ارتباط قدِ بلند با سرطان

افراد قد بلند بیش از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند، زیرا جثه آنها از دیگر افراد بزرگتر است و بنابراین آنها سلول‌های بیشتری در بدن خود دارند که ممکن است این علت رخ دادن جهش‌های خطرناک در بدن آنها باشد.

پژوهشگران در مطالعات پیشین ارتباط بین قد بلند و افزایش خطر ابتلا به سرطان را پیدا کرده بودند، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که با هر ۱۰ سانتی متر افزایش قد در انسان، خطر ابتلا به سرطان نیز حدود ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

پژوهشگران در مطالعاتشان متوجه ارتباط این موضوع در سگ‌ها نیز شدند و دریافتند سگ‌هایی که جثه بزرگتری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به چنین بیماری‌هایی قرار دارند.

دانشمندان مسائل مختلفی را در ایجاد این بیماری دخیل می‌دانند. پژوهشگران می‌گویند وجود هورمون رشد خاصی می‌تواند نقش مهمی در افزایش قد افراد و ابتلا آنها به سرطان داشته باشد. یکی دیگر از دلایلی که پژوهشگران مطرح کرده‌اند، عوامل محیطی مانند تغذیه دوران کودکی یا بیماری خاص است.

"لئونارد نانی" (Leonard Nunney) پروفسور زیست شناسی "دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید" (University of California Riverside) ایالات متحده آمریکا در تحقیق پیشین خود در این باره گفته بود " یکی از مهمترین فرضیه‌ها این است که در اوایل زندگی افراد یک اتفاق خاصی رخ می‌دهد که سلول‌های آنها را نسبت به ابتلا به سرطان حساس‌تر می‌سازد و این موضوع باعث می‌شود که قد افراد بلند شود".

اما اکنون پروفسور نانی درمطالعه اخیر خود گفته است: افراد قد بلند سلول‌های بیشتری در بدن خود دارند واین موضوع آنها را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.

پروفسور نانی در مطالعه اخیرش که در مجله " Royal Society B " منتشر شده، اعلام کرده است: مطالعه ما بر اساس یک مدل اساسی توسعه سرطان است، به این ترتیب که افراد در طول زندگی، جهش‌هایی در سلول‌هایشان دارند. اگر یک مجموعه خاص از جهش‌ها در سلول‌ها رخ دهد آنگاه بیماری سرطان نیز آغاز خواهد شد. این نظریه نشان می‌دهد که داشتن سلول‌های بیشتر یا تقسیم سلولی زیاد، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

نانی در ادامه گفت: خطر ابتلا به هر نوع سرطانی با افزایش قد در مردان و زنان افزایش می‌یابد.

نتایج مطالعات او با پدیده‌ای که در واقعیت رخ می‌دهد تفاوت چندانی نداشت، زیرا فرضیات او گویای این بود که با هر ۱۰ سانتی متر افزایش قد در بانوان، خطر ابتلا به سرطان در آنها ۱۳ درصد افزایش می‌یابد، این در حالی است که در نهایت نتیجه این مطالعات نشان داد این میزان ۱۲ درصد است. همچنین فرضیات او مدعی بود احتمالا با هر ۱۰ سانتی‌متر افزایش قد در مردان، خطر ابتلا به سرطان در آنها ۱۱ درصد افزایش می‌یابد که نتیجه مطالعات نشان داد این عدد معادل ۹ درصد است.

به گفته او، به طور کلی، از هر ۲۳ فرد قد بلند، ۱۸ نفر آنها در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

با این وجود، نانی می‌گوید یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد افزایش تعداد سلول‌ها نقش مهمی در ایجاد این بیماری ایفا می‌کند و رژیم غذایی و قد بلند بودن والدین نیز تاثیری در این موضوع ندارند.

این مطالعه هم چنین نشان داد که افراد قد بلند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست "ملانوما" (melanoma) قرار دارند زیرا این افراد دارای سطوح بالاتری از " فاکتور رشد شبه انسولین ۱" (IGF-۱) در بدن خود هستند.

فاکتور رشد شبه انسولین ۱که با نامِ سوماتومدین سی هم شناخته می‌شود، یک پروتئین است که در انسان، توسط ژن "IGF۱" کدگذاری می‌شود. این پروتئین به «فاکتور سولفوره‌کننده» نیز شهرت دارد و هورمونی است که به‌لحاظ ساختار مولکولی به انسولین شباهت دارد و در دوران کودکی، نقش مهمی در رشد ایفا می‌کند و در بزرگسالی نیز، اثرات آنابولیک دارد.

ملانوما به تومور با منشا سلول‌های ملانین‌دار گویند. این تومور بدخیم اصولا یک تومور پوستی است. این نوع سرطان به سرعت می‌تواند در بدن گسترش پیدا کند.

نانی افزود: افزایش جزئی در میزان تقسیم سلولی، می‌تواند دلیل وجود سطوح بالاتر فاکتور رشد شبه انسولین ۱ باشد و این موضوع می‌تواند اثرات جدی بر روی سلول‌ها داشته باشد.

پروفسور "دوروتی بنت" (Dorothy Bennett) مدیر "موسسه تحقیقات علوم مولکولی و بالینی" (Molecular and Clinical Sciences Research Institute) در "دانشگاه سنت جورج لندن" (St George's, University of London)، از این پژوهش استقبال کرد و گفت به نظر منطقی می‌رسد اما برخی از گفته های نانی فرضیه هستند. استدلال‌های او قانع کننده است و به نظر منطقی هم می‌رسد اما بازهم برای گفتن ارتباط میان قد بلند وایجاد یک بیماری خاص، مطالعات بیشتری لازم است.

5656

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ارتباط قدِ بلند با سرطان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.