تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۲۲ خاصیت باورنکردنی لبو برای سلامتی

۲۲ خاصیت باورنکردنی لبو برای سلامتیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لبو یکی از خوراکی‌های لذیذ و پرطرفدار فصل سرما است که در حقیقت همان چغندر قرمز پخته شده است. این ماده‌ی غذایی خوش رنگ و لعاب که از خانواده‌ی سبزیجات است سرشار از انواع مواد مغذی است و خواص باورنکردنی بسیار زیادی برای سلامت بدن دارد. چغندر را به هر دو صورت پخته و خام می‌توان مصرف کرد، مثلا در سالاد، غذا، ترشی و یا حتی به صورت عصاره‌ی آن. در ادامه به ۲۲ مورد از خواص لبو می‌پردازیم.

خواص لبو

۱- کاهش فشار خون

چغندر سرشار از ماده‌ی نیترات است که در بدن تبدیل به نیتریک اکسید تبدیل می‌شود. نیتریک اکسید به سست و منبسط شدن عروق خونی کمک می‌کند که در نتیجه‌ی آن فشار خون کاهش می‌یابد.

طبق تحقیقات، مصرف روزانه‌ی یک لیوان عصاره‌ی چغندر می‌تواند به کاهش فشار خون کسانی که از مشکل فشار خون بالا رنج می‌برند کمک کند. این خاصیت عصاره‌ی چغندر حتی روی کسانی که فشار خون آن‌ها با مصرف دارو کنترل نمی‌شود هم تأثیر دارد.
۲- بهبود گوارش

در قرون وسطا، از چغندر برای درمان اختلالات گوارشی مثل یبوست استفاده می‌شد. فیبر و آنتی اکسیدان‌های موجود در چغندر به سم زدایی بدن کمک می‌کند و سلامت گوارشی آن را حفظ می‌کند.

۳- تقویت سلامت مغز

چغندر به دلیل برخورداری از نیترات، انعطاف پذیری عصبی مغز را بالا می‌برد. ماده‌ی نیترات به تقویت فرآیند اکسیژن زایی در قشر سوماتوموتور مغز کمک می‌کند. قشر سوماتوموتور ناحیه‌ای در مغز است که اغلب در همان مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرد. با افزایش سن، گردش خون در مغز کاهش می‌یابد که در نتیجه‌ی آن توانایی‌های شناختی تحلیل می‌روند. مصرف چغندر می‌تواند جلوی این مسأله را بگیرد.

۴- جلوگیری از سرطان

تحقیقات علمی نشان می‌دهد مصرف چغندر به دلیل برخورداری از بتاسیانین در جلوگیری از سرطان‌های پوست، ریه و روده‌ی بزرگ مؤثر است. بتاسیانین همان رنگدانه‌های قرمز چغندر است که جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرد. نیترات‌های موجود در مواد نگهدارنده‌ی مواد غذایی می‌تواند باعث تولید ترکیبات نیتروسامین در بدن شود که منجر به بروز سرطان می‌شود. طبق تحقیقات، عصاره‌ی چغندر جلوی جهش‌های سلولی ناشی از این ترکیبات را می‌گیرد. به علاوه بتاکاروتین طبیعی موجود در چغندر جلوی بروز سرطان ریه را می‌گیرد. همچنین طبق تحقیقات، مصرف عصاره‌ی لبو و پودر آن سرعت رشد تومور را کم می‌کند.

۵- کمک به کاهش وزن

چغندر به دلیل برخورداری از فیبر و دیگر مواد مغذی، انتخاب بسیار خوبی برای رژیم‌های غذایی مخصوص کاهش وزن است. منیزیم و پتاسیم موجود در چغندر به سم زدایی بدن کمک می‌کند و آب اضافه‌ی آن را می‌گیرد، در نتیجه از نفخ جلوگیری می‌کند. این مسأله باعث می‌شود سوخت و ساز بدن به بهترین شکل انجام شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک شود. عصاره‌ی چغندر که اغلب در رژیم‌های سم زدایی تجویز می‌شود به پاکسازی کبد و خون و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند.

