تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هیئت‌های قزوین بزرگتر و ریش‌سفید ندارد/ سازمان تبلیغات و حوزه‌علمیه آیین‌نامه برای هیئات تعریف کنند

ساعت: 11:38 منتشر شده در مورخ: 1397/08/06 شناسه خبر: 1422978

میزگرد بررسی آسیب‌های عزاداری در صبح قزوین؛

هیئت‌های مذهبی از ظرفیت عظیمی برای تقویت باورها و اعتقادات دینی در بین اقشار مختلف جامعه و انتقال صحیح فلسفه شهادت و نهضت عاشورایی به نسل جوان برخوردارند که در این میزگرد تلاش شده به بخشی از پتانسیل هیئات مذهبی همچنین آسیب‌های و مشکلات آن اشاره شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛هیئت مذهبی مجموعه‌ای از نیروها و عناصر مخلص، دین‌دار و مذهبی است که به عنوان یکی از مهم‌ترین تشکل‌های مردمی از ظرفیت عظیمی برای تقویت باورها و اعتقادات دینی در بین اقشار مختلف جامعه و انتقال صحیح فلسفه شهادت و نهضت عاشورایی به نسل جوان برخوردارند. 


برای آشنایی بیشتر با ظرفیت و پتانسیل هیئات مذهبی همچنین آسیب‌های و مشکلات آن میزگردی با حضور سه تن از مسئولان هیئت‌های مذهبی استان آقایان "حجت الاسلام آشوری کارشناس مذهبی" و "حجت مددخانی مسئول هیئت رزمندگان اسلام قزوین" و "کیان مداح هیئت شهدای قزوین" انجام شده که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم. 

پیروزی در انقلاب و دفاع مقدس‌ از برکات هیئات مذهبی است 
اولین سوال این میزگرد با محوریت نقش تاثیرگذار هیئات مذهبی در اشاعه فرهنگ دینی و ارائه خدمات اجتماعی به مردم بود که حجت الاسلام آشوری در این باره می‌گوید: انقلاب اسلامی آخرین نمونه ظرفیت مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی است، وقتی امام در سال ۴۲ حرکت خود را آغاز کردند در هر برهه‌ای که اوج می‌گیرد مقارن با ایام ماه محرم و صفر است که از ظرفیت دستجات عزاداری که قطعا می‌توان گفت خالص ترین NGO مردمی با شاخصه مذهبی است. 

وی می‌افزاید: قطعا ظرفیت هیئت‌‌های مذهبی بسیار بالاست که در شکل‌گیری انقلاب نقش موثری داشتند؛ در ادامه دفاع مقدس هم معمولا عملیات‌هایی که در این ایام اتفاق می‌افتاد کارایی بیشتری داشته و نتایج مطلوبی به دنبال داشت. 

این کارشناس مذهبی تصریح می‌کند: امروز هم تشکل‌های مذهبی و یا هیئت‌ها ظرفیت عظیمی برای اجتماع مذهبیون است که به دلایل مختلف دلیلی برای تبرج و تظاهر در جامعه نداریم. 

آشوری ادامه می‌دهد: جلسات مذهبی یک نقطه اتصال برای حضور و تجمع افراد مذهبی است و یک فضای امید را ایجاد می‌کنند که ما خیلی هم در فضای فرهنگی شهر غریبه و تنها نیستیم،؛ ضمن اینکه ظرفیت مناسب اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی در هیئت‌های مذهبی وجود دارد. 

وی عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد این ظرفیت توسط علما شناخته شد و در اوج آنها امام راحل و مقام رهبری بهترین استفاده و انتفاع را به نفع دین از هیئت‌ها می‌کنند به طوریکه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافعین حرم از نمونه‌های بارز آن است.

حجت مددخانی نیز درباره کارکردهای هیئت‌های مذهبی در ادامه صحبت‌های حجت الاسلام آشوری می‌گوید: هیئت به عنوان شبکه اجتماعی حقیقی سال‌هاست در مجموعه کشور و استان ما فعالیت می‌کند و امروز قریب به۴۰۰ هیئت در شهر قزوین فعال هستند که در سامانه طوبی سازمان تبلیغات ثبت شده است.

وی ادامه می‌دهد: در بررسی زندگی شهدا مشاهده می‌شود اکثر شهدای دفاع مقدس یا شهدای مدافع حرم از هیئت‌های مذهبی برخاستند و به عبارتی بچه هیئتی بودند که تربیت آنها در هیئت های امام حسین کامل شد. 

