تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گوشت گاو، سرد نيست !

گوشت گاو، سرد نيست !

خبرگزاري آريا – معلوم نيست چرا و به چه هدفي برخي افراد در شبکه‌هاي مجازي ديدگاه‌هايي را با نام طب اسلامي و سنتي باب کرده‌اند و اصرار دارند کاربران بدون چون و چرا آن را بپذيرند. مثلا باب شده که شتر و شترمرغ و بلدرچين مناسب‌ترين گوشت را داشته و بقيه گوشت‌ها بخصوص گوشت گاو مضر است يا اين‌که توصيه‌هاي زيادي به مصرف شير شتر و الاغ شده و در جايي ديگر فرآورده‌هاي لبني و ماهي را به دليل طبع سرد بيماري‌زا عنوان کرده‌اند. براي دستيابي به چرايي موضوع و صحت و سقم اين ديدگاه‌ها سراغ دکتر سيدمهدي ميرغضنفري، متخصص فيزيولوژي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ارتش رفتيم. او در اين‌باره توضيحاتي داده که در ادامه مي‌خوانيم:
اين‌که با استفاده از برخي متون طب سنتي بتوانيم همه افراد را طبابت کنيم باور اشتباهي است و نبايد آن را باب کرد و کليت دادن آن شايعه است. مناسب‌ترين گوشت آن است که قدرت هضم بالايي داشته و سازگار با مزاج فرد باشد و هر چه حيوان کوچک‌تر و کم‌سن‌تر باشد بهتر است. بره، بزغاله و گوسفند مناسب‌ترين گوشت را دارند. برخلاف ديدگاه‌هاي رواج‌يافته گوشت شتر طبع بسيار گرم و خشک و غليظ داشته و سفت بوده و هضم سختي دارد و براي شهرنشينان و کساني که معده‌هاي ضعيف و طبع گرم دارند يا اسيد اوريک و چربي ‌خون‌شان بالاست گزينه مناسبي نيست. البته استفاده از گوشت بچه‌شتر براي بوميان شتردار، ورزشکاران و کارگران با معده‌هاي قوي مناسب است.
گوشت گاو، سرد و سنگين
برخي بر اين باورند که گوشت گاو سرد و سودازاست و با مزاج‌شان سازگار نيست. گوشت گاو سنگين است اما مزاج سردي ندارد. همه گوشت‌هاي قرمز از جمله گوشت گاو و گوساله طبع گرمي دارند اما درجه حرارت آنها متفاوت است. دليلي که برخي مي‌گويند گوشت گاو سرد است اين‌که گوشت گاو براي هضم انرژي زيادي از بدن و معده دريافت مي‌کند و احتمال دارد بدن را کمي دچار سردي کند. کساني که فعاليت بدني زياد و معده قوي دارند مي‌توانند از همه انواع گوشت استفاده کنند و برعکس افرادي که گوارش ضعيفي دارند بايد از گوشت‌هاي با هضم راحت‌تر مثل گوشت مرغ و ماهي استفاده کنند.
بلدرچين بهترين است!
در ميان پرندگان گوشت مرغ خانگي که در حال دويدن و چريدن باشد مناسب است و آن‌طور که از ديدگاه طب سنتي گوشت شترمرغ و بوقلمون و بلدرچين را بهترين معرفي کرده‌اند باور درستي نيست. گوشت بلدرچين طبع خيلي گرمي دارد و بيشتر براي سردمزاجان و بيماران مناسب است و گوشت کبک نسبت به بلدرچين بهتر است. ضمن اين‌که گوشت شترمرغ غليظ است و هضم سختي دارد.
گوشت‌ها را مخلوط نکنيد
برخي خانواده‌ها بر اين عقيده‌اند که با مخلوط کردن چند گوشت با يکديگر مي‌توانند عوارض آنها را کم کنند. به‌عنوان مثال گوشت گاو به اصطلاح سرد را با گوشت شتر گرم مخلوط و چرخ مي‌کنند.
افراد مجازند در هر وعده فقط از يک نوع گوشت استفاده کنند چون هر گوشت هضم متفاوتي دارد و ترکيب آنها باعث سخت شدن هضم مي‌شود.
گوشت ماهي نخوريد!
باور غلطي که با نام طب سنتي مطرح است اين‌که ماهي مزاج سردي دارد و بلغم و بيماري‌هاي ناشي از سردي را تشديد مي‌کند و نبايد آن را مصرف کرد. اين متخصص بيان مي‌کند ماهي گوشت نرم و لطيف و سهل‌هضمي دارد و بخصوص مصرف آن در اقليم‌هاي گرمسير جنوب کشور بسيار مناسب است و براي مناطق سردسير و مزاج‌هاي سرد و رطوبي بايد با احتياط مصرف شود. البته ماهي‌ها مزاج مختلف دارند. ماهي‌هايي با جثه بزرگ رطوبت و سردي بيشتر و ماهي‌هاي کوچکي که سريع حرکت مي‌کنند رطوبت کمتر و خشکي بيشتر داشته و براي افراد سردمزاج در فصول گرم به صورت کبابي مناسب است.
شير شتر يا الاغ؟
در اغلب کانال‌هاي مجازي طب سنتي خواص درماني شير الاغ و نوشيدن شير شتر سفارش و تبليغ مي‌شود.
شير شتر بيشتر جنبه دوايي داشته و يک نوع داروي غذايي است. اين شير طعم شوري دارد و برعکس شير گاو طي تدابيري مي‌تواند لاغرکننده باشد و براي افراد با تنگي نفس و آسم خوب است. شير الاغ با مزاج رطوبي در صورتي خواص درماني پيدا مي‌کند که روي تغذيه حيوان کار کرده تا شيرش جنبه دوايي پيدا کند.
اين‌که گفته مي‌شود شير الاغ براي عفونت ريه مناسب است بستگي به سن، مزاج، علت و علائم مشکل ريوي دارد. اين نوع شير دارويي غذايي است که بايد همراه با ساير تدابير پزشکي مصرف شود.
شير سرد است، نخوريد!
اين‌که گفته مي‌شود شير و ماست و دوغ و کشک طبع سردي دارند و به جهت بروز بيماري‌هاي سرد نبايد مصرف شوند باور نادرستي است. برخلاف تصورات، شير طبع گرم و تري دارد که رطوبت زياد آن اندکي گرمي آن را پوشش داده است و مصرف فرآورده‌هاي لبني بخصوص براي افراد گرم مزاج توصيه مي‌شود. شير گاو چون از نظر قدرت هضم و ميزان ترکيبات با شير انسان مشابهت دارد بهترين شير است. همچنين شير بز در مقايسه با شير گوسفند که چرب است و هضم سنگيني دارد، رطوبت کمتري داشته و مناسب‌تر است.
فاخره بهبهاني




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گوشت گاو، سرد نيست !»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..