تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اقدامات اولیه برای کمک به بیمار قلبی/ حمله قلبی چگونه رخ می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و عضو هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: عضله قلب به عنوان یکی از اجزای دستگاه گردش خون، با انقباضات پی در پی، خون را داخل عروق به گردش درمی­‌آورد و باید برای انجام این کار اکسیژن و مواد غذایی کافی دریافت کند، تغذیه عضله قلب توسط شریان­‌های کرونر که در اطراف قلب قرار گرفته­‌اند، انجام می‌شود.

بیماری آنژین صدری چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: هرگاه نیاز بدن به اکسیژن و مواد غذایی در اثر فعالیت شدید یا ورزش افزایش یابد، شریان‌های کرونر خون بیشتری را به عضله می­‌رسانند؛ بنابراین اگر شریان­‌ها به علت رسوب چربی در دیواره آن­ها دچار تنگی نفس یا انسداد کامل شوند، عضله قلب در عملکرد خود دچار اختلال می‌شود و منجر به بیماری به نام آنژین صدری خواهد شد.

بیشتر بخوانیدنشانه‌های حملات قلبی خاموش رابشناسید

روددهقان ادامه داد: هرگاه به علت تنگی شریان­‌های کرونری (رگ­‌های تغذیه کننده قلب)، خون رسانی به عضله قلب به میزان کافی انجام نشود، فرد در حین فعالیت دچار اضطراب، هیجان، درد و فشار در قفسه سینه خواهد شد که این حالت را آنژین صدری می­‌نامند، این نوع درد را فرد به صورت سنگینی، فشار، احساس خفگی و انقباض در سینه ابراز می­‌کند، گاهی درد به پشت، گردن، فک و بازوها خصوصا شانه و بازوی چپ تیر می­‌کشد و گاه در بالای شکم احساس می­‌شود.

اقدامات اولیه در برخورد با بیمار قلبی که باید بدانید/سکته قلبی چگونه رخ می‌دهد؟

وی گفت: هرگاه با فردی مبتلا به حمله قبلی رو به رو شدید؛ مصدوم را از فعالیت بازدارید و به او کمک کنید که بنشیند به طوری که پاها آویزان باشند، در واقع با این کار شما بار کاری قلب را کاهش می­‌دهید؛ برای کمک به تنفس، پوشش­‌های تنگ دورگردن، سینه و کمر را شل و اطراف مصدوم را خلوت کنید، در صورت به همراه داشتن قرص زیرزبانی تری نیتروگلیسیرین از بیمار بخواهید که آن را زیر زبان خود قرار دهد، مجاز هستید در صورت برطرف نشدن درد تا سه بار به فاصله هر 5 دقیقه از این دارو استفاده کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تشریح کرد: در صورتی که پس از مصرف قرص سوم همچنان درد بیمار باقی باشد به احتمال زیاد بیمار دچار سکته قلبی شده است و هر چه سریع­تر باید به یک مرکز درمانی ارجاع داده شود؛ در صورتی که درد شدید بود می­‌توانید دارو را سوراخ کنید و منتظر حل شدن پوشش ژلاتینی روی آن باشید.

روددهقان گفت: اگر مصدوم به دنبال حمله قلبی دچار ایست قلبی- تنفسی شد، عملیات احیاء را شروع کنید.

سکته قلبی چگونه رخ می‌دهد؟

وی افزود: توقف کامل خون رسانی به بخشی از عضله قلب را سکته قلبی می­‌گویند که به دلیل انسداد یک یا چند شریان خون رساننده به قلب ایجاد می­‌شود، در نهایت به دلیل توقف خون رسانی، بخشی از عضله قلب می­‌میرد، ایست قلبی با احساس درد شدید و فشار ناگهانی در سینه بروز می­‌کند و گاهی این درد به بازو، گردن، فک یا پشت انتشار می­‌یابد و بیمار سعی می­‌کند تا با تغییر وضعیت از درد خلاص شود.

بیشتر بخوانید: ۵ نشانه هشدار دهنده‌ حمله‌ قلبی را بشناسید!

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: همراه با درد قفسه سینه حالت تهوع، استفراغ، آروغ و تعریق شدید رخ می­‌دهد و مصدوم دچار تنگی نفس، ترس و اضطراب شدید می­‌شود؛ این بیماران پوست سرد و رنگ پریده دارند، به طور ناگهانی احساس بی­حالی شدید می­‌کنند سپس ممکن است دچار کاهش هوشیاری شوند.

تفاوت سکته قلبی و آنژی صدری

روددهقان گفت: درد در سکته قلبی در حالت استراحت ایجاد می­‌شود؛ بیش از ۱۰ دقیقه و حتی گاهی ساعت­‌ها و روزها ادامه دارد و با استراحت و قرص بهبود نمی­‌یابد اما در آنژین صدری با فعالیت شروع می‌شود، طول مدت درد 5-3 دقیقه است و با استراحت و مصرف قرص تسکین می­‌یابد.

اقدامات اولیه در برخورد با بیمار قلبی که باید بدانید/سکته قلبی چگونه رخ می‌دهد؟

وی تشریح کرد: اگر درد فرد مصدوم با مصرف سه قرص زیرزبانی بهبود نیافت احتمال بروز سکته قلبی بسیار زیاد است، بلافاصله با مراکز امدادی تماس بگیرید؛ بیمار را بی­‌حرکت کنید و در وضعیت نیمه نشسته قرار دهید بطوری که پاها آویزان باشند، چیزی به بیمار نخورانید، برای مصدوم هوشیار قرص آسپرین بچه با دوز 100 میلی­گرم تا دوبار در صورتی که سابقه حساسیت به این دارو یا موارد منع مصرف  را نداشته باشد استفاده کنید.

این دکترای آموزش پرستاری گفت: در صورت لزوم عملیات احیاء را شروع کنید، یادگیری چگونی انجام عملیات احیاء برای هر فردی واجب است که از طریق مراجعه به مراکز هلال احمر برای این موضوع مهم اقدام کنید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اقدامات اولیه برای کمک به بیمار قلبی/ حمله قلبی چگونه رخ می‌دهد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..