مددخانی با تاکید بر اهمیت ظرفیت هیئت‌های مذهبی بیان می‌کند: این ظرفیت در جنگ فرهنگی و نرم می‌تواند به عنوان یک خاکریز عمل کرده و در مقابل دشمن از نظام و اسلام دفاع کند. 

هیئت در جنگ فرهنگی نقش خاکریز را دارد 
کیان مداح هیئت شهدای قزوین، بزرگترین کار فرهنگی برای جامعه را برگزاری جلسات سیدالشهدا می‌داند و در ادامه این میزگرد می‌افزاید: بزرگترین کار فرهنگی برای جامعه برگزاری جلسات سیدالشهدا(ع) است؛ زیرا این امام بزرگوار بزرگترین کار فرهنگی را انجام دادند؛ به طوریکه پس از گذشت سال‌های سال همچنان شاهد نتایج اثربخش آن هستیم. 

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه مهمترین کار هیئات افزایش شناخت و معرفت نسبت به ائمه اطهار و بزرگان دین است اگر هیئت‌ها بر اساس یک برنامه صحیح و هدفمند حرکت کنند؛ به طوریکه برنامه‌های هیئت صرفا محدود به مداحی و گریه کردن و عزاداری و سینه زنی نباشد نتیجه آن شهدایی می‌شوند که در سال‌های اخیر با وجود هجمه‌های فراوان دشمنان به اعتقادات و مذهب، همچنان جوانان دهه هفتادی در دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسیدند و نشان دادند که باب شهادت هنوز بسته نشده است. 

مداح هیئت شهدای قزوین تاکید می‌کند: هیئت‌ها با برنامه‌ریزی منظم و منسجم پیش رفتند و فقط به مداح پروری و مداحی نپرداختند بلکه سخنرانی‌ها و معارف اهل بیت در وجود جوانان رسوخ کرده بود و همین امر موجب شد چنین پدیده بزرگی اتفاق بیفتد و جوانان زیادی در دفاع از حرم به شهادت رسیدند. 

وی عنوان می‌کند: اگر هیئات آنطور که شایسته است فعالیت کنند کارهای فرهنگی دیگر با هر سبک و سیاقی که باشند در زیر مجموعه هیئات قرار می‌گیرند. 
 

سوال بعدی میزگرد آسیب‌های عزاداری با محوریت شاخصه‌های هیئت سکولار مطرح می‌شود که حجت الاسلام آشوری دراین باره می‌گوید: همانطور که یک فرد سکولار فقط خودش را می‌بیند و نسبت به حوادث اجتماعی بی‌تفاوت است حوزه یا هیئت سکولار هیئتی است که فقط به مجموعه خود فکر می‌کند و به حواشی کاری ندارند و جریان ساز نیست. 

وی اضافه می‌کند: هدف از هیئت تشکیل یک کلاس یا دانشگاهی است که در ایام خاصی از سال و در مناسبت‌های مذهبی افراد به منظور تقویت مبانی فکری و اعتقادی گرد هم جمع شوند و به اصطلاح با تحلیل حوادث روز جامعه به روز شوند. 

این کارشناس مذهبی در ادامه می‌گوید: حال اگر هیئتی در عصر ۱۴۰۰ سال پیش بماند و فقط به روضه خوانی و سینه زنی توجه کند سکولار خواهد بود؛ چراکه هیئت باید جریان‌ساز بوده و به مسائل اجتماعی روز جامعه توجه داشته باشد. 

وی عنوان می‌کند: در هیئت غیرسکولار و در طراز جمهوری اسلامی مسائل بین المللی و کشور یمن و بحرین و لبنان و ایران و میانمار و سوریه و عراق مطرح است و همه اینها مجموعه شعار سیدالشهدا را تکمیل می‌کند زیرا "هیهات من الذله" یک شعار مذهبی نیست بلکه یک شعار انسانی است و این شعار برای هر آزاده‌ای در جهان تعبیر دارد.

آشوری بیان می‌کند: به نظر می‌رسد هیئت‌های سکولار چون به درک درستی از روایات نرسیدند به بی‌راهه رفتند؛ وگرنه جلسات روضه‌ای که در گذشته امام صادق(ع) و حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) و سیدالشهدا(ع) برگزار کردند جلسات سیاسی بوده و کاملا نگاه تهاجمی به دستگاه و حکومت ظالم داشتند؛ اما اینها به واسطه کج فهمی دچار انحراف شدند. 
 

