تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




داستان برند: زیراکس، بیش از یک قرن عرضه محصولات و خدمات مدیریت اسناد

زیراکس (Xerox Corporation) یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه‌ی محصولات و خدمات مرتبط با اسناد کاغذی و تجاری است. محصولات این شرکت در بیش از ۱۶۰ کشور جهان عرضه می‌شود و مرکز مدیریت آن نیز در نورواک، کنتیکت واقع است. البته محل تأسیس شرکت، راچستر نیویورک بوده و امروز نیز اکثر کارمندان زیراکس در آن منطقه مشغول به کار هستند.

بخش تحقیق و توسعه‌ی زیراکس در بیش از یک قرن فعالیت این شرکت، زادگاه بسیاری از فناوری‌های انقلابی تاریخ بوده است. نوآوری‌هایی همچون مفاهیم کامپیوترهای دسکتاپ و پایه‌های رابط کاربری و همچنین، ماوس کامپیوتری، در این شرکت رخ داده‌اند. این نوآوری‌ها، بعدا توسط شرکت‌هایی همچون اپل و مایکروسافت مورد استفاده قرار گرفتند. در نتیجه‌ی همین مفاهیم بود که این دو شرکت، به غول‌هایی بزرگ در صنایع نر‌م‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتری تبدیل شدند.

زیراکس / Xerox

مرکز مدیریت زیراکس در نورواک کندیکت

تاریخچه‌ی تأسیس

شرکت زیراکس در سال ۱۹۰۶ در منطقه‌ی راچستر و با نام The Haloid Photographic Company شروع به‌کار کرد. این شرکت ابتدا کاغذهای عکاسی و دیگر تجهیزات این صنعت را تولید می‌کرد. در سال ۱۹۳۸، چستر کارلسون فناوری Xerography را اختراع کرد. او یک فیزیک‌دان مستقل بود که فرآیندی برای چاپ عکس‌ها با استفاده از یک صفحه‌ی فلزی با بار الکتریکی و پودر خشک تونر ابداع کرد.

زیراکس / Xerox

کارخانه‌ی شرکت هالوید

اختراع کارلسون تاریخچه‌‌ای مجزا با جزئیات کامل دارد. نکته‌ی مهم در مورد آن، دوره‌ی زمانی ۲۰ ساله‌ی تحقیق و توسعه، برای ساخت اولین نمونه‌های تجاری از روی این فناوری است.

کارلسون پدیده‌ای با نام Xerography معرفی کرد که زمینه‌ی انقلاب فتوکپی شد

جوزف سی ویلسون به‌عنوان بنیان‌گذار زیراکس شناخته می‌شود. او مدیریت شرکت هالوید را از پدرش به ارث برد و با درک پتانسیل بالای اختراع کارلسون، در سال ۱۹۴۶ قراردادی برای تجاری کردن آن امضا کرد. ویلسون تا سال ۱۹۶۷ در نقش مدیرعامل زیراکس باقی ماند و تا سال ۱۹۷۱ و زمان مرگش، رئیس هیئت مدیره‌ی این شرکت بود.

زیراکس / Xerox

جوزف سی. ویلسون

اصطلاح Xerography یا الکتروفتوگرافی، توسط شرکت زیراکس و با استفاده از دو کلمه‌ی یونانی ابداع شد. ریشه‌ی این کلمه‌ها به‌معنای «نوشتن خشک» است. شرکت هالوید پس از مدتی برای در درست گرفتن امتیاز این اصطلاح جدید، نام هالوید زیراکس را برای خود انتخاب کرد. در نهایت نام Xerox Corporation در سال ۱۹۶۱ برای شرکت انتخاب شد.

اولین دستگاه کاربردی از اختراع کارلسن، یک تجهیز دستی با نام Flat-plate 1385 بود. این دستگاه سرعت عملکردی پایینی داشت و نمی‌توان عنوان یک دستگاه کپی واقعی را به آن داد. پس از آن، سال‌ها تحقیق فنی و بازاری نیاز بود. به‌هرحال سرعت این دستگاه پایین بود و در نتیجه، به‌عنوان یک دستگاه تولید صفحات چاپ برای فناوری‌های افست و لیتوگرافی استفاده شد.

