تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیماری­‌های شایع زائران اربعین/ نکاتی که برای سفر به کربلا باید بدانیم

بیماری­‌ها و مشکلات رایج در پیاده­‌روی اربعین/چگونه از بیماری‌ها در کربلا در امان بمانیم؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین به دلیل تراکم بالای جمعیت در ایام اربعین که با گرمای هوا هم همراه خواهد بود؛ نیازمند ملاحظات بهداشتی- درمانی خاصی است، زائران باید نکاتی را برای ارتقاء سلامت رعایت کنند تا سفری بدون مشکل داشته باشند.

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی - ویروسی است که در فصل سرما شایع می‌شود؛ بعضی عوامل، از جمله ضعف عمومی، خستگی، محیط‌های پرتراکم و عدم رعایت بهداشت، فصل و مکان جغرافیایی، فراوانی ویروس آنفولانزا در طول زمستان و وضع بد تغذیه، امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می­‌دهد، وجود همه این عوامل در ایام پیاده­‌روی اربعین احتمال بروز و شیوع آنفولانزا را افزایش می­‌دهد.

آنفولانزا چه علائمی دارد؟

روددهقان ادامه داد: علائم آنفولانزا مشابه سرماخوردگی است اما شدیدتر است و بیشتر طول می­‌کشد؛  این علائم شامل تب بالای 38 درجه سانتی‌گراد، گلودرد، سرفه، بی­‌اشتهایی، تهوع، اسهال و استفراغ، احساس کوفتگی (دردهای عضلانی و استخوانی)، لرز و سردرد است،.

وی افزود: علائم آنفولانزا معمولا در 3 تا 4 روز اول شدید است  و کم کم رو به بهبودی می­‌رود؛ اکثر افراد بدون هیچ مشکلی بهبود می­‌یابند اما در برخی موارد آنفولانزا منجر به مشکلات جدی­‌تر می­‌شود و می­‌تواند عفونت­‌های باکتریایی ایجاد کند، آنفولانزا می‌تواند منجر به همه­ گیری­‌های خطرناک یا حتی مرگ و میر در گروه­‌های پرخطر شود.

این دکترای آموزش پرستاری تشریح کرد: برخی افراد مانند مبتلایان به بیماری­‌های مزمن، مثل افراد دیابتی، مبتلایان به بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، بیماران سرطانی و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر آنفولانزا هستند؛ زنان باردار، کودکان زیر 5 سال و سالمندان بالای 65 سال است.

روددهقان با اشاره به اینکه مهمترین راه‌های انتقال بیماری، ورود عوامل بیماری‌­زا به ریه و استنشاق ذرات عفونی است، گفت:  ذرات عفونی می‌توانند به طور مستقیم در اثر تماس یا انتشار قطره­‌های آب دهان و به طور غیرمستقیم به‌وسیله دست و اشیایی که به تازگی آلوده به ترشحات بینی و گلوی شخص آلوده شده است؛ منتقل شوند.

راه­‌های پیشگیری از آنفولانزا

وی درباره راه‌های پیشگیری از آنفولانزا، گفت: یکی از راه‌ها این است که دست­‌های خود را در طول روز چندین بار با آب و صابون مایع بشویید، از تماس دست­‌های آلوده با چشم، دهان و بینی خودداری کنید، در مواجهه با بیماران و افراد مبتلا از ماسک استفاده  و سعی کنید فاصله حداقل یک متری از این بیماران را حفظ کنید، در زمان شیوع بیماری آنفولانزا از دست دادن و روبوسی با کردن با دیگران خودداری کنید.

این عضو هیئت علمی ادامه داد: در صورت ابتلاء به آنفولانزا و علائم سرماخوردگی از ماسک برای پوشش روی دهان و بینی خود استفاده کنید، حین عطسه و سرفه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال نگه دارید و دستمال استفاده شده را داخل کیسه پلاستکی انداخته، در کیسه را ببندید و سپس آن را در سطل زباله بیندازید.

روددهقان افزود: در روزهای اول ابتلاء به بیماری، بیشتر استراحت کنید و سعی کنید از حضور در مواضع پرتراکم پرهیز کنید، از دست دادن و روبوسی با سایرین خودداری کنید، مکرر دست­‌های خود را با آب و صابون بشویید، مایعات گرم بیشتری مصرف کنید، با آب و نمک دهان و مجاری بینی خود را در طول روز بشویید.

آلرژی یا حساسیت چگونه ایجاد می‌شود؟

وی بیان کرد: آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن است و هنگامی ایجاد می­‌شود که سیستم ایمنی ماده­‌ای را که معمولاً برای بدن بی‌ضرر است را اشتباهاً به عنوان ماده­‌ای زیان­ آور شناسایی می­‌کند و بر علیه آن وارد عمل می­‌شود، بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل مضری مانند ویروس­‌ها و باکتری­‌ها از خود دفاع می­‌کند اما گاهی اوقات این دفاع در مقابل مواد بی­‌ضرری مانند گرد و غبار، کپک­‌ها، یا گرده­ی گیاهان صورت می­‌گیرد.

این عضو هیئت علمی اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن در مقابل این مواد واکنش نشان می‌دهد و موادی تحت عنوان پادتن می­‌سازد؛ پادتن مانند اسلحه­‌ای به عامل حمله­‌ور می­‌شود تا آنها را از بین ببرد؛ این امر باعث ایجاد واکنش­‌های التهابی همراه با علائم در بدن می‌شود، به طور کلی به این فرایند، واکنش­‌های آلرژیک گفته می­‌شود.

روددهقان افزود: واکنش آلرژیک ممکن است در هر نقطه از بدن مانند پوست، چشم، دیواره چشم­‌ها، دیواره­‌ معده، بینی، سینوس­‌ها، گلو و ریه­‌ها رخ دهد؛ در واقع سلول­‌های ایمنی در این قسمت­‌ها واقع شده­‌اند تا با عوامل مهاجمی که از طریق استنشاق یا بلع وارد می­‌شوند یا در تماس با پوست قرار می­‌گیرند؛ مقابله کنند.

آلرژی چه علائمی دارد؟

وی تصریح کرد: علائم آلرژی شامل گرفتگی التهاب بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌ها یا سقف دهان، التهاب لایه‌های چشم شامل قرمزی و مرطوب‌شدن چشم­‌ها و ترشح و خارش­دار شدن آنها، التهاب­‌های پوستی شامل خشک شدن پوست، قرمز شدن و خارش‌دار شدن، کهیر، ضایعات خارش­دار پوست، بروز علائمی مشابه با آسم شامل کوتاه شدن تنفس، بروز سرفه و خس خس سینه است.

این دکترای آموزش پرستاری گفت: بهترین راه مقابله با آلرژی دوری از ماده محرک است؛ از آن جا که فضای جوی کشور عراق پر از ریزگردها و گرد و غبار همراه است، دوستانی که به این مواد حساسیت دارند، حتماً از ماسک­ استفاده کنند؛ یک راه مؤثر برای پوشاندن راه­‌های هوایی از ریزگردها استفاده از شال یا یک پارچه است که به طور کامل بتوان دهان و بینی را با آن پوشاند، شستن دست‌ها هم در پیشگیری از حساسیت­‌هایی که چشم­‌ها و پوست را درگیر می­‌کند؛ بسیار موثر است.           

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیماری­‌های شایع زائران اربعین/ نکاتی که برای سفر به کربلا باید بدانیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..