استکبارستیزی و روح حماسی از شاخصه‌های هیئت جریان‌ساز است 
مسئول هیئت رزمندگان اسلام درباره هیئت سکولار عنوان می‌کند: خیلی‌ها تصور می‌کنند که هدف از رفتن به جلسات روضه سیدالشهدا فقط گریه کردن و دعا و طلب آمرزش گناهان است و این جلسات را فقط برای رشد فردی خود می دانند. 

وی می‌افزاید: مقام معظم رهبری در دیدار با شورای مرکزی هیئت رزمندگان فرمودند ما اصلا هیئت سکولار نداریم. چون امام حسین(ع) برای مسائل فردی قیام نکردند بلکه برای احیای ارزش‌ها و زنده کردن دین و امت جدش از جان و تمام هستی و خانواده خود گذشتند. 

مددخانی عنوان می‌کند: روح حماسی و روحیه سلحشوری و استکبار ستیزی و ظلم ستیزی که در فرهنگ عاشورا است با سکولار همخوانی و سنخیت ندارد. 

مداح هیئت شهدای قزوین در ادامه این میزگرد عنوان می‌کند: سکولار در معنای اعم، گیتی گرایی و به معنای اخص جدایی دین از سیاست است؛ با توجه به تعریف سکولار ما هیچ هیئت سکولاری نداریم و نخواهیم داشت چون پایه و اساس هر هیئتی، دین است. 

وی می‌افزاید: اگر جزیی‌تر نگاه کنیم هیئتی که فقط به بحث سینه زنی و اشک و روضه محدود بوده و هیچ کاری با سیاست و اجتماع نداشته باشد سکولار است وگرنه با توجه به تعریف سکولار ما هیچ هیئت سکولاری نداریم؛ زیرا همان هیئت هم اثر خود را می گذارد چون بر اساس روایات حتی اشک ریختن برای سیدالشهدا هم دارای اثرات معنوی است. 

آسیب‌های مداح محوری در ایام عزاداری و هیئات مذهبی جزو سومین سوال میزگرد آسیب‌های عزاداری است که کارشناس مذهبی قزوین در پاسخ به این سوال می‌گوید: مداح محوری دو دلیل دارد؛ اول اینکه شاید ما منبری یا سخنران تحلیلگر به روز که دارای قدرت تحلیل مسائل و تطبیق آن با تاریخ را داشته باشند؛ کم داریم. 

وی ادامه می‌دهد: مداحان در قیاس با سخنرانان دست بازتری دارند ضمن اینکه زمانِ مداحان طولانی‌تر است؛ در حالیکه زمان اختصاص یافته به شخص سخنران برای تبیین مباحث کوتاه‌تر است شاید چون حوصله مردم کمتر شده است؛ حتی در هیئت‌های مطرح کشوری هم با وجود اینکه از سخنرانان طراز اول بهره می‌برند؛ اما همچنان جلسه به نام مداح شناخته می‌شود‌. 

مددخانی در ادامه میزگرد اذعان می‌کند: هیئت دارای ارکانی است که پایه اصلی آن سخنرانی و مداحی است و لازم و ملزوم هستند؛ حال در بعضی جاها به موضوعی بیش از دیگری پرداخته می‌شود. 

وی می‌افزاید: امروزه آمار هیئت‌های در طراز انقلاب اسلامی افزایش یافته و بیش از گذشته است به طوریکه در قزوین بیش از ۶۰ هیئت کوچک و بزرگ در طراز انقلاب وجود دارد و جوانان و نوجوانان زیادی در هیئت‌های متعددی از سطح شهر در طراز انقلاب اسلامی کار می‌کنند و به مداحی و سخنرانی اهمیت می‌دهند. 

مددخانی بیان می‌کند: مداحی بسیار مورد توجه مقام رهبری بوده و ایشان معتقدند با هنر مداحی می‌توان مطالب و آموزه‌های انقلاب را صادر کرد که یکی از آن مباحث گفتمان سازی است؛ به طور مثال مداحان با کمک اشعاری با مضامین شهدای مدافع حرم فضا را طوری تغییر دادند که به یک گفتمان تبدیل کردند. 

