تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




10 درمان خانگی برای درمان دست های خشک و ترک خورده

پوست ظریف دست هر روز در معرض آسیب است. کارهایی که هر کس به طور روزانه انجام می دهد مانند باغبانی، شستن ظروف، شستن لباس، پخت و پز، تمیز کردن خانه، حمام کردن حیوانات خانگی، همه و همه دست های شما را به موادی آغشته می کنند که می توانند به پوست دست صدمه وارد کنند. بدین شکل پوست دست حالت لطیفش را از دست داده و خشن و زبر می شود. بدین ترتیب ممکن است دستان شما از سن و سال واقعی تان پیرتر به نظر برسد.

جو دوسر

چرا دست ها خشک می شوند؟

سه لایه پوست روی بدن انسان وجود دارد که لایه بیرونی یا اپیدرم  از پوست در برابر نور UV محافظت می کند و اجازه ورود مواد شیمیایی و دیگر آلاینده ها را به بدن نمی دهد. وقتی دست ها خشک شده و دچار ترک های عمیق می شوند، یعنی این لایه بیرونی آسیب دیده است. اپیدرم در واقع برای حفظ رطوبت پوست است و قرار گرفتن در معرض عناصر زیر می تواند به آن آسیب برساند:

آب: اگر به طور مداوم دستانتان را با آب شستشو می دهید رطوبت شان را از دست می دهند. تماس مداوم با آب می تواند چربی طبیعی را از بین ببرد.

هوای خشک: اگرچه چروک روی پوست دست به خاطر کهولت سن روی می دهد اما زمستان و آب و هوای خشک و سرد هم می تواند رطوبت اپیدرم را از بین ببرد.

صابون: صابون هم ترکیباتی دارد که باعث از بین بردن چربی پوست می شود. صابون می تواند پوست را بسیار خشک کند.

محصولات شیمیایی: به طور معمول قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی آن هم به طور روزانه به خصوص مواد شوینده خانگی می تواند به سرعت رطوبت پوست را کاهش دهد. هر بار که پوست تان رطوبتش را از دست می دهد، وقتی مجددا در معرض آب و هوای خشک و چیزهای دیگر قرار می گیرد صدماتش بیشتر می شود.

10 راه حل خانگی برای درمان دست های خشک و ترک خورده 1. استفاده از صابون های مرطوب کننده

از صابون ها و شستشو دهنده های سنتی برای شستن دست هایتان اجتناب کنید زیرا آنها رطوبت را از بین می برند. سعی کنید هنگام خرید صابون برای دست از برندهایی انتخاب کنید که مواد تشکیل دهنده آن سولفات، تریکلوزان و رنگ ها و رایحه های مصنوعی نباشد که منجر به خشک شدن پوست تان نشود. ما توصیه می کنیم صابون های طبیعی را جایگزین صابون های خشن کنید که شامل ویتامین E، آلوئه ورا و نمک صورتی می شود که پوست را مرطوب کرده و آبرسانی می کند.

گزینه دیگر این است که خودتان صابون تان را بسازید. بدین شکل شما کنترل کامل بر مواد تشکیل دهنده صابون دارید. می توانید عناصر طبیعی و مرطوب کننده مانند ماست، بلغور جو دوسر، آلوئه ورا، شیر بز، روغن بادام شیرین و غیره را در صابون تان استفاده کنید.

2. لایه برداری پوست دست با اسکراب ملایم

سعی کنید هر هفته با اسکراب مخصوص دست، سلول های مرده پوست را از بین برید. اگر نمی دانید چگونه لایه بردار طبیعی تهیه کنید، ما اینجا چهار دستورالعمل برای شما داریم:

¼ فنجان جوش شیرین + ½ فنجان روغن نارگیل ¼ فنجان شکر قهوه ای + ¼ فنجان روغن زیتون بکر 3 قاشق غذاخوری دانه قهوه + 1 قاشق غذاخوری روغن هسته انگور ½ فنجان نمک دریایی + ¼ فنجان روغن جوجوبا

یکی از این ترکیب ها را انتخاب کرده و آن را به مدت 30 ثانیه با حرکات دایره ای روی پوست دست ماساژ دهید. 30 ثانیه دیگر صبر کنید تا پوست تان مواد را به خود جذب کند سپس با آب گرم شستشو دهید.

3. تهیه مرطوب کننده طبیعی دست

برای مقابله با خشکی دست، بهترین کار استفاده از مرطوب کننده است اما نمی دانیم چه موادی در کرم های آماده تجاری وجود دارند. برخی از مواد طبیعی همچون روغن جوجوبا، آووکادو، گل رز، شی باتر و کره کاکائو خاصیت نرم کنندگی دارند. این را امتحان کنید:

1 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک 8 قاشق غذاخوری موم زنبور عسل خالص و ذوب شده 1 فنجان روغن بادام شیرین ½ فنجان گلاب

شما می توانید مواد طبیعی دیگری را نیز طبق سلیقه خود جایگزین کرده و لوسیون مخصوص به خود را بسازید.