۶- جلوگیری از کم خونی

چغندر‌های قرمز سرشار از آهن هستند، به همین دلیل مصرف آن‌ها از بروز کم خونی جلوگیری می‌کند و احیای گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد. به علاوه، ویتامین سی موجود در چغندر به جذب بیشتر آهن کمک می‌کند.

۷- سم زدایی بهتر کبد

بتائین موجود در چغندر به عملکرد بهتر کبد کمک کرده و سلامت آن را حفظ می‌کند. همچنین، ماده‌ی پکتین موجود در آن که نوعی فیبر محلول در آب است به سم زدایی کبد کمک می‌کند. طبق تحقیقات، مصرف چغندر در بهبود بیماری‌های کبد مؤثر است. چغندر یکی از مواد غذایی است که به درمان بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

۸- تقویت سلامت قلب

بتائین موجود در چغندر یک ترکیب زیست فعال قدرتمند است که به کاهش سطح هوموسیستئین در بدن کمک می‌کند. بالا بودن سطح هوموسیستئین می‌تواند باعث مشکلات قلبی عروقی‌ای مثل حملات قلبی و سکته‌های مغزی شود. همچنین بتالائین چغندر از بروز التهاباتی که منجر به بیماری قلبی می‌شوند جلوگیری می‌کند.

فیبر چغندر با افزایش سطح کلسترول مفید در بدن، به کاهش کلسترول مضر و تری گلیسیرید‌ها کمک می‌کند. ماده‌ی فیبر همچنین کلسترول‌های اضافی بدن را به سرعت از بین می‌برد؛ بنابراین مصرف چغندر به جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی مثل تصلب شرایین (سفت و باریک شدن عروق خونی) کمک می‌کند.

۹- افزایش انرژی

چغندر سرشار از کربوهیدرات است که نقش مهمی در سوخت و ساز بدن و کسب انرژی دارد. مصرف موادغذایی‌ای که کربوهیدرات بسیار زیادی دارد با عوارض جانبی منفی‌ای همراه است، اما با مصرف چغندر می‌توانید این ماده را به اندازه‌ی کافی دریافت کنید. مصرف به اندازه‌ی کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند تمامی واکنش‌های متابولیک بدن به بهترین شکل انجام شوند و اندام‌ها آن عملکرد مؤثری داشته باشند.

۱۰- تقویت قوای جنسی

چغندر حاوی ماده‌ی معدنی بورون است که به افزایش هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. این مسأله باعث افزایش میل جنسی، تقویت باروری و افزایش پیش روندگی اسپرم‌ها می‌شود.

۱۱- سم زدایی بیشتر خون

بتائین موجود در چغندر به پاکسازی خون و در نتیجه کبد کمک می‌کند. کبد اندامی حیاتی است و خونی که از دستگاه گوارش عبور می‌کند را قبل از آنکه در باقی قسمت‌های بدن جریان پیدا کند سم زدایی می‌کند.

۱۲- کاهش نقص‌های مادرزادی

مصرف چغندر به دلیل برخورداری از ویتامین بی فولات برای زنان باردار مفید است، چون این ماده به رشد ستون فقرات جنین کمک م. کند. کمبود ماده‌ی فولات می‌تواند منجر به انواع مختلفی از نقص‌های مادرزادی مثل نقص لوله‌ی عصبی شود.

۱۳- جلوگیری از مشکلات تنفسی

چغندر منبع ویتامین سی است که از بروز علائم آسم جلوگیری می‌کند. این ویتامین علاوه بر آنکه با اثرات رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله می‌کند، به فعالیت بهتر گلبول‌های سفید خون هم کمک می‌کند. این گلبول‌ها وظیفه‌ی دفاع از بدن در برابر مهاجمان خارجی مثل ویروس ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها را بر عهده دارند.