هیئات مذهبی باهم ارتباط ندارند و این آسیب است
وی اضافه می‌کند: این گفتمان سازی در حوزه مداحی قابل توجه است لذا اگر ارکان هیئت‌ها به درستی چینش شوند؛ قطعا مستمعین بهره خوبی خواهند برد چراکه مداحی با محتوای مناسب می‌تواند اثرگذار باشد و یا اینکه در حوزه اربعین تلاش برخی سخنرانان چون حجت الاسلام پناهیان و دیگر بزرگواران در کنار فعالیت رسانه در شناساندن ظرفیت اربعین به عنوان یک رزمایش تاثیرگذار بودند. 

کیان که جزو مداحان استان قزوین است درباره این سوال ابراز می‌کند: جایگاه سخنران و مداح از همان ابتدا در هیئت‌های مذهبی آنطور که باید برای مخاطب درست تبیین و تعریف نشده است؛ درحالیکه محوریت اصلی هیئت سخنران است که اعتقاد و معرفت را به مستمعین تزریق می‌کند و مداحی بحث احساسی هیئت است. 

وی عنوان می‌کند: دلیل اینکه جوانان و مستمعین بیشتر به مداحان نزدیک شده و از مداحی لذت می‌برند همان بحث احساسی بودنش است و خطری که دارد ادامه دار نبودن تاثیرش است؛ اما سخنران وقتی اعتقاد و معرفت را به مخاطبان انتقال می‌دهند برای تمام عمر در ذهنش می‌ماند.

مداح هیئت شهدای قزوین می‌افزاید: برای استوار نگه داشتن اثرات سازنده مداحی باید به محتوای آن توجه کرد؛ همچنان که رهبری چندین بار در جلسات مداحان و ذاکرین بر این امر تاکید کردند که از شعرهای مناسب و از مقاتل و منابع معتبر استفاده کنند. 

وی بیان می‌کند: اگر مداحان از طریق شعرخوانی با محتوا، مطالب به روز اجتماعی و سیاسی را به مخاطبان منتقل کنند؛ در این صورت نه در حد سخنران اما در حد خودشان می‌توانند تاثیرگذار باشند چراکه مداح در واقع کار سخنران را تکمیل می‌کند؛ البته برای افزایش میزان اثرگذاری، رابطه بین مداحان با مستمعین و سخنرانان با مستمعین پس از اتمام جلسات نیز باید ادامه داشته باشد. 

چرا در قزوین هیئت جریان ساز نداریم، این موضوع سوال دیگری بود که در میزگرد مطرح شد. حجت الاسلام آشوری دراین باره معتقد بود: متاسفانه در قزوین همه داعیه کار مدیریتی دارند؛ البته این یک نقص نیست بلکه نشان از توان بالای آنهاست به طوریکه بسیاری از نیروهای فرهنگی قزوین از نیروهای اثرگذار در کشور هستند. 

وی می‌افزاید: محور هیئت خیلی مهم است چراکه هیئات دارای محورهای قوی و توانمند به توفیقات بی شماری دست خواهند یافت از سوی دیگر هیئت باید در کل سال فعال باشد و فعالیتش محدود به ایام مناسبت مذهبی خاص نباشد. 

آشوری بیان می‌کند: محور هیئت باید پشتوانه علمی داشته باشد یعنی مسئول هیئت کاربلد، توانمند و آگاه باشد. 

وی عنوان می‌کند: به نظر من یکی از منظم‌ترین سیستم‌هایی که سابقه چند صد ساله دارد هیئت است که در آن تعیین وظایف شده و هرکس در هر مسئولیتی تکلیف خودش را می‌داند. 

این کارشناس مذهبی تصریح می‌کند: اصلا معتقد به این نیستم که در قزوین هیچ هیئت تاثیرگذاری نداریم چون در برخی مقاطع از سال، حرکت‌های خوب و اثرگذاری انجام می‌شود؛ اما قوی نیستند ضمن اینکه هیچ کدام از هیئت‌های قزوینی کار رسانه‌ای بلد نیستند در حالیکه با تبلیغات و مدیریت علمی و منسجم می‌توان بسیار اثرگذار بود. 

مددخانی در ادامه صحبت‌های حجت الاسلام آشوری می‌افزاید: در سال‌های اخیر هیئت‌های قزوین توانستند موفقیت‌هایی داشته باشند و جریان ساز باشند خوشبختانه با وجود همه منیت‌ها و مشکلاتی که در راستای اتحاد هیئت‌ها از قدیم بود؛ اما در سال‌های اخیر با برگزاری برخی جلسات و برنامه‌ها این موضوع کاهش پیدا کرده است. 

