تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علائم کمبود اعتماد به نفس در خودتان را بشناسيد

علائم کمبود اعتماد به نفس در خودتان را بشناسيد

خبرگزاري آريا –
اعتماد به نفس
افرادي که اعتماد به نفس کافي ندارند، در جمع راحت نيستند
هر کسي اشتباه مي‌کند. اما کسي که کمبود اعتماد به نفس دارد، مدام دليل‌تراشي مي‌کند و براي ديگران توضيح مي‌دهد. اين افراد حتي اگر به موفقيت دست پيدا کنند باز هم خود را ملزم به توضيح دادن به ديگران مي‌بينند.
بحث ما مساله کمبود اعتماد به نفس است. يعني وقتي نگاه منفي در تمام امور روزانه‌ شما جاري است، هميشه منتظر شکست هستيد و از نظر احساسي، فيزيکي يا روان‌شناسي ضعيف شده‌ايد.
در ادامه چند مورد از علائم کمبود اعتماد به نفس مطرح شده‌ است. آنها را بخوانيد و سعي کنيد خود را بهتر بشناسيد. گام اول براي حل هر مسئله‌اي شناخت آن است پس قبل از هر چيز بايد بدانيم علائم کمبود اعتماد به نفس چيست و افرادي که اعتماد به نفس کمي دارند چگونه رفتار مي‌کنند؟
در جمع راحت نيستند
افرادي که اعتماد به نفس کافي ندارند، در جمع راحت نيستند. به ويژه وقتي دوست و آشنايي براي همراهي ندارند، صحبت کردن در جمع براي‌شان بسيار دشوار است. اين افراد سعي مي‌کنند خود را به روش‌هاي مختلف سرگرم کنند تا از ارتباط با سايرين دوري کنند و اين روزها چه چيزي بهتر از تلفن همراه براي فرار از جمع؟! اگر شما هم اين‌طور هستيد، قدم اول را برداريد و با خود عهد کنيد که در جمع با تلفن‌تان کار نکنيد يا الکي خود را مشغول به کاري نشان ندهيد.
فقط به فکر اين باشيد که چطور سر صحبت را باز کنيد و با اعتماد به نفس حرف بزنيد. به خود بگوييد: «من هم مثل بقيه افراد قدرت حرف‌ زدن و ارتباط برقرار‌ کردن رو دارم و اگه با کسي سر صحبت رو باز کنم، حتما گفت‌و‌گوي خوبي خواهيم‌ داشت.»
بيهوده موافقت مي‌کنند
افرادي که اعتماد به نفس کافي ندارند، در بحث‌ها سريعا عقب‌نشيني مي‌کنند. آنها توان متقاعد کردن ديگران را در خود نمي‌بينند. حتي وقتي که واقعا حق با ديگران نباشد، بيهوده با آنها موافقت مي‌کنند تا نيازي به ادامه‌ بحث پيش نيايد. با آرامش، نظر واقعي خود را مطرح‌ کنيد.
انتقادپذير نيستند
انتقاد‌پذير باشيد. اگر دوست‌تان در مورد مسئله‌اي از شما انتقاد کرده است، از او نرنجيد(خب البته ما در اينجا فرض کرده‌ايم دوست شما اصول انتقاد سازنده را به درستي رعايت کرده است!). سعي‌ کنيد به آن بينديشيد و در صورت منطقي بودن، عيب خود را رفع‌ کنيد. از علائم کمبود اعتماد به نفس، اين است که فرد مذکور از شنيدن نقد سايرين آزرده مي‌شود و در خود مي‌شکند. اين افراد با شنيدن نقد عصباني مي‌شوند و ناراحتي‌شان روي بقيه‌ کارهايشان هم اثر مي‌گذارد. مثلا نقدي که همکارش به او وارد کرده‌ است، باعث بدخلقي او با دوستان و خانواده‌اش مي‌شود.
زود تسليم مي‌شوند
افرادي که کمبود اعتماد به نفس دارند، قبل از رسيدن به اهداف و رؤياهاي خود تسليم مي‌شوند. آن‌قدر انرژي‌هاي منفي دارند که رمقي برايشان باقي نمي‌ماند. هميشه بايد خود را باور داشت و به دنبال آرزوها رفت و از شکست نهراسيد.
مدام مقايسه مي‌کنند
از ديگر علائم کمبود اعتماد به نفس، مقايسه‌ خود با ديگران است، به ويژه مقايسه با افرادي که موفق‌تر هستند. افرادي که کمبود اعتماد به نفس دارند، به جاي اينکه روي مسير خود تمرکز کنند، مدام نگاه‌شان به ديگران است. مقايسه‌ کردن با ديگران مسخره‌ترين کار ممکن است. همان‌طور که بعضي از افراد از شما موفق‌تر هستند، دسته‌اي ديگر نيز وجود دارند که شما از آنها برتر هستيد. پس خودتان را فقط و فقط با خودتان مقايسه‌ کنيد. مهم‌ترين رقيب شما خودتان هستيد.
اشتباهات‌شان را توجيه مي‌کنند
