تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بورس با ریسک ها سازگار می شود/ تحریم موضوع جدیدی نیست

تاثیر بازگشت تحریم ها در 13 آبان موضوعی است که این‌ روزها در بازار سرمایه مطرح می‌شود و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و مدیران اقتصادی کشور از اثر کم تحریم بر بورس می گویند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به گفته کارشناسان، اقتصاد ایران سال ها است که زیست در تحریم را تجربه می کند و مساله 13 آبان ماه موضوع جدیدی محسوب نمی شود.

بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص تاثیر 13 آبان بر بورس کشور، گفت: ریسک هایی که تحریم های هسته ای به اقتصاد کشور وارد می کند تا حد زیادی به واسطه تعامل با کشورهای اروپایی کمرنگ شده است. این کارشناس بازار سرمایه به نقاط مثبت بازار اشاره کرد و گفت: در این زمینه رسانه ها باید نکات مثبت بازار سرمایه را به مردم یاداوری کنند، زیرا تجمیع تمام مولفه های بورسی حاکی از وجود نشانه های سودآوری این بازار است

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی در پاسخ به  این سوال که بازار سرمایه پس از 13 آبان به کدام سمت می رود، گفت: 13 آبان ماه، رویدادی سیاسی در انتظار کشور است اما باید قبول کرد که تحریم‌ها مقوله جدیدی برای کشور ما نیست و طی حداقل 20 سال گذشته تحریم‌هایی با شدت های  متفاوت را داشته ایم. وی تصریح کرد: بازار سهام از ابتدای سال تا کنون بازدهی حدود  100 درصدی داشته اما هنوز هم نسبت به سایر بازارهای موازی ظرفیت رشد دارد.

مهدی آسیما، مدیر مالیه بین الملل شرکت تامین سرمایه سپهر در پاسخ به این سوال که فاز جدید تحریم ها چه تاثیری روی  بازار سرمایه دارد؟ عنوان کرد: امروز اکثر فعالین بازار ذهنیت و تجربه ای از قبل دارند که باعث شده در بازار سرمایه محافظه کارانه عمل کنند. بنابراین پیش از آن تاریخ، فعالین بازار برای ارز نرخ معقولی را در نظر گرفتند. وی افزود: فعالین بازار سرمایه در بسیاری از تحلیل ها بخشی از فروش شرکت ها را که ممکن است با تحریم مواجه شود در نظر گرفته و نسبت P به E سهم ها مختلف را محاسبه کرده اند. بنابراین با شروع تحریم ها روند حرکتی شاخص و سهم های بنیادی مشکلی نخواهد داشت.

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه  ایرانیان یکی از مهمترین بحث های فعلی بازار سرمایه را موضوع بازگشت تحریم های ایالات متحده دانست و به سنا گفت: از آنجا که بازار سرمایه، بخش آینده نگر اقتصاد محسوب می شود، به نظر می رسد طی سه ماه گذشته تاثیر تحریم خود را نشان داده و اعمال آن در آینده شوک قابل توجهی به این بازار وارد نمی کند. وی با تاکید بر اینکه این تحریم در سریع ترین حالت یک سال دیگر روی اقتصاد ما اثر می گذارد، افزود: زمانی شوک سیاسی تبدیل به شوک اقتصادی می شود که واقعاً درآمدهای اقتصادی تحت تاثیر قرار بگیرد. با توجه به اینکه ایران رابطه خوبی با همسایه های خود دارد و همچنین عدم همراهی کشورهای اروپایی با برنامه های آمریکا، به نظر می رسد این تحریم ها اثر کمتری از آنچه که اکنون همه تصور می کنند داشته باشد. مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه کشور ما سال ها است در فضای تحریم به سر می برد، گفت: ایران مقاوم ترین کشور در مقابل تحریم ها است و هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما تحریم نبوده است. به همین علت راه مقابله با تحریم و شرایط مدیریت آن را می دانیم. گرچه تحریم ها اثر کوتاه مدت خود را می گذارد اما اینکه بگوییم در بلند مدت باعث می شود بازار سرمایه مشکل پیدا کند جواب صحیحی نیست.

عسگری مارانی می گوید در شرایط فعلی بهتر است سرمایه گذاران با دید بلند مدت وارد بازار سهام شوند و تمام ریسک های سیستماتیک را مد نظر داشته باشند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه در نیمه اول سال اثر ریسک نوسان قیمتی در بازار ارز و تحریم ها به خوبی مشاهده شد. با این حال به ثبات رسیدن بخش زیادی از سیاست های ارزی دولت طی چند هفته اخیر و تعاملات کشورهای اروپایی برای همکاری تجاری با ایران، ریسک های سیستماتیک وارد شده از این سمت را تا حد قابل توجهی کاهش داده است. مارانی خاطر نشان شد: در گذشته نیز تحریم ها علیه ایران اعمال شده است و مدیران شرکت ها راه های گذر از آن هارا تا به حدی آموزش دیده اند و البته اثرات این تحریم ها از صنعت تا صنعت دیگر متفاوت است.