وی می‌افزاید: با وجود اینکه همه هیئت‌ها در زیر بیرق امام حسین(ع) بوده و محبت این امام بزرگوار آنها را دور هم جمع می‌کند لکن بالاخره یک علقه‌ای نسبت به مسجد یا هیئتی از دوران نوجوانی وارد آن شده‌اند؛ پیدا کردند. 

مددخانی عنوان می‌کند: به نظر من در سال‌های اخیر در این حوزه موفقیت‌هایی داشتیم که جریان ساز هستند؛ اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم و نیاز به کار و تلاش بیشتری است مخصوصا در حوزه مسائل و خدمات اجتماعی و دستگیری از محرومان و اردوهای جهادی که امسال بعضی هیئت‌ها همچون سال‌های گذشته ورود خوبی داشتند.

کیان در پاسخ به سوال چهارم میزگرد بیان می‌کند: شاید دلیل اینکه جریان سازی کمتری اتفاق می‌افتد؛ این است که برنامه هیئت‌ها به صورت مقطعی است مثلا برنامه‌ای برای ۱۰ روز محرم برنامه‌ریزی می‌شود یا برای ایام فاطمیه یا شب‌های قدر به عبارتی این برنامه‌ها به صورت پاره وقت بوده و منسجم و منظم نیستند. 

وی ادامه می‌دهد: هیئت‌ها باید برنامه و چشم‌انداز یکساله یا چند ساله در راستای تحقق اهدافشان برای خود تعریف کنند؛ اگر هیئت‌های مذهبی حداقل یک چشم انداز یکساله بتوانند برای هیئت داشته باشند به راحتی می‌توانند جریان ساز باشند. 

هیئات باید کار تشکیلاتی را یاد بگیرند
کیان بیان می‌کند: در همین بحث‌های انتخابات و مباحث سیاسی، هیئت‌های مذهبی کارهای بزرگی انجام داده و نتیجه هم گرفتند اما دلیل اینکه مستمر نیست و ادامه پیدا نمی‌کند این است که برنامه‌هایشان به صورت پاره وقت است.

وی می‌افزاید: به نظر من هر هیئت باید برنامه و چشم انداز ۵ ساله داشته باشد به طور مثال هیئت ما در تابستان و شروع کلاس‌های تابستانی برای نوجوانان برنامه‌های برگزار می‌کند و همین بچه‌ها در ادامه جذب هیئت می‌شوند و برنامه‌ها در طول سال تداوم دارد. 

مداح هیئت شهدای قزوین عنوان می‌کند: برنامه شبی با شهدا که توسط هیئت شهدا اجرا می‌شد یکی از برنامه‌هایی است که موجب می‌شود بین دهه اول محرم و فاطمیه و ماه رمضان پیوستگی ایجاد شود که متاسفانه با موانعی که پیش آمد ادامه پیدا نکرد. 

وی اضافه می‌کند: هم اکنون چنین فعالیتی در سطح شهر وجود ندارد و دنبال یک چنین کارهایی هستیم که در طی سال و در ایامی غیر از محرم و فاطمیه و ماه رمضان بچه‌های مذهبی و هیئتی دور هم جمع شوند و این ارتباط حفظ شود چون همین ارتباط و پیوستگی موجب جریان سازی می‌شود و باعث می‌شود هیئت‌ها در مسائل روز و مباحث اجتماعی و سیاسی حرف اول را بزنند و یک برنامه منسجم داشته باشند. 
 

حجت الاسلام آشوری در پاسخ به سوال دیگر این میزگرد درباره آسیب‌های هیئات مذهبی می‌گوید: منیت‌ها و عدم اخلاص لازم انشقاقاتی را در هیئت ایجاد می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های هیئات قزوین این است که برخی هیئت‌ها از داشتن محور بزرگتری که بتواند مجموعه را جمع کند و منیت‌ها را از بین ببرد؛ بی‌بهره هستند که شاید یکی از دلایلش هم‌پوشانی سنی اعضای هیئت باشد و کسی کمتر کار بزرگتری را قبول می‌کند. 

وی می‌افزاید: ما می‌توانیم کار تشکیلاتی انجام دهیم اما چون انسجام و اتحاد در شهر به دلایل مختلف ضعیف است لذا تظاهر کارها کم رنگ می‌شود. 