زیراکس / Xerox

چستر کارلسون در کنار اولین دستگاه کپی

پس از 1385، نوبت به اولین پرینتر اتوماتیک با فناوری زیروگرافی رسید. این دستگاه در سال ۱۹۵۵ و با نام Copyflo معرفی شد. این دستگاه، یک پرینتر مایکروفیلم بود که با استفاده از نگاتیوهای این دسته، کار می‌کرد. توسعه‌ی این محصول، منجر به تولید محصولی کوچک‌تر و سبک‌تر با نام 1824 شد.

Xerox 914

Xerox 914 برای سال‌ها درآمدی میلیون دلاری عاید زیراکس کرد

ظهور شهرت و اعتبار شرکت زیراکس در سال ۱۹۵۹ و با معرفی دستگاه 914 شروع شد. این دستگاه زمانی به‌عنوان موفق‌ترین محصول تجاری تاریخ شناخته می‌شد. کارلسون و هانس دسار، در ساخت این دستگاه با هم همکاری کردند. ۹۱۴، اولین دستگاه فتوکپی کاغذ در جهان بود. شهرت این دستگاه به حدی رسید که درآمد زیراکس را تا پایان سال ۱۹۶۱ به ۶۰ میلیون دلار رساند.

زیراکس / Xerox

نمایشگاهی برای معرفی Xerox 914

کمپین‌های تبلیغاتی اولین دستگاه فتوکپی زیراکس نیز قابل توجه بود. آنها در تبلیغات خود ادعا می‌کردند که حتی یک میمون نیز می‌تواند تنها با فشار دادن یک دکمه روی این دستگاه، فرآیند کپی گرفتن را انجام دهد. این سادگی طراحی و کاربری آسان محصولات، به‌نوعی امضای زیراکس در تجهیزات بعدی شد. تا سال ۱۹۶۵، درآمد شرکت به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

درآمدهای سرشار دهه‌ی ۱۹۶۰، نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری‌های صبورانه در دهه‌‌های قبل در بخش‌های تحقیق و توسعه بود. اولین بخش تحقیق و توسعه شرکت نیز در شروع همین دهه و در منطقه‌ی وبستر نیویورک با نام Wilson Center for research and Technology تأسیس شد. این مراکز تحقیق و توسعه بعدها تأثیرات بزرگی روی تاریخ دنیای فناوری داشتند.

زیراکس / Xerox

کارلسون در کنار مدیران زیراکس

عرضه‌ی عمومی سهام شرکت در همین دهه‌ی پرسود ۱۹۶۰ انجام شد. آنها با نام اختصاری XRX وارد بازار سهام نیویورک شدند و حدود ۳۰ سال بعد نیز بازار سهام شیکاگو، میزبان زیراکس بود.

توسعه‌ی محصولات کاربردی

Xerox 813 نام محصول مهم بعدی این شرکت بود که در سال ۱۹۶۳ معرفی شد. این محصول، نتیجه‌ی چشم‌انداز کارلسون برای تولید دستگاه کپی بود که ابعادی مناسب برای قرار گرفتن روی میز هر فردی داشته باشد. در سال‌های بعد، توسعه‌ی این محصول و همچنین 914 افسانه‌ای، محصولاتی حرفه‌ای‌تر، سریع‌تر و با کارایی بیشتر با به همراه داشت که از این میان می‌توان مدل‌های 420، 720، 330، 660 و 740 را نام برد.

بهبودهای اولیه‌ی دستگاه‌ها، در جهت افزایش سرعت عملکرد بود

به‌هرحال دستگاه‌های معرفی شده هنوز توانایی کپی کردن در سرعت بالا را نداشتند. زیراکس در سال‌های بعد تلاش کرد تا این محصولات با کاربری شخصی و اداری را به سرعتی نزدیک به ماشین‌‌های افست و چاپ برساند. اولین نتیجه‌ی این تلاش، Xerox 2400 بود که در سال ۱۹۶۶ معرفی شد. عددهای مدل این دستگاه، نشان‌دهنده‌ی تعداد کپی‌های قابل انجام در یک ساعت بود.

