تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رشد جسمی نوزاد، شش تا نه ماهگی

نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما استوار می نشیند و آماده کشف کردن است. در شش ماهگی کودکتان می تواند گاهی تا چند ثانیه خودش بنشیند.

نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما استوار می نشیند و آماده کشف کردن است. در شش ماهگی کودکتان می تواند گاهی تا چند ثانیه خودش بنشیند. در صورتی که زیاد از حالت عمودی منحرف شود یک وری می افتد. بیشتر این فتادن ها بی خطرند چون روی دست ها یا شانه اش می افتد اما گاهی با صورت، یا از آن هم بدتر با پشت سر به زمین می خورد. یک بالش شبیه حرف C برای محافظت از نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما در مواقعی که به پشت می افتد سودمند است.

به طرز باور نکردنی، فقط در چند هفته، نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما کنترل بیشتری بر عضلات بالا تنه اش به دست می آورد و قدرت و تعادل کافی برای پایدار نشستن بدون افتادن را کسب می کند. او همچنین می تواند خودش به حالت نشسته درآید. با حرکت دادن ماهرانه دست هایش و چرخاندن تنه اش او از حالت خوابیده بر شکم به وضعیت نشسته در می آید.

این یک جهش بزرگ در رشد و نمو فرزند شما است و موجب می شود او در مسیر استقلال پای بگذارد. او تاکنون به نشستن در یک صندلی یا آغوش کسی محدود بوده است. این که بتواند به تنهایی بنشیند درهای بیشتری از جهان را برای اکتشاف به رویش باز می کند. این کار، دست ها و شانه هایش را برای کمک به این جستجو آزاد می کند. بچه ای که قوز کرده است به یک دست یا شانه برای صاف و متعادل ماندن نیاز دارد ولی حالا که نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما دو دست آزاد دارد آماده است تا مهارت های جدیدی را بیاموزد.

سرپا ایستادن به تنهایی موفقیت بزرگی برای فرزندتان است. او مثل آدم های دیگر سرپا می ایستد و حالا دستانش برای جستجو آزاد هستند. به تمام چیزهای تازه ای که ممکن است به دهانش بروند فکر کنید!

نوزاد ۶ تا ۹ ماهه خود را تشویق کنید اجسام را از یک دست به دست دیگر بدهد

نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما می آموزد اجسام را از یک دست به دست دیگر انتقال دهد. فکر کنید چه مهارت هایی برای انجام این کارلازم هستند. بدین منظور هماهنگی خاصی بین گرفتن اجسام با یک دست، حرکت دو دست به سمت یکدیگر، و رها کردن همزمان جسم از یک دست و گرفتن آن با دست دیگر لازم است. شگفت انگیز است! بر زمین گذاشتن اجسام با یک دست و سپس برداشتن آن با دست دیگر ساده تر است. اگر نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما بخواهد به طور همزمان دو جسم را بر دارد، در آغاز او ترجیح می دهد هر کدام را جداگانه و با یک دست بر دارد.

در نه ماهگی کودکتان می تواند غذا بردارد و بخورد. غذاهایی جلویش بگذارید که راحت حل می شوند و خطر خفگی ندارند. نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما عاشق این است که خودش غذا بخورد، مهم نیست چه قدر طول بکشد یک تکه بیسکویت صبحانه را بر دارد!

با گذاشتن دو اسباب بازی دلخواه فرزندتان در یک طرف بدنش می توانید او را به جابجایی اجسام بین دو دست تشویق کنید. ممکن است درآغاز او فقط بچرخد و هر کدام را با یک دست بگیرد اما دیر یا زود او اولین اسباب بازی را بر می دارد، آن را به دست دیگرش می دهد و بعد دومی را بر می دارد.

نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما همچنین یاد می گیرد که با انگشتانش جستجو کند و یک شی را به طرف خودش بکشد. سپس او انگشتانش را دور شی جمع می کند. این نوع گرفتن ارادی در نقطه مقابل بازتابِ گرفتن است که او در بدو تولد داشت.