۱۴- تقویت سیستم ایمنی بدن

چغندر به دلیل آنکه مواد مغذی بسیار زیادی دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به تأثیر زیادی که در مقابله با تب و سرماخوردگی دارد معروف است. ویتامین سی، ویتامین بی کمپلکس و آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در چغندر به جلوگیری از احساس خستگی، تسکین درد‌های خفیف و کاهش التهاب کمک می‌کند.

۱۵- بهبود بیماری تباهی لکه‌ی زرد

بتاکاروتین موجود در چغندر به کم شدن اثرات بیماری تباهی لکه‌ی زرد یا کند شدن روند پیشرفت آن کمک می‌کند. تباهی لکه‌ی زرد شایع‌ترین علت نابینایی در افراد مسن است که در اثر آن بخش لکه‌ی زرد در چشم‌ها تخریب می‌شود. این بیماری اغلب در نتیجه‌ی بالا رفتن رادیکال‌های آزاد در بدن رخ می‌دهد که تأثیر زیادی در پیری زودرس افراد دارند. بتاکاروتین یکی از انواع قدرتمند ویتامین آ. است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و از چشم‌ها در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

۱۶- پیشگیری از آب مروارید

بتاکاروتین چغندر که نوعی ویتامین آ. است از نابینایی ناشی از افزایش سن یعنی آب مروارید جلوگیری می‌کند.

۱۷- استحکام مویرگ‌های بدن

فلاونوئید‌ها و ویتامین سی موجود در چغندر از ساختار مویرگ‌ها که کوچک‌ترین عروق خونی بدن هستند محافظت می‌کنند.

۱۸- جلوگیری از سکته‌های مغزی

چغندر حاوی پتاسیم است و این ماده به کاهش خطر بروز سکته‌های مغزی و مشکلات قلبی کمک می‌کند. پتاسیم عروق خونی را سست و فشار خون را کم می‌کند؛ بنابراین مصرف چغندر در تقویت سلامت قلب تأثیر دارد.

۱۹- تقویت سلامت استخوان‌ها

مواد معدنی موجود در چغندر مثل بورون، مس و منیزیم به استخوان‌ها کمک می‌کنند تا رشدی طبیعی داشته باشند و سوخت و ساز استخوانی را افزایش می‌دهند. چغندر همچنین حاوی پتاسیم است که کلسیم موجود در بدن را حفظ می‌کند و باعث می‌شود کلسیم کمتری از طریق ادرار از دست برود.

۲۰- افزایش تحمل و استقامت

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف چغندر به دلیل نیترات زیادی که در آن وجود دارد توانایی دویدن را افزایش می‌دهد. به علاوه مصرف عصاره‌ی چغندر به جذب بیشتر اکسیژن کمک می‌کند. عصاره‌ی چغندر به دلیل تأثیری که در افزایش توانایی‌های بدنی در ورزش‌هایی مثل دو، شنا و دوچرخه سواری دارد به یکی از نوشیدنی‌های محبوب ورزشکاران تبدیل شده است.

۲۱- منبع غنی فیبر

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مثل چغندر از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در چغندر به هر دو شکل محلول و غیر محلول در آب است. فیبر محلول در آب کلسترول خون را کاهش می‌دهد و نوع غیر محلول آن به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

۲۲- خواص ضد پیری

چغندر به دلیل فولات زیادی که دارد به عملکرد مناسب و ترمیم سلول‌ها کمک می‌کند. این مسأله در جلوگیری از پیری زودرس نقش دارد. همچنین آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین سی موجود در چغندر به درخشان شدن پوست کمک می‌کند

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

نگاهی به خواص باورنکردنی لبو، خوراکی خوش رنگ و لعاب و محبوب فصل سرما



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۲۲ خاصیت باورنکردنی لبو برای سلامتی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..