زیراکس / Xerox

سهام شرکت هالوید

این دستگاه سرعت ماشین‌های افست را نداشت اما اولین‌های متعددی را به بازار کپی ارائه کرد. اولین تغذیه‌کننده، پرتاب‌کننده و سوراخ‌کننده‌ی کاغذ اتوماتیک در این مدل معرفی شدند. پس از مدتی، این دستگاه نیز بهبودهایی را دریافت کرد و با افزایش سرعت ۵۰ درصدی، با نام Xerox 3600 Duplicator معرفی شد.

تیم‌های تحقیقاتی زیراکس در میانه‌های قرن بیستم با دقت و پشتکار بالا به‌دنبال توسعه‌ی محصولات بودند. گروه کوچکی از آنها در پروژه‌ای برای اتصال دستگاه‌های کپی با استفاده از خطوط تلفن درگیر بود. آنها در تلاش بودند تا با اتصال دو دستگاه 914، فرآیند اسکن را در یک دستگاه و پرینت را در دستگاه دیگر انجام دهند. این فناوری با نام LDX شناخته شد و اولین نمونه‌های کاربردی آن درسال ۱۹۶۴ معرفی شدند.

فناوری LXD پایه‌های طراحی و توسعه‌ی دستگاه‌های فکس امروزی را بنا کرد. به‌بیان دیگر، فرآیندهای چندگانه‌ی دستگاه‌های امروزی فکس، رویای کارلسون در مورد این دستگاه‌ها بوده است.

زیراکس / Xerox

اولین دستگاه فکس زیراکس

سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۶۰ با توسعه‌ی هرچه بیشتر فعالیت شرکت همراه بود. در سال ۱۹۶۸، پیتر مک‌کولو مدیرعامل جدید زیراکس شد و دفاتر مدیریتی شرکت نیز به راچستر نیویورک و برجی ۳۰ طبقه در منطقه‌ای به‌نام میدان زیراکس در این شهر، منتقل شدند.

کپی رنگی و پرینت دیجیتال

دستگاه‌های فکس چندکاره، رویای نهایی کارلسون را متولد کردند

زیراکس در سال ۱۹۷۱ اولین دستگاه کپی رنگی خود را با نام Xerox 6500 معرفی کرد. توسعه‌ی دستگاه‌های قدیمی نیز در دهه‌ی ۱۹۷۰ با قدرت ادامه پیدا کرد. دستگاه 9200 با سرعتی دوبرابر 3600 معرفی شد و بازار هدف آن، فروشگاه‌ها و مراکز کپی و پرینت بودند. محصول حرفه‌ای‌تر در آن سال‌ها، 9500 با توانایی تغییر زوم در کپی و همچنین تنظیم نور و روشنایی عرضه شد.

یکی از بحران‌های بزرگ زیراکس در همین دهه رخ داد. در سال ۱۹۷۵، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا از این شرکت شکایت کرد و در نتیجه‌ی آن، بسیاری از محصولات زیراکس مشمول کسب مجوز پتنت خصوصا از رقبای ژاپنی شدند. در نتیجه‌ی این اقدامات،‌در طول ۴ سال سهم زیراکس از بازار کپی در آمریکا از ۱۰۰ درصد به کمتر از ۱۴ درصد رسید.

زیراکس / Xerox

اولین عبارت چاپ شده با فناوری Xerography

شکست بعدی در این سال‌ها، خرید شرکت Western Union International با هدف توسعه‌ی خدمات در زمینه‌ی ارتباطات بود. هدف نهایی این خرید، توسعه‌ی سرویس Xerox Telecommunication Network بود که البته پس از ۳ سال و با شکست در توسعه، وسترن یونیون به MCI فروخته شد. خرید و فروش این شرکت، خسارات مالی را به زیراکس تحمیل کرد.

