تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رسیدن به گرسنگی صفر امکان پذیر نیست

سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر مرگ کودکان یمنی/ کشورهای سرمایه دار به فکر فروش اسلحه هستند/ هرجا حرف از اصلاح قانون می‌زنیم، می‌ترسیمهاشمی گفت: کشورهای با اقتصاد کلان به جای اینکه به دنبال ریشه‌کنی فقر و گرسنگی باشند به دنبال فروش اسلحه و سلاح هستند. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش روز جهانی غذا که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد با بیان اینکه شعار روز جهانی غذا امسال رسیدن به گرسنگی صفر در سال 2030 انتخاب شده است، اظهار کرد: در ساختار دنیای امروز به نظر می‌رسد که رسیدن به گرسنگی صفر امکان پذیر نباشد و گرسنگی به طرز غم انگیزی رو به افزایش است.

وی ادامه داد: یک چهارم از مواد غذایی که روزانه در دنیا هدر می‌رود برای غذا دادن به کل گرسنگان جهان کافی است اما جنگ، آب و هوا، بی‌عدالتی و اسراف موانع دستیابی به گرسنگی صفر در  جهان محسوب می‌شود و در جامعه ایرانی نیز این مشکلات را داریم.

جامعه ایرانی با اسراف مفرط در غذا مواجه است

هاشمی افزود: علی رغم تأکیدات دینی، جامعه ایرانی با اسراف مفرط و زیاده‌روی در حوزه غذا و آشامیدنی‌ها مواجه است و حتی در مراسم‌های مذهبی شاهد آن هستیم که اسراف اتفاق می‌افتد از جمله مهمترین نهادهای دینی و ملی در سطح بین‌المللی اربعین است اما علی رغم اینکه باید مبارزه با اسراف را روز به روز پر فروغ‌تر کنیم در این مراسم با اسراف مواجه هستیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سال 2016، 38 میلیون نفر در دنیا در معرض گرسنگی قرار داشتند، گفت: رشد آمار گرسنگان در دنیا نوید بخش نیست و متأسفانه شاهد آن هستیم که هر روز 800 میلیون نفر در دنیا از گرسنگی رنج می‌برند.

مرگ مردم یمن به دلیل گرسنگی در زمان جنگ

وی با بیان اینکه همچنین نیمی از گرسنگان جهان در کشورهای جنگ زده زندگی می‌کنند، افزود: همانطور که شاهد آن هستیم که مردم کشور یمن به دلیل گرسنگی گرفتار مرگ هستند و مورد تجاوز ناجوانمردانه به کشورشان قرار گرفته‌اند و در این شرایط شاهد سکوت مدعیان حقوق بشر هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: 60 درصد گرسنگان جهان را زنان تشکیل می دهند و 45 درصد مرگ نوزادان به دلیل سوء تغذیه اتفاق می‌افتد؛ همچنین 150 میلیون کودک زیر 5 سال از کمبود تغذیه‌ای رنج می‌برند و در این شرایط کشورهای با اقتصاد کلان به جای اینکه به دنبال ریشه‌کنی فقر و گرسنگی باشند به دنبال فروش اسلحه و سلاح هستند.

هاشمی با بیان اینکه 65 درصد مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند، افزود: نیاز به تأمین مواد غذایی در شهرها از الزامات است و بنابر از گزارش سازمان جهانی غذا (FAO) تا سال 2050 میزان تولیدات کشاورزی برای تأمین غذای مردم جهان باید 60 درصد افزایش پیدا کند و اهداف جهانی امروز دستیابی به گرسنگی صفر تا سال 2030 است.

فقر مهمترین عامل در سوءتغذیه

وی تصریح کرد: فقر عامل مهم سوء تغذیه است و افرادی که مواد غذایی سالم مصرف نمی‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند و زندگی سالم در نتیجه پیشرفت، عدالت اجتماعی و اقتصادی میسر خواهد شد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: علی رغم اقداماتی که در راستای توسعه عدالت اجتماعی در 4 دهه گذشته در کشور صورت گرفته است اما همچنان گرفتاری‌های بسیاری داریم و کافی است به آمار آسیب‌های اجتماعی توجه کنیم در این صورت است که متوجه عملکرد دستگاه‌های ناکارآمد خواهیم بود این در حالی است که شعار انقلاب اسلامی توسعه عدالت اجتماعی بوده است.

هاشمی گفت: همکاران ما در وزارت بهداشت با توجه به خط مشی‌ها در سند 20 ساله جمهوری اسلامی برنامه عملیاتی ارتقای سلامت جسم و روان شهروندان را تدوین کرده‌اند.