مددخانی درباره آسیب‌های هیئت‌های مذهبی می‌گوید: یکی از مشکلات ما بحث نحوه عزاداری در ایام دهه محرم است و راه‌اندازی دستجات عزاداری و استفاده از علامت که در هیچ جای آموزه‌های دینی و سنت ما ردپایی از آن پیدا نمی‌کنید که این موضوع در قزوین خیلی ظهور و بروز دارد. 

وی می‌افزاید: استفاده از آلات موسیقی یکی دیگر از آسیب‌هاست که خیلی وقت‌ها محور شده؛ در حالیکه آلات موسیقی به خودی خود در دین اسلام جای سوال دارد و استفاده از آن برای ائمه اطهار(ع) محل اشکال است. 

این مسئول عنوان می‌کند: نکته سوم عدم رعایت حق الناس است، مراجع معظم و مقام رهبری اشاره داشتند که مساجد فقط اجازه دارند اذان پخش کنند اما برخی هیئت‌ها به این نکته توجه نمی‌کنند و یا ایستگاه‌های صلواتی برپا شده در سطح شهر برخی مواقع ممکن است ایجاد مزاحمت یا ترافیک کند؛ همچنین در برخی نقاط استان بحث قمه زنی و آسیب زدن به بدن همچنان در هیئت‌ مشاهده می‌شود. 

هیئت‌های قزوین بزرگتر و ریش سفید ندارند
وی با اشاره به راهکار رفع مشکلات بیان می‌کند: ما در هیئت سه شاخه هیئت عمومی و هیئت خواهران(پیروان عترت) و هیئت نوجوانان عاشورایی داریم و سال‌های اخیر در هیئت‌هایی همچون شهدای گمنام و عاشوراییان توجه ویژه‌ای به نوجوانان شده است؛ اما آنچه که مسلم است باید در حوزه فرهنگی و فرهنگسازی به مقوله ارائه الگوهای مناسب و الگوسازی توجه شود. 

مددخانی عنوان می‌کند: نیروی انتظامی چند سال پیش اقدامی برای جمع آوری علامت کرد اما رشد فزاینده‌ای یافت؛ لذا همه نهادهای فرهنگی، حوزه‌های علمیه، صدا و سیما و رسانه ها و ارشاد و تبلیغات اسلامی به این موضوع بپردازند و به صورت تحلیلی، استدلالی و اغنایی اثبات کنند که اینها خواست دین نیست و جایی ندارد اما متاسفانه ضعیف کار می‌شود که اگر قوی باشد قطعا اثرگذارتر خواهد بود. 

مداح هیئت شهدای قزوین در ادامه این میزگرد بیان می‌کند: در هر وادی که وارد می‌شویم نخست باید اخلاق آن را بیاموزیم همچنان که هر اداره‌ای برای خود آداب و قوانینی دارد هیئت‌ها هم برای خود آیین نامه دارند. 

وی می‌افزاید: داشتن نظم از جمله اخلاق هیئتی است زیرا رعایت نظم در شروع و اتمام عزاداری موجب رضایت همگان می‌شود؛ چراکه می‌توانند به دیگر کارهای خود برسند ضمن اینکه بحث حق الناس رعایت می‌شود. 

کیان عنوان می‌کند: عدم ارتباط هیئت‌ها با هم یکی دیگر از مشکلات و آسیب‌های موجود است؛ در گذشته شب‌های مختلف هیئت‌ها به عنوان مهمان به هیئت دیگر می‌رفتند و همین ارتباط گرفتن هیئت‌ها با هم خیلی موثر بود چراکه باعث آشنایی آنها با هم شده و منیت‌ها کنار گذاشته می‌شد. 

وی اضافه می‌کند: اما اکنون هیئت‌ها محله‌ای شده است که هیچ ارتباطی با هم ندارند و متاسفانه با کوچک‌ترین اختلاف از هیئت جدا می‌شوند و راهکار رفع مشکل این است که مسئول و بزرگترهای هیئت در طول سال جلسات متعددی با هم داشته باشند و مشکلات را حل کنند که این امر موجب ارتباط منسجم هیئت‌ها باهم می‌شود.

کیان تاکید می‌کند: ادب و احترام و اخلاق سه شاخص مهمی است که باید از همان ابتدا برای مخاطبان خود نهادینه کنیم. 

