تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دلایل عجیب خارش پوست

 خارش و خشکی پوست یکی از عورض شیمی درمانی، پرتودرمانی و پیوند سلول های بنیادی است که برای کاهش آن باید از مواد شوینده ملایم و مرطوب کننده بعد از شستشو استفاده کنید

خارش پوست به دلیل مشکلات تیروئید

تیروئید

تیروئید غده ای در گردن است که هورمون هایی برای ذخیره و سوزاندن انرژی در بدن ترشح می کند. اگر به اندازه کافی نباشد احساس خستگی، ضعف، درد و ریزش مو دارید. همچنین ممکن است خشکی و خارش پوست را تجربه کنید که در زنان شایع تر است.

خارش پوست به دلیل بارداری

دکتر و زن باردار

در بارداری شکمتان خون بیشتری به سمت خود می کشد و جریان خون در پوست کمتر می شود که ممکن است باعث خارش خفیف شود. شما می توانید با پوشیدن لباس آزاد، حمام آب ولرم و استفاده از مرطوب کننده ها این مشکل را کنترل کنید. اگر خارش به خصوص در دست و پا شدید باشد ممکن است مبتلا به بیماری کلستازی cholestasis شده باشید که به دلیل افزایش صفرا در بدن است و باید برای درمان آن به پزشک مراجعه نمایید.

خارش پوست به دلیل دیابت

دیابت،گلوکومتر

مشکلات پوستی گاهی اولین نشانه این بیماری است که معمولا در ساق پا مشکل ساز تر می شود.

خارش پوست به دلیل سرطان

سرطان

خارش تنها به ندرت نشانه سرطان است ولی سرطان خون به نام پولیسیتمی ورا  polycythemia vera ممکن است باعث خارش بدن شود به خصوص بعد از یک حمام گرم. همچنین ممکن است دچار خستگی یا سرگیجه یا تنگی نفس شوید. سرطان لوزالمعده هم می تواند باعث خارش شود. پوست قرمز و خارش دار می تواند نشان دهنده لنفوم باشد.

خارش پوست به دلیل درمان سرطان

درمان سرطان

خارش و خشکی پوست یکی از عورض شیمی درمانی، پرتودرمانی و پیوند سلول های بنیادی است که برای کاهش آن باید از مواد شوینده ملایم و مرطوب کننده بعد از شستشو استفاده کنید.

خارش پوست به دلیل تومورها

تومور ستون فقرات

هر توموری که در ناحیه نخاعی یا ساقه مغز رشد کند می تواند منجر به خارش نوروپاتی شود که علت آن آسیب سیستم عصبی است. پزشک می تواند راه هایی برای تسکین خارش به شما ارائه نماید.

بیشتر بدانید : این خارش پوستی ریشه در اعصاب دارد

خارش پوست به دلیل سکته مغزی

آسیب مغزی

سکته به نرسیدن خون به بخشی از مغز گفته می شود. گلو، فک یا گوش شما در صورت آسیب رسیدن به اعصاب نزدیک مغز و نخاع ممکن است دچار خارش شوند و حتی باعث آسیب رساندن جدی هنگام خارش در اطراف گونه و بینی شود.

خارش پوست به دلیل شینگلزShingles

بیماری شینگلز

اگر به بیماری آبله مرغان مبتلا شده باشید احتمال ابتلا به شینگلز در سنین بالای 50 سال وجود دارد. این بیماری عفونی با بثورات دردناک همراه است و گاهی ا وقات بخشی از سلول های مغز را مبتلا می کند که منجر به درد و خارش چد ماه بعد از پیدایش بثورات می شود و معمولا در صورت و گردن رایج تر است.

خارش پوست به دلیل مولتیپل اسکلروزیس Multiple Sclerosis

فعالیت نورون ها

این بیماری به آرامی به سیستم عصبی شما خسارن وارد می کند و می تواند منجر به درد شدید، سوزش یا خارش در هر جای بدن شما شود. این بیماری ممکن است بر اعصاب جمجخ یا بافت مغزی تاثیر بگذارد و منجر به خارش طولانی مدت در گلوف فک و گوش شود که باید با دارو کنترل شود.

خارش پوست به دلیل انحراف عصب

انحراف عصب،درد دست

اگر در قسمتی از بدن خارش بدون بثورات دارید ممکن است به دلیل تصادف یا افتادن یا تکرار بیش از حد یک کار مثل تایپ کردن باشد. این کارها ممکن است منجر به عفونت و تورم و فشار بر عصب شود. گاهی با استراحت، فیزیوتراپی و درمان های ضد التهابی و در موارد جدی تر با راحی قابل درمان است.

خارش پوست به دلیل داروها

دارو

گاهی واکنش به داروها باعث خارش می شود. ممکن است گاهی بثورات داشته باشید اما نه همیشه. گاهی بدون بثورات خارش دارید که معمولا جزو عوار آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها، داروهای ضد مالاریا و ضد درد است. قبل از تغییر دارو حتما باید با پزشک مشورت نمایید تا از اثر آن مطمئن شوید.

خارش پوست به دلیل کمبود آهن

کم خونی آنمی

کمبود آهن یعنی گلبول قرمز کافی ندارید. که ممکن است باعث خستگی، ضعف و تنگی نفش و کمی خارش پوست شود. شما می توانید آهن را با مصرف گوشت قرمز، جگر، صدف و شکلات تلخ بدست آورید و از مصرف خوراکی هایی که جذب آهن را سخت می کنند اجتناب نمایید و در صورت نیاز با مشورت پزشک از مکمل استفاده نمایید.

خارش پوست به دلیل دیالیز کلیه

فرایند تصفیه خون با دیالیز می تواند منجر به خارش پوست در یک نقطه و سراسر بدن شود. دیالیز بیش از حد یا خیلی کم ممکن است تعادل خون شما را به هم بزند. دیالیز آب اضافی از بدنتان می گیرد بنابراین اگر به اندازه کافی آب ننوشید منجر به خشکی و خارش پوست شما می شود و گاهی منجر به تجمع فسفر زیاد در خون شده که با اتصال به کلسیم باعث خارش می شود.

خارش پوست به دلیل سندرم پای بی قرار

ممکن است احساس کنید بافتی که زیر پوست شما قرار دارد خارش و مور مور می شود و باید حما پایتان را جابه جا کنید. پزشکان از علت آن  مطمئن نیستند ولی احتمال می دهند به دلیل ترشح دوپامین باشد.

خارش پوست به دلیل سلامت روان

نگاه کردن از پنجره

اضطراب، استرس و افسردگی می تواند منجر به خارش پوست شود. اگر اختلال وسواس دارید شستشوی دست با حمام مکرر منجر به خشکی و آسیب رسیدن به پوستتان می شود. اگر فکر می کنید سلامت روان روی حساسیت پوستتان موثر است باید به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید : خارش پوست علامت چه بیماری هایی است

بیشتر بدانید : دلیل خارش گلو چیست و راه های رفع خارش

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دلایل عجیب خارش پوست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..