زیراکس با ترس از ضربه به بازار فعلی، رونمایی از پرینتر لیزری را به تعویق انداخت

پرینترهای لیزری برای اولین بار توسط یکی از محققان زیراکس با نام گری استارک‌وذر و با کار روی نسخه‌ای دستگاه کپی Xerox 7000 ساخته شدند. مدیریت شرکت در آن زمان نگران بود که این پرینترها به کسب‌وکار زیراکس آسیب برساند و به‌همین دلیل، این اختراع و محصول آن یعنی 9700 را برای مدتی مسکوت گذاشت. پس از مدتی، آی‌بی‌ام اولین پرینتر لیزری را با نام مدل 3800 معرفی کرد.

البته زیراکس در این مدت یکی دو نمونه پرینترهایی که آسیبی به محصولات قبلی نمی‌رساندند، معرفی کرد. در این میان، Xerox 1200 یکی از محصولات بود که با بهینه‌سازی دستگاه کپی 3600 و در سال ۱۹۷۳ معرفی شد. این پرینتر به یک تولیدکننده‌ی کاراکتر نوری مجهز بود که فیل چن آن را طراحی کرد.

زیراکس / Xerox

پرینتر لیزری Xerox 9700

سرانجام در سال ۱۹۷۷ و پس از معرفی محصول IBM، زیراکس نیز مدل 9700 را به بازار عرضه کرد تا کسب‌وکار میلیون‌دلاری خود در پرینترهای لیزری را شروع کند. در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۷۰، فناوری جدیدی همراه با Xerox 350 Color slide system معرفی شد. این فناوری به‌نوعی نسل اول آن امکاناتی بود که امروز در ادوبی فتوشاپ می‌بینیم.

مرکز تحقیقات پالو آلتو

دهه‌ی ۱۹۷۰ با یک اتفاق ماندگاری دیگر در زیراکس نیز همراه بود. مرکز تحقیقات این شرکت در منطقه‌ی مشهور پالو آلتو، در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد. این موسسه که نام Xerox PARC شناخته می‌شد و زادگاه برخی از بزرگترین نوآوری‌های تاریخ کامپیوتر است. نوآوری‌هایی همچون GUI، ویرایشگرهای متنی WYSIWYG، پرینترهای لیزری و اترنت، از دل همین مرکز تحقیقاتی بیرون آمده‌اند.

زیراکس / Xerox

اولین ماوس تاریخ، محصول زیراکس پارک

مقاله‌های مرتبط:

یکی از اولین نمونه‌های کامپیوترهای شخصی با نام Xerox Alto نیز در این مرکز تحقیقاتی ساخته شد. این کامپیوتر شباهت زیادی به ورک‌استیسن‌ها و کامپیوترهای شخصی امروزی داشت. درواقع زیراکس آلتو را به‌خاطر امکانات متنوع می‌توان اولین کامپیوتر شخصی جهان نامید. این کامپیوتر مجهز به صفحه‌نمایش پرتوی کاتدی، ماوس و کیبرود QWERTY بود. البته زیراکس هیچ‌گاه متوجه ظرفیت‌های این ماشین مدرن خود نشد و آلتو نیز به فروش انبوه نرسید.

کامپیوتر آلتو تنها در دفاتر زیراکس در سرتاسر جهان و دفاتر دولتی و نظامی ایالات متحده‌ی آمریکا نصب شد. کامپیوترهای این مراکز با اتصال شبکه‌ی اختصاصی خود زیراکس بر پایه‌ی LAN با هم ارتباط داشتند. این ارتباطات اولیه‌ی شبکه در آن سال‌ها، باعث شد تا مرکز PARC، اولین پروتکل‌های ارتباط بین شبکه‌ای را با نام PUP معرفی کند.

زیراکس / Xerox

کامپیوتر زیراکس آلتو

استیو جابز در سال ۱۹۷۹ یک معامله‌ی پرسود با زیراکس انجام داد. او که شرکتی با پتانسیل بالا داشت، به بخش سرمایه‌گذاری زیراکس اعلام کرد که تنها در صورت اجازه دادن به بازدید از تحقیقات جاری، مجوز سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری آنها در سهام اپل را صادر خواهد کرد. پس از بازدید جابز و همکارانش از مرکز پالوآلتو، آنها شیفته‌ی ایده‌ی در حال کار آنها با نام WIMP شدند. این ایده، پنجره، آیکن، منو و ماوس را به‌عنوان ترکیبی برای رابط کاربری کامپیوتر تشریح می‌کرد.