وی ابراز می‌کند: یکی دیگر از مشکلات این است که هیئت‌های قزوین بزرگتر و ریش سفید ندارند به طور مثال در تهران حاج منصور به عنوان ریش سفید مداحان است و بقیه هیئت‌ها برنامه‌هایشان را طوری تنظیم کردند که برای شب به برنامه حاج منصور برسند که نشان‌دهنده ادب و احترام است این بزرگتر داشتن باعث شده که هیئت‌ها منسجم باشند. 


 

سوال دیگر میزگرد درباره نفوذ جریان منحرف شیرازی در برخی از عزاداری‌ها بود که حجت الاسلام آشوری دراین خصوص اذعان می‌کند: در قزوین نداریم البته سال اخیر وجود داشت اما امسال این جریان کاملا زیرپوستی عمل می‌کند ولی چون مقاومت خوبی در مقابلشان شکل گرفت آنها را به حاشیه برد؛ اما همچنان نباید غافل شد چون آن مجموعه از توان اقتصادی برخوردارند. 

وی می‌افزاید: از سویی دیگر هزینه اداره هیئت بالاست و در شرایط امروز جامعه با مشکلات اقتصادی موجود ممکن است برخی هیئت‌ها سراغ اسپانسرها بروند که بعضا آنها را نمی‌شناسند و ممکن است مشکلاتی از سوی این جریانات ایجاد شود. 

آشوری تصریح می‌کند: خیلی‌ها فکر می‌کنند که هزینه‌های میلیونی به سمت مادحین و روحانیون می‌رود در حالیکه در قزوین واقعا اینگونه نیست به طوریکه شاید منبری‌های قزوین همین منبر را در استان‌های دیگر بروند صله دریافتی آنها چندین ده برابر باشد. 


 

مددخانی درباره نقش سازمان تبلیفات و حوزه علمیه در ساماندهی هیئت‌های مذهبی می‌گوید: در اصل متولی هیئات مذهبی و صدور مجوز برای فعالیت و همچنین جنبه‌های نظارتی برعهده سازمان تبلیغات است و یک بازوی صنفی هم دارد که توسط هیئات مذهبی و از بین مسئولان هیئت‌ها انتخاب می‌شوند که همان شورای هیئات مذهبی است؛ اما نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند شاید یکی از دلایلش این باشد که در مسائل اعتقادی امر و نهی کردن و مباحث مشابه آن کار دشواری است. 

وی می‌افزایید: این مهم نیاز به فرهنگساری دارد و البته نیازمند جنبه‌های کنترلی هم هست اما نه به شدتی که فکر کنیم با یک ابلاغ یا دستورالعمل بتوانیم این موضوع را سامان دهی کنیم. 

بزرگترین مسئول فرهنگسازی در جامعه، رسانه است
مددخانی ابراز می‌کند: یکی از ارکان عمده هیئت‌ها مبلغین هستند که می‌توانند در این زمینه نقش اساسی داشته باشند. 

وی عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد سازمان تبلیغات و حوزه علمیه در این فرهنگسازی باید هم افزایی و وحدت رویه نسبت به برخورد با این مباحث داشته باشند و مسائل درست و آموزه‌های دین را انتقال دهند که به مرور زمان ذائقه هیئتی‌ها تغییر کند و روش صحیح عزاداری را پیش بگیرند. 

کیان هم در پایان درباره وظایف نهادهای متولی عنوان می‌کند: به نظر من باید سازمان تبلیغات و حوزه علمیه دو آیین‌نامه یکی برای خود و یک آیین‌نامه دیگر برای هیئت‌ها تعریف کنند تا چارجوب وظایف مشخص شود. 

وی اضافه می‌کند: در بحث جمع کردن علامت‌ها نیز به محض ورود نیروی انتظامی سال بعد استفاده از علامت افزایش یافت؛ بنابراین با چنین حرکاتی نمی‌توان پیش رفت اما فرهنگسازی بسیار تاثیرگذار است. 

کیان بیان می‌کند: بزرگترین مسئول فرهنگسازی در جامعه رسانه است که باید با بهره‌مندی از کارشناسان زبده به این مشکلات و مباحث بپردازند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هیئت‌های قزوین بزرگتر و ریش‌سفید ندارد/ سازمان تبلیغات و حوزه‌علمیه آیین‌نامه برای هیئات تعریف کنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..