تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی در آلومینیوم جنوب

به گزارش شمانیوز: شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در راستای اهداف تعیین شده شیوه‌های مختلفی را در راستای کاهش انرژی در فاز اول تولید آلومینیوم را بکار گرفته است.

این سرفصل‌ها شامل تغییر سوخت به سوخت پاک با مصرف انرژی کم برنامه ریزی شده، استفاده از سیستم‌های پیش گرمایش برای احتراق، بهبود سیستم‌های پایش و کنترل، ارتقا بازده موتور‌های الکتریکی، تجهیزات روشنایی، تولید همزمان برق و حرارت در نیروگاه، سیستم‌های جدید جداسازی غشایی، سیستم بازیافت حرارت از دود خارجی و استفاده از تکنولوژی با شدت مصرف انرژی کمتر و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در مراحل مختلف تکمیل پروژه آلومینیوم جنوب بکار گرفته شده است.

در سرفصل اول که تغییر سوخت به سوخت پاک با مصرف انرژی کم مد نظرقرار گرفته، سوخت مورد استفاده در کارخانه سوخت گاز طبیعی تعیین شده است. همچنین در انبار منطقه پارسیان متعلق به این پروژه به جهت فقدان سوخت گاز در حال حاضر از انرژی خورشیدی در جهت تامین آب گرم مورد نیاز بهره گیری شده است.

همچنین بخش عمده‌ای از انرژی سیستم روشنایی جاده‌های داخلی سایت بوسیله انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

در مرحله بعد، استفاده از سیستم‌های پیش گرمایش برای احتراق، در کوره‌های پخت آند همزمان با گرمایش یک بخش از کوره‌ها بوسیله سیستم آتش، بخش دیگر کوره‌ها بوسیله حرارت ناشی از بخش اول پیش گرم شده و بدین ترتیب مصرف انرژی کاهش می‌یابد.

در سرفصل بهبود سیستم‌های پایش و کنترل، برنامه ریزی شده تا با پایش پیوسته متغیر‌ها و المان‌های سیستم، امکان عملکرد کلیه تجهیزات در نقاط بهینه فراهم شده و از هرزگردی ماشین آلات جلوگیری به عمل می‌آید.

همچنین تمامی واحد‌های کارخانه دارای سیتسم کنترل به روز و مدرن هستند و یکی از معیار‌های طراحی سیستم اتوماسیون، توجه به به اصل کاهش مصرف انرژی بوده است که با حداقل کردن مدت زمان فعال بودن ماشین آلات بدون ایجاد اختلال در فرآیند تولید محقق شده است.

راهکار دیگر کاهش مصرف انرژی که ارتقا بازده موتور‌های الکتریکی و تجهیزات و روشنایی است. بر این اساس، در پروژه آلومینیوم جنوب تلاش شده، حتی الامکان از موارد فنی شامل استفاده از الکتروموتور‌های با کلاس IE۲ مطابق با استاندارد IEC۶۰۰۳۴، استفاده از سیستم‌های کنترل دور (VED)، استفاده از چراغ‌های LED در بخش‌های اداری، روشنایی خیابانی و فنس‌های کارخانه، استفاده از تایمر نجومی در موتور‌های الکتریکی، استفاده از پانل خورشیدی در روشنایی یک سوم خیابان‌ها و همچنین استفاده از مدار‌های برقی بیشتر (دویا سه مدار) در اتاق‌ها به منظور کاهش مصرف انرژی استفاده شود.

سرفصل دیگری که برای کاهش مصرف انرژی در آلومیینوم جنوب در دستور کار قرار دارد، تولید همزمان برق و حرارت در نیروگاه است که در این راستا در بخش نیروگاه گازی (تولید برق) استفاده از سیکل ترکیبی (توربین‌های گاز و بخار) در برنامه کاری قرار دارد که سبب افزایش ۶۰ درصدی راندمان مجموعه خواهد شد.

سرفصل دیگر، بکارگیری سیستم‌های جدید جداسازی غشایی است که در بخش اسمز معکوس سیستم‌های تصفیه آب این کارخانه از آخرین تکنولوژی سیستم‌های غشایی اسمز بهره گیری شده است.

همچنین مقرر شده تا از بکارگیری سیستم بازیافت حرارت از دود خارجی که با توجه به دمای پایین دود در استک دودکش‌های کارخانه (درحدود ۱۰۰ درجه) که سبب کاهش راندمان کارخانه می‌شود، مورد استفاده قرار نخواهد گرفت؛ و درسرفصل هشتم برنامه‌های شرکت آلومینیوم جنوب در راستای کاهش مصرف انرژی، استفاده از تکنولوژی با شدت مصرف انرژی کمتر و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای مورد تاکید قرار گرفته است. در این بخش مقرر شده تا با طراحی دیگ الکترولیز آلومینیوم و احزای اصلی آن (کاتد و‌اند) با رویکرد کاهش افت ولتاژ و توسط نرم افزار‌های اجزا محدود بهینه سازی شده، چگالی جریان باسبار‌ها به جهت کاهش مصرف انرژی بهینه سازی شده، بالانس حرارتی و میدان مغناطیسی دیگ‌ها به جهت کاهش مصرف انرژی، کاهش ولتاژ دیگ، بهینه سازی و کاهش فاصله آند و کاتد در دیگ‌ها (ACD)، سیستم کنترل و اتوماسیون دیگ، کاهش دمای پخت و ابعاد حفره‌ها در کوره‌های پخت آند، تجهیز کوره‌های پخت آند این پروژه مجهز به تکنولوژی Per Bake است که کمترین میزان مصرف انرژی را در دنیا داراست، از جمله اقداماتی است که سبب می‌شود، در مجموع مصرف انرژی به مقدار تقریبی ۲۰ درصد از سایر کارخانه‌های تولید الومینیوم کاهش یابد.

منبع:آلمینیوم جنوب




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی در آلومینیوم جنوب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..