محققان زیراکس پارک، فناوری داشتند که از پتانسیل‌های آن بی‌خبر بودند

پس از بازدید از پالو آلتو، روند طراحی و تولید Apple Lisa تغییر کرد تا ایده‌های گفته شده در آن پیاده‌سازی شوند. جابز زمانی گفته بود: «آنها (مدیران زیراکس) نمی‌دانستند که چه امکاناتی در دست دارند». در نهایت او با هوش بالا توانست یافته‌های مرکز پالو آلتو را تجاری کند. جابز حتی در سال‌های بعد از مهندسان متعدد مرکز PARC دعوت کرد تا در توسعه‌ی محصول جدیدش همکاری کنند.

زیراکس / Xerox

کامپیوتر زیراکس استار

زیراکس سرانجام در سال ۱۹۸۱ اولین محصول خود در دنیای کامپیوترها را معرفی کرد. آنها Xerox Star را با بهبود کارایی آلتو تولید کردند که تمام امکانات کامپیوترهای شخصی در آن زمان یعنی محیط کاربری بر اساس پنجره، ماوس، شبکه‌ی اترنت، مدیریت فایل، مدیریت پرینتر و ایمیل را داشت. این کامپیوتر و نسخه‌ی بعدی یعنی Daybreak باوجود نوآوری‌های انقلابی، به‌خاطر قیمت بالا فروش مناسبی نداشتند. کامپیوتر استار قیمت ۱۶ هزار دلاری را یدک می‌کشید و یک پکیج کامل از این کامپیوتر همراه با خدمات پرینت و شبکه، حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشت.

یک شایعه می‌گوید که این نبرد بر سر تولید کامپیوترهای شخصی، به تلاش اپل برای خرید زیراکس نیز منتهی شده که البته هیچ‌گاه نهایی نشده است. اپل در عوض امتیاز GUI کامپیوتر آلتو را خرید و از آن برای طراحی و ساخت سیستمی قوی‌تر استفاده کرد. سیستم اپل با تمرکز بر اهداف تجاری و آموزشی ساخته شد و موفقیت فراوانی را نیز به‌همراه داشت.

زیراکس / Xerox

کامپیوتر زیراکس دی‌بریک

توسعه‌ی فعالیت‌ها هم‌زمان با انقلاب دیجیتال

دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با تلاش هرچی بیشتر زیراکس در توسعه‌ی کیفیت و طراحی محصولات همراه بود. دیوید تی.کرنس مدیر اجرایی شرکت از سال ۱۹۸۲ بود و تلاش می‌کرد تا فعالیت‌های زیراکس را به صنایعی فراتر از کپی، گسترش دهد. ماشین‌های تایپ با حافظه‌های الکترونیکی، اولین محصولات این طرح توسعه بودند که با نام Memorywriter معرفی شدند. این دستگاه‌ها به‌خاطر وجود رقبای بزرگی همچون آی‌بی‌ام، تنها ۲۰ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفتند.

افزایش درآمد و رشد مناسب زیراکس در دهه‌‌های قبل باعث شد تا آنها بازار بیمه را نیز به‌عنوان هدف خود انتخاب کنند. در سال ۱۹۸۳، شرکت بیمه‌‌ای Crum & Forster توسط Xerox خریداری شد و یک سال بعد، شرکت خدمات مالی زیراکس XFS شروع به کار کرد. البته فعالیت شرکت در این حوزه عمر زیادی نداشت و در زمان مدیرعاملی پائول آلیر در سال ۱۹۹۰، این بخش به خدمات خود خاتمه داد.

زیراکس / Xerox

سیر تکامل لوگوی زیراکس

همان‌طور که گفته شد، بخش‌های تحقیق و توسعه‌ی زیراکس نقش مهمی در پیشگامی این شرکت در صنعت داشته‌اند. توسعه‌ی دستگاه‌های دیجیتال و بازطراحی محصولات قدیمی با فناوری‌های جدید در دهه‌ی ۱۹۹۰، بار دیگر این شرکت را در خط مقدم صنعت کپی قرار داد. خط تولید محصولات الکترونیکی در آن سال‌ها با نام DocuTech توسط زیراکس معرفی شد که فرآیند اسکن، ویرایش و پرینت سریع را به کاربران عرضه می‌کرد.

