تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عملیات نجات تلسکوپ فضایی هابل با موفقیت انجام شد

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان ناسا پس از آنکه تلسکوپ فضایی هابل را خاموش و دوباره روشن کردند؛ موفق به بازگرداندن تلسکوپ به فاز عملیاتی خود شدند.

تلسکوپ‌های فضایی چاندرا و هابل هردو در قرن گذشته راه‌اندازی و روانه فضا شدند اما در ماه جاری میلادی دچار افت و اختلال در عملکرد سیستم‌های خود شدند.

حالا کارشناسان با استفاده ژیروسکوپ‌های موجود در تلسکوپ‌ها آن‌ها را دوباره راه اندازی کرده‌اند؛ محققان در روز جمعه ۵ اکتبرماه جاری تلسکوپ را با استفاده از ژیروسکوپ پشتیبان فعال کرده‌اند.


تلسکوپ فضایی هابل درسال ۱۹۹۰ راه اندازی شده است و کارشناسان ناسا امیدوار هستند تا سال ۲۰۲۰ عملیاتی بماند؛ هابل، تلسکوپ نور مرئی با قابلیت عکس برداری از VU است و کارشناسان اعلام کرده‌اند این تلسکوپ فوق العاده جانشینی ندارد.

تیم عملیات ناسا برای نجات هابل به مدت یک ثانیه تلسکوپ را خاموش کرد و سپس با راه اندازی ژیروسکوپ دوباره تلسکوپ فعال شد.

تیم محققان ناسا در ادامه ماموریت نجات بخشی هابل، دستور مانور‌هایی برای حرکت فضاپیما و چرخش درجهت‌های مختلف داده‌اند تا هرگونه اشکال را شناسایی کنند.


در طول هرمانور، ژیروسکوپ از وضعیت بالا به حالت کم دگرگون شد تا هرگونه عیب در عملکرد فضاپیما مشخص شود.

با وجود راه اندازی دوباره تلسکوپ فضایی هابل، وجود خطا در عملکرد نشان داد که عمر مفید تلسکوپ فضایی رو به پایان است و برای ادامه مطالعه و پژوهش‌ها به جایگزینی جدید نیاز است.

رصدخانه‌های نجومی، چون هابل و چاندرا تاکنون اطلاعات بسیار ارزشمندی به زمین ارسال کرده و برای پیشرفت علم نجوم بسیار ارزشمند بوده‌اند.

تلسکوپ فضایی هابل، در روز ۲۴ آوریل سال ۱۹۹۰ به وسیله شاتل فضایی، Discovery از مرکز فضایی کندی درفلوریدا راهی آسمان شد.

نام این تلسکوپ به افتخار ادوین هابل، ستاره شناس مشهور، متولد ۱۸۸۹ میلادی انتخاب شده است. از زمان ساخت این تلسکوپ تا کنون بیش از یک و نیم میلیون رصد انجام شده استو این تلسکوپ با سرعت ۱۷ هزار مایل درساعت در مداری به دور کره زمین درارتفاع ۳۴۰ مایلی به فعالیت مشغول است.


تلسکوپ فضایی دیگر، به نام چاندرا اکنون به مدت ۲۰ سال است که به عملیات می‌پردازد؛ این تلسکوپ با استفاده ازفناوری نور ماورای بنفش به رصد اجرام آسمانی می‌پردازد.

کارشناسان اعلام کرده‌اند اکنون هیچ تلسکوپ نور ماورای بنفشی به جز هابل درفضا برای رصد اجرام آسمانی وجود ندارد و تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز که قراراست درسال ۲۰۲۱ راهی فضا شود تلسکوپی از نوع اشعه ماورای قرمز است.

اختلال عملکردی این روز‌های تلسکوپ فضایی هابل به دانشمندان نشان داد نمی‌توانند برای همیشه به فناوری موجود در ساخت این تلسکوپ امیدوار بمانند و احتمال از دست دادن هابل وجود دارد و باید به دنبال راهکار جدیدی برای ساخت جایگزین برای این تلسکوپ باشند.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

عملیات نجات بخشی برای راه اندازی تلسکوپ فضایی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عملیات نجات تلسکوپ فضایی هابل با موفقیت انجام شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..