همانطور که مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده بسیار مهم است، زمان مصرف آن هم بسیار دارای اهمیت است. برای رفع خشکی و چروک، هر زمان که دست تان خیس شد، فورا بعد آن به دستانتان مرطوب کننده بزنید و سعی کنید همیشه یک قوطی کوچک از آن به همراه داشته باشید.

4. استفاده مداوم از دستکش

وقتی از آب استفاده می کنید یا هرگاه در حال انجام شغل تان هستید که به پوست دست تان آسیب وارد می شود، از دستکش استفاده کنید. بدین شکل شما با کمترین هزینه، از آسیب به پوست تان پیشگیری می کنید. از دستکش های لاستیکی برای تمیزکاری، دستکش مخصوص باغبانی برای کارهای مربوط به گل و گیاه و در فصل های سرد از دستکش چرم استفاده کنید.

سعی کنید برای شستشوی دست ها اگر مجبورید از آب گرم استفاده کنید، دمای آب زیاد داغ نباشد. برای خشک کردن از خشک کن با هوای گرم استفاده نکنید و حوله را جایگزین نمایید. استفاده از مرطوب کننده پس از شستشو را فراموش نکنید.

5. درمان شبانه

استفاده از مرطوب کننده درست قبل از خواب زمان مناسبیست از آنجا که دست برای مدت زمانی طولانی کار نمی کنند، باعث هیدراته شدن عمیق پوست دست می شود. دست را به آرامی با مرطوب کننده ماساژ دهید و اجازه دهید مواد عمیقا جذب پوست شود. برای نتیجه بهتر می توانید یک جفت جوراب قدیمی اما تمیز را روی دستان تان قرار دهید تا رطوبت در آن باقی بماند یا اینکه از دستکش پنبه ای استفاده کنید. هنگامی که از خواب بیدار می شوید از لطافت دستان تان شگفت زده خواهید شد.

6. هیدراته نگه داشتن دست

نوشیدت مقدار کافی آب در طول روز می تواند برای پوست بسیار مفید باشد. نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز تمام سموم را از بدن خارج می کند. اگر تحمل طعم آب برایتان سخت است می توانید ویتامین ها، سبزیجات و مواد مغذی را به آن اضافه کنید تا طعم دلچسب تری پیدا کند.

7. دستگاه رطوبت ساز خانگی

استفاده از یک رطوبت ساز در خانه مزایای زیادی دارد و یکی از مزایایش افزایش سلامت پوست است. نگه داشتن آن در اتاق خواب، حداکثر تاثیر را می گذارد.

8. مرطوب کردن پوست از درون

غذاها نوع خاصی از دارو هستند. شما می توانید با غذا خوردن صحیح، سطح رطوبت پوست را به طور طبیعی افزایش دهید.

اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی و دانه کتان ویتامین E مانند آجیل و کره آجیل، دانه ها، آووکادو و اسفناج ویتامین A مانند هویج، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، تخمر مرغ و زردآلو زینک مانند دانه کدو تنبل، نخود، قارچ و ماست

همچنین از خوردن شکر فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای شور خودداری کنید که باعث کم شدن آب بدن و خشک شدن پوست می شوند.

9. ترکیب گیاهان با روغن برای آبرسانی کردن

ترکیب گیاهان با برخی از روغن ها می تواند دست های خشک و ترک خورده را تسکین و بهبود بخشد. بدین منظور اسطوخودوس، چوب صندل، گل شمعدانی، کندر، رزچوب، بابونه رومی بسیار مناسبند. می توانید آنها را با لوسیون مرطوب کننده و یا روغنی هایی همچون روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و روغن جوجوبا مخلوط کنید و به دست هایتان بزنید.

10. جو دوسر خیس خورده

جو دوسر غنی از پروتئین، ویتامین E، چربی ها، اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان ها است و برای درمان طبیعی پوست خشک بسیار موفق عمل می کند. دستهای خود را با بلغور جو دوسر خیسانده و بشویید. در یک کاسه بزرگ، ½ فنجان بلغور جو دوسر را با شیر بخیسانید سپس دستان تان را حدود 15 دقیقه در این مخلوط نگه دارید اما هر چه بیشتر طول بکشد به نتیجه بهتری خواهید رسید. برای نتیجه کامل تر می توانید در وان حمام این مخلوط را بریزید و در آن حمام کنید.

منبع : naturallivingideas




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «10 درمان خانگی برای درمان دست های خشک و ترک خورده»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..