تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کشف سکونتگاه های پارینه سنگی در مازندران

بررسی پیمایشی در منطقه هزارجریب استان مازندران منجر به کشف تعدادی سکونت گاه پارینه سنگی در این منطقه شد.

الهام قصیدیان سرپرست هیئت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: در راستای طرح پژوهشی بررسی و شناسایی کریدور جنوب دریای مازندران، هیأت پژوهشی مشترک از اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران، پژوهشکده باستان شناسی کشور و بنیاد مطالعات فرگشت انسانی دانشگاه کمبریج بریتانیا، شرق استان مازندران بالاخص منطقه هزارجریب در ارتفاعات شهرستان های نکا، بهشهر و گلوگاه را مورد بررسی پیمایشی فشرده قرار داد.

این باستان شناس با بیان این که شرایط زمین شناسی کوهستان منطقه هزارجریب سبب شکل گیری غارها و پناهگاه های فراوانی شده است، افزود: استفاده از پناهگاه های در کوهپایه ها به این دلیل برای انسان های عصر پارینه سنگی اهمیت داشته که آنها را مسلط به دشت و کنترل گله های حیوانات مسلط می کرده است.

قصیدیان نتیجه این بررسی را کشف تعدادی سکونت گاه پارینه سنگی در این منطقه دانست که حاکی از اهمیت فراوان این منطقه در دوران پارینه سنگی است و افزود: این امر تأیید کننده نظرات باستان شناسان گذشته از دهه ۶۰ قرن بیستم مبنی بر نقش این منطقه به عنوان کریدوری است که مناطق غربی از جمله کوهستان قفقاز را به مناطق شرقی از جمله آسیای میانه به یکدیگر پیوند می دهد.

با توجه به اهمیت این منطقه و همچنین نجات بخشی لایه های رهنمون یافته از چاله های حفاری غیر مجاز، امید می رود که فصول آینده به گمانه زنی و نجات بخشی این محوطه ها اختصاص پیدا کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کشف سکونتگاه های پارینه سنگی در مازندران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..