وی اظهار کرد: امیدوارم با حمایت دولت و مجلس کنونی و آینده تا سال 1404 به کسب جایگاه مناسبی در منطقه نائل شویم و دستیابی به این مهم به ساختارسازی نیازمند است.

ضرورت حمایت از تولیدات داخلی در تولید و عرضه محصولات سلامت

وزیر بهداشت تأکید کرد: در تولید و عرضه محصولات سلامت محور باید به ظرفیت‌های موجود و حمایت از تولیدات داخلی توجه کرد.

کم کاری معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه غذا

هاشمی در ادامه با اشاره به کم کاری معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه غذا با وزارت بهداشت، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک‌های فنی و مالی بسیاری در  حوزه غذا به وزارت بهداشت داشتند و امیدواریم این همکاری‌ها روز به روز افزایش پیدا کند.

وی به نقش غذا در سلامت افراد و پیشگیری از چاقی و سوء تغذیه اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از بیماری‌ها ناشی از تغذیه مناسب بروز پیدا می‌کند که یک مورد آن افزایش توده بدنی در 40 درصد ایرانیان و به تعبیری چاقی است همچنین تغذیه نامناسب موجب بروز سوء تغذیه در کشور نیز شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره جدا از این که باید به ایمنی غذا توجه شود؛ نحوه مصرف مواد غذایی نیز حائز اهمیت است و همه مردم باید خود را مکلف کنند که از مواد غذایی سالم بیشتر بهره ببرند.

گرفتار پراکندگی دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی در حوزه ایمنی غذا هستیم

هاشمی گفت: امروز در کشورمان ایران در حوزه غذا و ایمنی غذایی با پراکندگی دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی مواجه هستیم و این مشکل با ایجاد سازمان ایمنی غذا ساماندهی پیدا می‌کند سازمان حفظ نباتات، دامپزشکی، غذا و دارو، سازمان استادارد، سازمان حمایت از تولیدکنندگان، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، سازمان حفاظت از محیط زیست، دفتر محیط زیست وزارت کشاورزی، شیلات و گمرک در زمینه ایمنی غذایی بدون هماهنگی و تقسیم کار مشخص فعالیت‌هایی حفظ سلامت مردم انجام می‌دهند.

نیاز به بازنویسی قانون داریم

وی تأکید کرد: باید متولی ایمنی غذای ایرانیان از اختیارات لازم برخوردار باشد و پس از گذشت نیم قرن نیاز داریم تا قانون را بازنویسی کنیم من شاهد آن بودم که در 30 سال گذشته هر زمان صحبت از بازنگری قانون شد همه ترس از این داشتند که قانون به مجلس برود و به قدری دست کاری شود که آن چه داریم نیز از دست برود اما باید سند ایمنی غذایی و ایجاد سازمان ایمنی غذایی را به کمک مجلس برای تصویب و اجرایی شدن در دستور کار قرار دهیم.

صلاح نیست در این شرایط از مشکلات حوزه غذا حرف بزنیم

وزیر بهداشت با اشاره به برخی مخاطرات در حوزه غذا گفت: در غذاهای مختلف اعم از غذاها با منشأ حیوانی مواد غذایی ارگانیک، افزودنی‌ها و بقایای آفت‌کش‌ها با مخاطراتی مواجه هستیم اما صلاح نیست در این شرایط مشکلی به مشکل مردم اضافه کنیم.

هاشمی ادامه داد: همه شما از وضعیت آب، خاک و محیط زیست اوضاع نامناسبش در برخی مناطق کشور به دلیل سوء مدیریت‌ها در چند دهه گذشته با خبر هستید و اصلاح همه این‌ها منوط به بازنگری قانون و ایجاد سازمانی کارآمد است.

متولیان صنعت غذا باید برای مجوز گرفتار راهروهای ۱۰ دستگاه هستند

وی گفت: بالغ بر 10 دستگاه در حوزه غذا فعالیت می‌کنند و این نشان‌دهنده آن است که دست‌اندرکاران حوزه غذا باید برای اخذ یک مجوز مدام از یک دستگاه به دستگاه دیگر بروند.

وزیر بهداشت گفت: سازمان غذا و دارو باید از سلامت غذا و آشامیدنی مردم مراقبت کند با توجه به این که گاهی در بازار بین‌المللی و گاهی در حوزه داخلی با بی اخلاقی مواجه هستیم، البته نقش دستگاه‌های غذایی ویژه است اینکه عده‌ای متخلف را بگیریم و برخی از آن‌ها متناسب با جرم مجازات نشوند طبیعی است که این مسئله برای هر دو دستگاه قضا و غذا مناسب نیست و امیدواریم نقص‌های قانونی به زودی بر طرف شود.

انتهای پیام /




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رسیدن به گرسنگی صفر امکان پذیر نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..