ورود به صنعت بیمه یکی از شکست‌های تاریخ زیراکس بوده است

ماشین‌های چندکاره با قابلیت‌های پرینت تحت شبکه و ارسال فکس، پس از ظهور فناوری پرینت لیزری معرفی شدند. این ماشین‌ها، قابلیت اتصال به کامپیوتر را داشتند و دوران تازه‌ای در صنعت مدیریت اسناد شروع کردند. زیراکس از آن زمان تصمیم گرفت تا فعالیت خود را به‌صورت ارائه‌ی کامل خدمات مرتبط با اسناد به شرکت‌ها ادامه دهد. آنها تمامی خدمات تأمین، نگهداری، برنامه‌ریزی و پشتیبانی کاربری را برای مشتریان خود اجرا می‌کردند که تا به امروز نیز، جزو خط مشی اصلی این شرکت به‌حساب می‌آید.

زیراکس / Xerox

زیراکس برای تأکید هرچه بیشتر به ارائه‌ی خدمات کامل به مشتریان، شعار The Document Company را برای خود انتخاب کرد. استفاده از المان دیجیتالی X در طراحی لوگو نیز، نشان‌دهنده‌ی تحول خدمات شرکت زیراکس در دوران دیجیتالی‌ شدن بود.

با شروع قرن ۲۱ و پس از یک جابجایی کوتاه در تیم مدیریتی، آنه مولکاهی به‌عنوان مدیرعامل زیراکس شروع به کار کرد. او تغییرات سازمانی متعدد و کاربردی را در شرکت ایجاد کرد که در نتیجه‌ی آنها، سوددهی عملیاتی شرکت افزایش قابل توجهی داشت. در سال ۲۰۰۲ درآمد این شرکت با افزایش قابل توجهی روبرو شد و هزینه‌ی بالابب نیز برای بخش تحقیق و توسعه اختصاص یافت.

زیراکس هم مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ، فرآیندهای خرید و ادغام را در برنامه‌های خود داشته است. آنها در سال ۲۰۰۰ شرکت Tektronix فعال در حوزه‌ی تصویربرداری و چاپ را به قیمت ۹۲۵ میلیون دلار خریداری کردند. این خرید، بعدها به ایجاد زیرمجموعه‌ی Phaser و فناوری مشهور Solid Ink انجامید.

زیراکس / Xerox

فناوری Solid Ink در پرینترهای سری Phaser

خرید بعدی، در سال ۲۰۰۶ انجام شد و شرکت نرم‌افزاری XMPie به تصاحب زیراکس درآمد. البته این شرکت پس از خرید و تا به امروز به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند. یک سال بعد، تغییر مدیریتی باز هم به سراغ Xerox آمد و اورسولا برنز به‌عنوان اولین زن آفریقایی-آمریکایی، مدیرعامل شرکتی با ابعاد زیراکس شد.

یکی از خریدهای بزرگ زیراکس در سال‌های اخیر، شرکت خدمات تجاری و نرم‌افزاری ACS بود که در سال ۲۰۱۰ خریداری شد. زیراکس در مجموع ۶.۴ میلیارد دلار برای خرید این شرکت پرداخت کرد.

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند Xerox

دهه‌ی ۲۰۱۰ باز هم با خرید و فروش‌های شرکتی برای زیراکس همراه بود. آنها در سال ۲۰۱۱ شرکت خدمات نرم‌افزاری NewField IT را خریداری کردند که برای توسعه‌ی خدمات مدیریت چاپ، ابزارهای مختلفی اعم از Asset DB را توسعه داده است. خرید این شرکت کوچک، کمک شایانی به سلطه‌ی زیراکس در این بخش از بازار خدمات چاپ اسناد کرد.

