم. با تمام قدرت فریاد کشیدم و امیدوار بودم که ‏همسایه‌ها برای نجاتم بیایند. نگهبان ساختمان که سوریه‌ای بود با حمله به من سعی کرد لباس‌هایم را از ‏تنم دربیاورد. من مقاومت کردم و او را هل دادم. او عذرخواهی کرد و از من خواست که او را ببخشم. ‏من که آدرنالین زیادی ترشح کرده بودم با حرف او کمی آرام شدم، اما در همین لحظه او دوباره به من ‏حمله‌ور شد. با مقاومت من او بالاخره تصمیم به فرار گرفت‎.‎‏»

این سطرها ماجرای قصد تجاوز سرایدار ‏خانه آن ماری سلامه است. این بازیگر جهان عرب که با شوک و درد زیاد جسمانی روبه‌رو شده بود ‏تصمیم گرفت در برابر این ماجرا سکوت نکند‎.

کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»!‏

او با پلیس همکاری کرد و پلیس هم توانست مرد نگهبان ‏را که فراری شده بود دستگیر کند. پس از آن‌که جزییات این حادثه وحشتناک به‌طور گسترده توسط ‏سلامه منتشر شد، هزاران کاربر به این داستان واکنش نشان دادند و حرکت او را شجاعانه خواندند.

او ‏جامعه را به ایستادگی در برابر مجرمان و انتشار این گونه خبرها دعوت کرد.‏

کارگردان در مورد «سلامه» چه می‌گوید؟

حسین نمازی، کارگردان «حوالی پاییز» درباره چگونگی انتخاب سلامه گفته:«ابتدا قصد داشتم سراغ ‏یک بازیگر دورگه ایرانی بروم که با زبان عربی هم آشنایی داشته باشد‎.

مشکل این‌جا بود که این افراد ‏در گفتن دیالوگ‌های عربی مشکلی نداشتند، اما دیدم هنگام ادای دیالوگ‌های فارسی و وقتی قرار می‌شود ‏به زبان فارسی صحبت کنند، نمی‌توانند شبیه به کسی باشند که این زبان را بلد نیست و تازه یاد گرفته ‏است و لحنشان تصنعی می‌شد‎.‎‏

کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»!‏

براساس همین دلایلی که گفتم، ابتدا سراغ بازیگرانی رفتیم که به فارسی ‏هم تسلط داشتند؛ اما به نتیجه مطلوبمان نرسیدیم و شروع به جست‌وجو در کشورهای عربی و از میان ‏بازیگران شاخصشان کردیم‎. در نهایت تصمیم گرفتیم بازیگری پیدا کنیم که استعداد فارسی‌آموزی خوبی ‏داشته باشد و بعد از تست گرفتن‌های متعدد درنهایت به سلامه رسیدیم‎.»

خارجی‌ها در سریال‌های تلویزیون

پیر داغر: او سرگرد بهروز فتاحی «مدار صفر درجه» بود. داغر بازيگری عرب زبان و مقيم بيروت ‏است که مدرك بازيگری‌اش را از دانشگاه عالی بيروت گرفته.‏

ناتالی متی: او با کاراکتر سارا آستروس در «مدار صفر درجه» نقش ایفا کرد. متی یک بازیگر ‏فرانسوی است که در رشته ‎تئاتر‎ ‎دانشگاه سوربن‎ ‎تحصیلاتش را به پایان رسانده. ‏

منگ‌هان: او در «پایتخت ٣» به قول کاراکترهای این سریال «ماهان» بود.‌ هان پیش از این در چین ‏به عنوان مجری در تلویزیون فعالیت داشته. ‏

گلوریا‌هاردی: او نقش رها را در سریال «کیمیا» برعهده داشت.‌ هاردی در فرانسه در کلاس‌های ‏بازیگری شرکت می‌کرده. ‏

کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»!‏




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سریال «حوالی پاییز» و کلیشه‌ای به‌نام «بازیگر خارجی»! ‏»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..