تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گزارش مالی فراتر از انتظار بازار، محرک اصلی رشد نماد

عضو سابق هیئت مدیره فرابورس با اشاره به انتشار گزارش های شش ماهه شرکت های بورسی و لزوم اصلاح پورتفوی سهامداران گفت: طی ماه های گذشته برخی از نمادها به دلیل هیجان حاکم بر بازار دچار رشد حبابی شده اند و انتشار این گزارش ها می تواند سهامداران را برای تصمیم گیری درباره اصلاح پورتفویشان یاری کند.

علیرضا کدیور با اشاره به انتظارات به وجود آمده در بازار به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: در شرایطی که همه نرخ ها نسبت به سال گذشته افزایش دارد، افزایش قیمت سهام شرکت ها نیز طبیعی است و بازار نیز انتظار این افزایش را دارد.

وی تعدیل شدن قیمت سهام شرکت ها را پس از انتشار گزارش های شش ماهه منطقی خواند و با تاکید بر تاثیر انتظارات سهامداران بر روند تعدیل پیش رو خاطرنشان کرد: پس از انتشار این گزارش ها، روند تعدیل از سه منظر قابل بررسی است؛ برخی از این گزارش ها فراتر از انتظارات سهامداران هستند، برخی کمتر از انتظار و برخی نیز با انتظارات منطبق هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح این موارد گفت: در گزارش های فراتر از انتظارات بازار، سهم از رشد خوبی برخوردار می شود. در این میان گزارش شرکت هایی که کمتر از انتظارات بازار است توقف رشد نماد را به همراه دارد و با صورت های مالی منطبق بر انتظارات بازار نماد چندان نوسانی تجربه نمی کند.

وی با بیان این که به دلیل نوسانات نرخ ارز در سال جاری اغلب شرکت ها نسبت به سال گذشته سود بیشتری محقق کرده اند گفت: تصور کنید سهمی در شش ماهه نخست سال گذشته30 تومان و در کل سال 70 تومان محقق کرده، این سهم در شش ماهه نخست سال جاری به جای 30 تومان ،60 تومان سود محقق کرده است. یعنی عملا سود سازی آن دو برابر سال گذشته است. در حالی که انتظار بازار این بود که این شرکت در این مدت،80 تومان سود محقق کند. به همین دلیل این گزارش دیگر مطلوب سهامداران نیست، زیرا انتظار آنان را برآورده نمی کند.

علیرضا کدیور سرمایه گذاران و به خصوص سرمایه گذاران فعال را تصمیم گیرندگان تاثیرگذار بر بازار دانست و تصریح کرد: این افراد اعم از حقیقی و حقوقی به طور معمول مرتبا بازار را رصد و تحلیل می کنند و چنانچه انتظاراتشان از سهم برآورده نشود دست به اصلاح پورتفوی خود می زنند و بر روند رشد سهم تاثیر می گذارند.

ریسک سیستماتیک در شرایط فعلی بیش از هر دوره دیگر است

عضو سابق هیئت مدیره فرابورس با تاکید بر وجود ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه گفت: طی سال جاری ریسک برخی تصمیمات و سیاست گذاری ها بیش از هر دوره دیگر بود. به واسطه این ریسک ها گاهی بازار طی یک هفته شاهد نوسانات مختلف شد و به راحتی و در طی انتشار خبری قیمت ها صعودی و نزولی می شد.این بی ثباتی گاهی حتی در یک روز روی می داد؛ به طوری که سهمی در ابتدای وقت صف خرید و در طول معاملات تحت تاثیر انتشار خبری دیگر صف فروش میشد و بالعکس.

وی افزود:البته بخشی از این تحولات به دلیل ماهیت بورس است و بخشی دیگر تحت تاثیر ریسک است، اما سهم اصلی آن ناشی از اتفاقات غیر طبیعی است.

فعالان اقتصادی نیازمند سیاست گذاری کلی دولت برای ثبات در برنامه ریزی هستند

کدیور به تاثیر تیم اقتصادی جدید اشاره کرد و گفت: دولت باید از ابتدا یک سیاست گذاری کلی را اعلام کند که سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بتوانند بر اساس آن یک برنامه ریزی حداقل دو تا سه ساله داشته باشند و خیالشان از بابت بسیاری از متغیرهایی که در تصمیم گیری هایشان دخیل است راحت باشد.

این فعال بازار سرمایه ضمن تاکید به اتخاذ تصمیمات بلندمدت برای ایجاد ثبات در برنامه ریزی فعالان اقتصادی اظهار کرد: در شرایط عادی اوضاع باید تثبیت شده و قابل اتکا باشد تا ریسک فعالیت های اقتصادی و از جمله ریسک سرمایه گذاری در بورس کاهش پیدا کند.

وی تحولات پیش روی بازار در صورت تحقق بدبینانه ترین اتفاقات پیش بینی شده در سیزدهم آبان را تشریح و خاطرنشان کرد:در این شرایط تاثیر بر همه گروه های بورسی یکسان نیست؛ شرکت هایی که به لحاظ تامین مواد اولیه و فروش محصولات به خارج از کشور متکی نباشند، کمترین تاثیر را از این تحولات خواهند پذیرفت. در این میان هر چقدر شرکتی در تامین مواد اولیه وابسته به خارج از کشور باشد،از سویی برای فروش محصولات نیز در کشور با تقاضای لازم مواجه نباشد تحت تاثیر قرار می گیرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گزارش مالی فراتر از انتظار بازار، محرک اصلی رشد نماد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..