ابوالفضل شهرآبادی، معاون تأمین مالی شرکت تامین  سرمایه لوتوس پارسیان، در خصوص ریسک های پیش روی بورس پس از 13 آبان به سنا، گفت: تحریم ها و تاثیر آن روی بازار سرمایه موضوعی است که از چندین سال پیش در کشور ما مورد توجه است. بازار سرمایه ما نسبت به تحریم ها واکسینه شده اما در مقاطعی همچون زمان فعلی که ریسک قوی تر است بازار تحت تاثیر آن قرار می گیرد. معاون تأمین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، با تاکید بر اینکه اکنون مجموعه بازار به هوشمندی خاصی رسیده و خود را با ریسک ها سازگار می کند، گفت: در عین حال که گفته می شود سرمایه گذاران ایرانی با توجه به فرهنگ خود افراد ریسک گریزی هستند ولی در بازار سرمایه، ریسک های بزرگی را تحمل کرده اند که مهمترین آنها نیز تحریم است.  وی در پاسخ به این پرسش که  13 آبان  و شروع دور جدید تحریم ها چه تاثیری بر عملکرد بازار سرمایه دارد، گفت: روند آتی بازار سرمایه تا حدی وابسته به ریسک های بین المللی و به شکل خلاصه تحریم ها است. ممکن است شدت این ریسک بین المللی در مقطعی فعالیت بازار سرمایه را سخت کند اما با توجه به تجربه چند ساله ای که از تحریم ها داریم تاثیر آن کوتاه مدت است.

مهدی طحانی، درباره تاثیر تحریم ها بر بازار سرمایه گفت: در میان مدت و بلندمدت، بورس به رشد خود ادامه خواهد  داد اما شاید شاهد رشد شتابان نباشیم. به گفته این کارشناس بازار سرمایه 13 آبان که بحث تحریم های جدید آمریکا مطرح است، شاهد بازار نوسانی در بورس هستیم اما هر چقدر از این روز فاصله بگیریم و نحوه تعامل اقتصادی ایران با سایر کشورها شفاف‌تر شود، بورس به ثبات بیشتری دست خواهد یافت.

کورش شمس، مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه، در گفتگو با سنا، اثرات تحریم ها بر شرکت های  بورسی را چشمگیر ندانست و گفت: حقیقت این است که اثرات تحریم ها بر شرکت های بورسی آنچنان زیاد نیست؛ بعضی شرکت ها مستقیماً محصول صادراتی دارند که قاعدتاً از بابت تحریم ها ممکن است تناژ فروش آنها دستخوش تغییراتی شود؛ کما اینکه قبلاً هم در تجربه سال 92-91 این اتفاقات ملاحظه شده بود، اما به تبع اینکه نرخ های جهانی بالا رفته و دلار هم افزایشی شده، آنچنان در سودآوری آنها تاثیر منفی ندارد. سایر صنایع نیز که بخش زیادی از آنها فروش داخلی دارند عموماً محصولات خود را به صورت داخلی در بورس کالا و بورس انرژی عرضه می کنند و با مشکل تقاضا مواجه نیستند.

مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهداف عنوان کرد بورس تهران بسیاری از ریسک های سیستماتیک را گذرانده است و اینک در شرایط امنی برای سرمایه گذاری به سر می برد.این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در نیمه نخست سال التهابات ناشی از تحریم های آمریکا بسیار زیاد بود. همین موضوع ریسک های سیستماتیک بازار را تا حد زیادی افزایش داد. اما در هفته های اخیر خبرهای بسیاری در خصوص همکاری تجاری همه جانبه کشورهای اروپایی و نتایج دادگاه لاهه به نفع ایران دریافت شد، که تا حد زیادی اثر تحریم های آمریکا را کمرنگ کرد.

جواد عشقی نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران  اقتصاد، سهام را در شرایط فعلی ارزنده ترین کالا در تمامی بازارها دانست. وی در عین حال با بیان اینکه نمی توان از ریسک های ناشی از تحریم چشم پوشی کرد، گفت: البته برنامه ریزی ها و تجربیات ناشی از تحریم های گذشته، ما را برای بهبود وضعیت موجود و مقابله با تحریم های آتی آماده تر کرده و به طور قطع با اندوختن این تجربه، شرکت ها راهی برای عبور از این شرایط طراحی کرده اند .عشقی نژاد توضیح داد: بازار در هر حال خود را با وضعیت موجود تطبیق می دهد ولی عوامل و ریسک های موجود نیز خواه ناخواه چه از بعد روانی و چه به لحاظ رفتار سهامدار، حداقل در کوتاه مدت تاثیرات خود را نشان خواهد داد، هرچند در روزهای بعد با تعدیل این رفتارها بازار هم به نقطه اصلی خود باز می گردد.

علی سعیدی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به سنا گفت: اکنون موضوع بازگشت تحریم ها در آبان ماه به عنوان عامل بین المللی ریسک سیستماتیک پیش روی بازار سرمایه مطرح است و باید به این سوال پاسخ داد که تحریم تا چه اندازه بازار سرمایه را متاثر می کند؟ به نظر می رسد تحریم ها نه تنها آثار منفی خیلی زیادی روی بورس ندارد بلکه می تواند با آثار مثبت همراه باشد. سعیدی با بیان اینکه لزوماً تحریم ها مهم ترین و اصلی ترین عامل موثر در بازار سرمایه نیست، افزود: سال های 91 و 92 علی رغم اینکه تحریم های زیادی هم وجود داشت فضای بازار سرمایه مثبت بود. بسیاری از کالاها در داخل تولید و مصرف می شوند و چرا باید از مسائل بین المللی تاثیر بپذیرد؟ درست است که تحریم تا حدودی تاثیر گذار است ولی این تاثیر 100درصد نیست. به گفته عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار آبان ماه با اعمال تحریم تقاضا به قوت خود باقی خواهد بود اما عرضه کاهش پیدا می کند. در این شرایط تقاضای داخلی وجود دارد و اگر ما بتوانیم تولید و عرضه کارخانه ها را به نقطه خوبی برسانیم، سود آوری شرکت ها تداوم خواهد داشت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بورس با ریسک ها سازگار می شود/ تحریم موضوع جدیدی نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..