هر کسي اشتباه مي‌کند. اما کسي که کمبود اعتماد به نفس دارد، مدام دليل‌تراشي مي‌کند و براي ديگران توضيح مي‌دهد. اين افراد حتي اگر به موفقيت دست پيدا‌ کنند باز هم خود را ملزم به توضيح دادن به ديگران مي‌بينند.
اعتماد به نفس پايين
افرادي که کمبود اعتماد به نفس دارند، هميشه از آينده مي‌ترسند
تقصيرات را به گردن ديگران مي‌اندازند
اين افراد ديگران را باني همه چيز مي‌دانند، چه خوب و چه بد، البته بيشتر بدي‌ها را نتيجه‌ اعمال ديگران مي‌دانند. با اين کار مسئوليت را از خود سلب مي‌کنند و از بار پذيرش آن شانه خالي مي‌کنند.
بهانه‌تراشي مي‌کنند
از ديگر علائم کمبود اعتماد به نفس بهانه‌تراشي و دليل آوردن در برابر انتقاد سايرين است. فردي که اعتماد به نفس کافي دارد، به آرامي به نقد و نظر ديگران گوش مي‌کند و سر فرصت با بررسي و تحليل آن نقد، تصميم لازم را براي تغيير يا بي‌اعتنايي مي‌گيرد. اما اگر در مقابل انتقاد ديگران سريعا شروع به دليل و بهانه آوردن مي‌کنيد، يعني يکي از علائم کمبود اعتماد به نفس در شما پيدا شده‌ است. در واقع مي‌خواهيد به ديگران ثابت کنيد که ارزشمند هستيد و هيچ وقت اشتباه نمي‌کنيد. در حالي‌که همه افراد ممکن است اشتباه کنند.
به تاييد شدن نياز دارند
نمي‌توان همه را راضي نگه‌ داشت. اگر کارتان را به بهترين شکل ممکن انجام بدهيد يا حتي درست‌ترين و منطقي‌ترين حرف ممکن را بزنيد، باز هم فردي پيدا مي‌شود که با شما مخالف است. متأسفانه افرادي که کمبود اعتماد به نفس دارند، اين طور به قضيه نگاه نمي‌کنند. آنها مدام در پي تأييد و رضايت ديگران هستند.
از پيروزي‌هايشان لذت نمي‌برند
وقتي کمبود اعتماد به نفس داشته‌ باشيد، از پيروزي‌هايتان هم لذت نمي‌بريد. افرادي که اين ويژگي‌ را دارند، نقش خود را در تمام وقايع، چه مثبت و چه منفي کم‌رنگ مي‌بينند. بنابراين همه‌ موفقيت‌هاي خود را به پاي شانس مي‌گذارند و مطمئن هستند، دفعه‌ ديگري در کار نيست و شانس همين يک‌بار در خانه‌شان را زده‌ است.
از تغيير مي‌ترسند
ترس از تغيير هم يکي ديگر از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افراد اين چنيني، ميلي به تغيير ندارند. حتي اگر در وضعيت کاري يا زندگي نامناسبي باشند، از تغيير مي‌ترسند و توان لازم براي مديريت‌ چالش‌هاي ناشي از تغيير را ندارند.
منفي‌بافي مي‌کنند
از ديگر علائم کمبود اعتماد به نفس بدبيني است. افراد بدبين مدام غر مي‌زنند و همه چيز را با منفي‌بافي نقد مي‌کنند. به عبارت خودماني، زبان خوش ندارند و احساسات منفي‌شان را به دوستان، همکاران و خانواده نيز منتقل مي‌کنند. آنها خوش‌بين نيستند براي داشتن اعتماد به نفس، لازم است خوش بيني را چاشني زندگي خود کنيد.
از آينده مي‌ترسند
افرادي که کمبود اعتماد به نفس دارند، هميشه از آينده مي‌ترسند. نمي‌توانند از زمان حال بهره ببرند.
کمال‌گرا هستند
اين افراد دوست دارند به کمال هر چيز دست پيدا‌ کنند. اما به‌رغم اين ميل، جرات کافي براي تلاش ندارند. در حقيقت ترس‌هاي آينده موجب مي‌شود فکر کنند براي ابراز نظر و موفق بودن بايد کاملِ کامل باشند. پس وقتي به نهايت موفقيت دست نمي‌يابند، خود را ناقص مي‌بينند و خجالت به سراغ‌شان مي‌آيد.
با شناخت علائم کمبود اعتماد به نفس ضمن اينکه مي‌توانيد مشکلات احتمالي خود را درباره‌ اين ويژگي نامطلوب شناسايي و رفع کنيد، رفتار ديگران را هم بهتر درک خواهيد کرد و اگر با فردي رو‌به‌رو بشويد که علائم کمبود اعتماد به نفس دارد، با او راحت‌تر ارتباط برقرار خواهيد‌ کرد. اعتماد به نفس يکي از اصلي‌ترين محرک‌ها براي موفقيت است. کسب آن کمي تلاش و همت مي‌خواهد.
منبع: روزنامه آرمان




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علائم کمبود اعتماد به نفس در خودتان را بشناسيد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..