تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چه کسي دچار بيرون زدگي ديسک کمر ميشود؟

چه کسي دچار بيرون زدگي ديسک کمر ميشود؟

خبرگزاري آريا –
بيرون زدگي ديسک کمر,ديسک کمر,دلايل بيرون زدگي ديسک کمر
فشارهاي فيزيکي نقش بسزايي در بيرون زدگي ديسک کمردارند
معمولا وقتي بيماري را به دليل درد کمر و درد سياتيک ويزيت ميکنم و بيرون زدگي ديسک کمر به عنوان علت درد بيمار تشخيص داده شده و او از اين بيماري مطلع ميشود، اولين سوالي که از من به عنوان پزشک معالج و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مي‌پرسد اين است: “چرا ديسک من بيرون زده؟!”
سالهاست که علت خشک شدن ديسک کمر و بيرون زدگي آن توسط محققين بررسي ميشود؛ چرا که بيماري بسيار شايعي در انسان بوده و به راحتي فرد را از روند زندگي عادي خارج ميکند. اما شايد تا مطالعه آخر اين يادداشت نتوانيد حدس بزنيد که مهمترين علت آن چيست.
قطعا فشارهاي فيزيکي نقش بسزايي در اين موضوع دارند؛ نشستن طولاني روي صندلي محل کار يا اتومبيل خصوصا اگر صندلي هم نامناسب باشد، خم و راست شدن مکرر بويژه براي بلند کردن اجسام سنگين، خوابيدن به شکم در طول شب، اضافه وزن و کم تحرکي را ميتوان به عنوان مثال هايي از اين فشارها ذکر کرد.
بيرون زدگي ديسک کمر,ديسک کمر,علت بيرون زدگي ديسک کمر
سن ابتلا به بيرون زدگي ديسک کمر حدود ۳۰ تا ۵۰ سالگي است
سن شايع ابتلا به اين بيماري حدود ۳۰ تا ۵۰ سالگي است زيرا در سن کمتر معمولا ديسکها هنوز خشک نشده‌اند و در سن بالاتر هم معمولا حجم زيادي از ديسک از بين رفته و بيرون زدگي قابل توجهي رخ نخواهد داد. اما لازم است نوعي فشار فيزيکي که در سالهاي اخير باعث ابتلاي جوانان به اين عارضه شده را مطرح کنيم: ورزش نامناسب که اغلب به علت بي احتياطي در انجام حرکات ويا عدم وجود اطلاعات کافي در مورد نحوه و شدت اجراي آنها در باشگاه‌هاي بدنسازي ميتواند آسيب رسان باشد.
کمي عجيب به نظر ميرسد اما مصرف سيگار در بروز اين بيماري هم اثر دارد و افراد سيگاري با فشار فيزيکي کمتري دچار بيرون زدگي ديسک کمر ميشوند چرا که ديسک اين افراد زودتر از ديگران آب خود را از دست ميدهد.
آقايان بيشتر از خانمها در معرض خطر بيرون زدگي ديسک کمر هستند و فاکتور اثر بخش ديگر، هر نوع ضربه يا فشار ناگهاني حاد روي ستون فقرات مثل سقوط از ارتفاع يا تصادف است.
بيرون زدگي ديسک کمر,ديسک کمر,علت بيرون زدگي ديسک کمر
آقايان بيشتر از خانمها در معرض خطر بيرون زدگي ديسک کمر هستند
اما عامل خطري که در سالهاي خير به عنوان مهمترين علت ابتلا به بيرون زدگي ديسک کمر شناخته شده، فاکتوري است که از بدو تولد با ماست: ژنتيک!!! گواه آن هم خانواده هايي هستند که احتمالا شما نيز با آنها برخورد داشته ايد و بيماريهاي مرتبط با ديسک کمر، افراد زيادي را در اين خانواده‌ها درگير و گرفتار خود کرده. گرچه اين موضوع ممکن است سبب نگراني شود ولي بهتر است با اطلاع از آن براي مراقبت از خود، پيشگيري را مد نظر قرار دهيم؛ به اين معني که اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به بيرون زدگي ديسک کمر و بخصوص جراحي آن وجود دارد، شما بيشتر از افراد ديگر نياز به پرهيز از فشارهاي فيزيکي، اضافه وزن و سيگار داريد و ورزش صحيح و منظم بايد بخش جداناپذير زندگي شما باشد؛ و اگر خوشبختانه اين سابقه خانوادگي را نداريد بهتر است از اين فرصت استفاده کرده و با رعايت موارد فوق، مانع گرفتار شدن خود با اين بيماري شويد.
بيرون زدگي ديسک کمر,ديسک کمر,دکتر عليرضا طبيب خوئي
دکتر عليرضا طبيب خوئي
– جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات
– آندوسکوپي مغز و قاعده جمجمه
– جراحي تومورهاي پيچيده مغزي
– جراحي هاي ميکروسکوپي بيماريهاي عروق مغز از جمله آنوريسمها و کلافه هاي شرياني وريدي براي درمان دائم و قطعي آنها
– جراحي باز و ليزري و درمان غير جراحي ديسک و ساير بيماريهاي ستون فقرات
– رتبه اول بورد تخصصي جراحي مغز و اعصاب کشور
هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران
dr-tabibkhooei.com
تلفن جهت تعيين وقت
۸۸۴۸۶۸۸۷-۰۹۱۲۰۷۰۱۰۸۰




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چه کسي دچار بيرون زدگي ديسک کمر ميشود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..