زیراکس / Xerox

دفتر زیراکس در کانادا

گروه شیمی، مهندسی و طراحی محصول Solid Ink زیراکس در ویلسون‌ویل، در سال ۲۰۱۳ فروخته شد. به‌علاوه دارایی‌های دیگر نیز که که از تک‌ترونیکس و 3d Systems خریداری شده بودند، در همین سال فروخته شدند. مجموع این فروش‌ها، ۳۲.۵ میلیون دلار وجه نقد به زیراکس واریز کرد. خدمات برون‌سپاری ACS نیز در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۱.۰۵ میلیارد دلار به شرکت Atos فروخته شد.

شرکت زیراکس در سال ۲۰۱۶ و تحت فشار یکی از سهام‌داران عمده، بخش خدمات کسب‌وکاری خود را از شرکت اصلی جدا کرد. این کسب‌وکار جدید با نام Conduent شروع به‌کار کرد و تجارت قدیمی چاپ و کپی با همان برند Xerox به کار خود ادامه داد.

زیراکس / Xerox

شرکت Fuji Xerox یک همکاری مشترک میان زیراکس و فوجی‌فیلم است که برای طراحی، ساخت و فروش محصولات مرتبط با صنعت کپی در آسیا و اقیانوسیه، در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. فوجی‌فیلم ۷۵ درصد و زیراکس، ۲۵ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۸ اعلام شد که فوجی‌فیلم، ۵۰.۱ درصد از سهام کنترلی شرکت زیراکس را خریداری و آن را به بخشی از فوجی-زیراکس تبدیل خوهد کرد. 

بخش خدمات تجاری به‌صورت یک شرکت مشتقل از زیراکس جدا شد

در ماه می این سال، رئیس هیئت مدیره یعنی رابرت کریگان و مدیرعامل جف جیکوبسون اعلام کردند که به‌همراه ۴ عضو دیگر هیئت مدیره، استعفا خواهند داد. این استعفا، طبق توافقی با سهام‌دار عمده‌‌ی شرکت کارل ایکان انجام شد که با خرید سهام توسط فوجی‌فیلم مخالف بودند. در نهایت شرکت زیراکس از معامله‌ی مذکور عقب‌نشینی کرد.

در حال حاضر، جان ویسنتین به‌عنوان مدیرعامل زیراکس فعالیت می‌کند. طبق آخرین آمار، درآمد این شرکت حدود ۱۲.۲۶۵ میلیارد دلار گزارش شده است. این برند در سال‌های اخیر در دسته‌بندی‌های بزرگ مانند فوربز حاضر نبوده و تنها موسسه‌ی Reputation آن را در میان برندهای معتبر جهان در رتبه‌ی ۷۳ قرار داده است. زیراکس در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارد.

زیراکس / Xerox

برج ۳۰ طبقه‌ی Xerox

نکته‌ی جالب توجه در مورد برند Xerox، کلمه‌ی آن و شهرت جهانی مورد استفاده برای آن است. درواقع امروز زیراکس به معادل کلمه‌ی فتوکپی در تمام جهان تبدیل شده است. در اصطلاحات فارسی نیز مانند زبان انگلیسی، از این کلمه به وفور استفاده می‌شود و شاید دلیل آن را سابقه‌ی طولانی‌مدت زیراکس ایران در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات اداری به سازمان‌ها بیان کرد.

البته استفاده از کلمه‌ی زیراکس به‌عنوان یک فعل، برای شرکت زیراکس آن‌چنان مفید نیست. مدیران نگران آن هستند که این کلمه زمانی به یک عبارت عمومی تبدیل شود و برند شرکتی آنها در معرض تهدید قوانین باشد. به‌همین دلیل، تیم‌های بازاریابی زیراکس تلاش می‌کنند تا در کمپین‌های مختلف، استفاده از این کلمه به‌عنوان فعل را منسوخ کنند. البته بر خلاف تمام تلاش‌های مدیران زیراکس، هنوز برخی از دیکشنری‌ها مانند آکسفورد از کلمه‌ی زیراکس به‌عنوان یک فعل یاد می‌کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «داستان برند: زیراکس، بیش از یک قرن عرضه محصولات و خدمات مدیریت اسناد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..