تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تولید سالانه ۱۲۰ میلیون مواد غذایی در کشور/ ۳۰ درصد مردم ایران کم خونی دارند

مدیر کل اداره غذای سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

تولید سالانه ۱۲۰ میلیون مواد غذایی در کشور/ ۳۰ درصد مردم ایران کم خونی دارند/ کمبود ویتامین D. در ۷۰ درصد جمعیت کشور/ لزوم نهایی شدن سند ایمنی غذا

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید مفید مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در همایش روز جهانی غذا که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد گفت: امروز به دلایل مختلف از جمله آگاهی مردم نسبت به علم و تکنولوژی، افزایش جمعیت، توسعه صنایع تبدیلی و صنعتی شدن کشاورزی و دامپروری و تجارت مواد غذایی با مواردی مختلف در حوزه غذا روبه‌رو هستیم، گسترش علم و تفکیک علوم مرتبط با مواد غذایی از تغذیه و صنایع غذایی به رشته‌های علوم مواد غذایی، تکنولوژی فرآوری مواد غذایی، مدیریت، ایمنی و خدمات مواد غذایی در رستوران‌ها، هتل‌ها، کترینگ ها نشان‌دهنده اهمیت موضوع و توسعه دانش فنی در مبحث غذا است.

مفید گفت: در جهان امروز تهیه و توزیع غذا صرفا برای رفع گرسنگی نیست، بلکه تغذیه افراد با ایجاد تنوع غذایی، مطابق ذائقه و سلیقه گروه‌های مختلف جامعه، تأمین مواد مغذی و تهیه غذاهای فراسودمند و با ماندگاری بالا برای استفاده در شرایط خاص از دستاوردهای ورود علم و تکنولوژی به حوزه غذایی است.

مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به نقش مواد غذایی و پیشگیری از بیماری‌ها بیان کرد: مدرنیزه شدن و توسعه سرنشینی موجب تغییر در الگوی مواد غذایی در جامعه شده است که شاهد افزایش نرخ چاقی و سوء تغذیه در جامعه هستیم، متأسفانه شماری از مردم با کمبود ریز مغذی‌ها مواجه هستند که این مسئله موجب بروز بیماری و افزایش هزینه های درمان در کشور می‌شود.

نیمی از زنان ایرانی کم خون هستند

وی با بیان اینکه با تأمین غذا باید فراتر سیری شکم توجه کرد، گفت: حدود 30 درصد مردم ایران کم خونی دارند و بالغ بر 70 درصد جمعیت کشور با مشکل کمبود ویتامین D روبه‌رو هستند همچنین بیش از 50 درصد بانوان ایرانی از فقر آهن رنج می‌برند به همین دلیل باید به غنی سازی مواد غذایی با ریز مغذی‌ها بیشتر توجه کرد و در همین راستا شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برنامه‌های مصوب و ابلاغ شده است.

مفید اظهار کرد: تحقق هدف تغذیه سالم برای جامعه به جز مباحث امنیت غذایی و ایمنی مواد غذایی تکیه دارند و بحث ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره در این حوزه مطرح است.

مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: ایمنی غذایی به عملیات‌هایی که به تولید مواد غذایی خام، حمل و نقل، ترابری و دسته‌بندی و نگهداری و توزیع بستگی دارد و ضعف ایمنی و بروز عوامل خطرزا در هر بخش از زنجیره غذایی می‌تواند موجب بروز مشکلات جبران ناپذیر مالی و جانی شود.

10 درصد جمعیت جهان، تحت تاثیر بیماری های ناشی از غذا و دارو

وی گفت: آمار مربوط به کشورهای صنعتی نشان می‌دهد سالانه تا 10 درصد از جمعیت کشورها تحت تاثیر بیماری‌های ناشی از غذا قرار می‌گیرند که این مسئله اثرات قابل توجه نیز در اقتصاد کشورها می‌گذارد.

مفید با بیان اینکه حدود 100میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می‌شود افزود: تنها حدود 30 میلیون تن از این مواد غذایی به صورت ضبط شده در زنجیره غذایی تحت نظارت ارگان‌های کشور قرار می‌گیرند و این امر نشان دهنده لزوم اقدامات موثر در راستای گسترش نظارت‌ها و زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره با همکاری ارگان‌های نظارتی و پتانسیل‌های موجود در کشور است.

مدیر کل اداره فرآورد‌ه‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به مهمترین چالش فراروی نظام ایمنی غذا گفت: نبود مدیریت هماهنگ بر اقدامات موثر برای کاهش مخاطرات و ارتقای سطح ایمنی غذا از مهمترین چالش‌های پیش رو در این زمینه است و در چند سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا با همکاری مشترک و تفاهم‌نامه با سازمان‌های ملی و بین‌المللی تغییراتی در قوانین کشور از جمله اصلاح برچسب گذار‌ی‌ها، پایش آلاینده‌ها و عوامل خطر زا موجود در تولید و عرضه غذا، کنترل استفاده از افزودنی‌ها و ممانعت از استفاده افزودنی‌های مضر با هدف ارتقای سطح ایمنی مواد غذایی صورت گیرد.

مفید تاکید کرد:‌ قدم اول در تضمین امنیت غذایی وجود یک سیستم کارآمد و موثر برای کنترل ایمنی غذا در سراسر زنجیره غذایی است، نظام ایمنی مواد غذایی یک سیستم علمی است که جابجایی، نگه‌داری، توزیع، آماده سازی و عرضه مواد غذایی را از مزرعه تا سفره به نحوی تصریح می‌کند که ضمن حفظ کیفیت از مواد غذایی سند ملی ایمنی غذا را تدوین کنیم.

وی اظهار کرد: امید است با همکاری و همراهی دستگاه‌ها با نهایی و اجرایی شدن سند ایمنی غذا گام موثری در مدیریت هماهنگ برای ارتقای ایمنی غذا برداشته شود همانطور که بند 7 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تولید سالانه ۱۲۰ میلیون مواد غذایی در کشور/ ۳۰ درصد مردم ایران کم خونی دارند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..