اگر نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما بخواهد اشیاء را با دهانش امتحانش کند ممکن است لازم شود انگشتانش را شُل کند تا با لبانش آن را بگیرد. در مورد اجسام کوچک تر مانند غلات صبحانه ممکن است تکه های آن پیش از رسیدن به دهان بیافتند. برای جلوگیری از این امر، ممکن است او تکه های کوچک غلات صبحانه را در چین بین انگشت کوچک و کف دست نگه دارد و بعد آن را با لبانش بمکد. او دارد یاد می گیرد خودش غذا بخورد!

گرفتن گاز انبری کاری ظریف تر و پیچیده تر است. بدین منظور او یک شی کوچک را با نوک انگشتانش می گیرد تا آن را بخورد یا از نزدیک ببیند. در گرفتن گاز انبری سه انگشتی از نوک انگشتان شست، اشاره، و وسطی استفاده می شود ولی در گرفتن گاز انبری دو انگشتی فقط از نوک انگشتان شست و اشاره استفاده می شود. در بسیاری از کودکان گرفتن گازانبری سه انگشتی در نه ماهگی و دو انگشتی در دوازده ماهگی اتفاق می افتد.

نکته مهم: چپ دستی، راست دستی در نوزاد ۶ تا ۹ ماهه

در این سن فرزندتان نباید هیچ ترجیحی در استفاده از دستانش داشته باشد؛ او باید به طور مساوی از هر دو دست استفاه کند. پیش از دو سالگی بسیاری از کودکان هنگام غذا خوردن یا خط خطی کردن با یک دست تفاوتی بین دست هایشان نشان نمی دهند. اگر به نظرتان می آید کودکتان از یک دستش بیشتر از دست دیگر استفاده می کند لطفا هر چه زودتر با پزشکتان درباره علل احتمالی مشورت کنید.

دستان کودکتان برای جستجو ساخته شده اند.

نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما عاشق این است که لمس شود و قلقلک داده شود. او در حال کشف اعضای بدنش، به ویژه پاهایش است. وقتی به پشت می خوابد پاهایش را لمس می کند و با شست پایش بازی می کند. و شست پایش نیز مثل هر چیز دیگر مستقیما به دهانش می رود! با کودکتان درباره کاری که می کند حرف بزنید و کمکش کنید اسم اعضای بدنش را یاد بگیرد «تو پاهات رو گرفتی! و اینها انگشتانت هستند. وای نگاه کن چطور می تونی شستت رو تکان بدی!»

با افزایش مهارت های حرکتی ظریف نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما می تواند خودش بطری شیر را نگه دارد. هنوز وقتی او را با بطری شیر تغذیه می کنید در آغوش نگه دارید. او را یک گوشه تنها نگذارید. شیر خوردن زمانی ویژه برای ارتباط با فرزندتان در آغوش شما است؛ او به چشمان شما خیره می شود و شما نیز به چشمان او خیره می شوید. این یک فعالیت اجتماعی و نوعی اعتماد سازی است. پس بگذارید خودش بطری شیر را نگه دارد ولی در آغوش شما!

نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما همچنین دوست دارد اشیا را بردارد و تکان دهد یا به هم بکوبد. او عاشق بازی با دیگ ها و تابه ها است، با یک قاشق چوبی به آنها می زند یا خود آنها را به هم می کوبد. (و، وای، چه سر و صدایی! او ذو می کند؛ ولی شما احتمالا به محافظ گوش نیاز خواهید داشت). او قوی تر هم می شود. وقتی او را در آغوشتان سرپا نگه می دارید بالا و پایین می پرد و بدین ترتیب عضلات پاهایش را تقویت می کند.

چهار دست و پا راه رفتن، ایستادن، و بالا رفتن …! الان وقت ایمن سازی خانه برای کودک است

وقتی فرزندتان چهار دست و پا راه رفتن و بالا کشیدن خودش برای سرپا ایستادن را می آموزد، دوره ای هیجان انگیز در خانه تان آغاز می شود. چهار دست و پا رفتن نیز ترکیبی پیچیده از حرکات را شامل می شود. مدتی طول می کشد تا بین دستان وپاهای فرزندتان هماهنگی برقرار شود. او باید یک دستش را بلند کند و در حالی که آن را پیش می برد و در محل مطمئنی می گذارد، تعادلش را بین این دست و سه تکیه گاه دیگر حفظ کند. حالا او باید این حرکت را با دست دیگر و سپس با دو زانویش تکرار کند. با گذشت زمان او یاد می گیرد که یک دست و یک زانو را به طور همزمان بلند کند. این کار سرعت حرکت او را افزایش می دهد اما نیازمند تعادل بیشتری است.

نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما می تواند با غلت زدن دور اتاق بچرخد (و این کار را بارها تکرار کند)، پس به اشتباه فکر نکنید تا وقتی که او چهار دست و پا رفتن را یاد نگرفته است هنوز کاملا تحرک ندارد. او با غلت زدن هم ممکن است دچار دردسرهای زیاد شود.

بزودی نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما یاد می گیرد با تکیه برکاناپه یا میز و هم چنین در تختخوابش با گرفتن نرده ها بلند شود. با این که برخی کودکان پیش از نه ماهگی می توانند خود را بالا بکشند در واقع بیشتر آنها حتی در ده تا دوازده ماهگی نیز این مهارت را یاد نگرفته اند. درباره کُند بودن روند ورود فرزندتان به دوره نوپایی نگران نباشید. هنوز کلی وقت دارید تا او را دنبال کنید تا وقتی که در نهایت خودش راه برود!

همه بچه ها چهار دست و پا راه رفتن را یاد نمی گیرند

از وقتی که توصیه شد والدین فرزندانشان را به پشت بخوابانند تعداد بسیار کمی از شیرخواران (کمتر از ۵ درصد) چهار دست و پا راه نمی روند و یک راست راه می روند. نظر متخصصان بر این است که چون برخی شیر خواران زمان بسیار کمی را بر روی شکم می گذرانند، ماندن بر روی دست ها و زانوها که برای چهار دست و پا راه رفتن لازم است را تجربه نمی کنند. به این دلیل، مهم است که به طور منظم گاهی اوقات او را بر روی شکم بگذارید.

اگر کودکتان هیچ وقت چهار دست و پا نمی رود به این معنی نیست که حرکت نخواهد داشت. غلت زدن در اطراف اتاق نوعی تحرک است، جنبیدن بر روی پشت یا باسن. همچنین تمام بچه ها یاد می گیرند در زمان نشستن بچرنند که به آنها اجازه می دهد به جهت دیگری برگردند.

چهار دست و پا رفتن و خود را بالا کشیدن افق های تازه ای به روی نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما می گشایند و همزمان نگرانی های جدیدی را موجب می شوند. الان وقت استفاده از محافظ کودک است! برای درک بهتر این موضوع لازم است به دنیا از دید او نگاه کنید. بر روی دست ها و زانوهایتان، مانند کودکتان در اطراف خانه چهار دست و پا بروید. (شوخی نمی کنیم). ممکن است یک قطعه گمشده جورچین (پازل) را در زیر کابینت پیدا کنید و سیم ها برق و پریزها برایتان بسیار جذاب خواهند بود. آنها دقیقاً در امتداد دید شما هستند! به اجسامی که در ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر از زمین قرار دارند نگاه کنید، چون این افق دید فرزند شما در حالتی است که ایستاده است. به مکان های مناسب برای بالا کشیدن کودکتان توجه بیشتری بکنید و ببینید کودکتان چه چیزی را ممکن است بگیرد و به طرف زمین بکشد. مجله های روی میز،دست گاه های ویدیو و DVD، وگل های خانگی در حال حاضر سوژه مناسبی برای او هستند.

نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما عاشق آشپزی در کف آشپزخانه است، اگرچه او احتمالاً در این سن بیشتر یک طبل زن تازه کار است. چه چیزی لذت بخش تر از سر و صدا راه انداختن با یک قاشق چوبی و چند دیگ فلزی است؟

ایمن سازی محیط خانه برای کودک به این معنی نیست که اجسام جذاب از نظر او را فقط بالاتر از دسترس او یا پشت در بگذارید. این برای جستجوگر کوچک شما منصفانه نیست. اگر نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما این اشیاء را می بیند، هنوز می خواهد که آنها را بگیرد. بهتر است تمام این اجسام جالب را تا چند ماه در کابینت ها یا هر جای دیگری دور از چشم کودکتان پنهان کنید. اگر نمی توانید این کار را بکنید، مثلاً در مورد شومینه یا پریزهای برق، می توانید با گذاشتن بالش بر روی لبه های تیز و یا محافظ پلاستیکی در پریز، ایمنی بیشتری به وجود بیاورید. این کار همیشگی نیست. فقط چند ماه بعد فرزندتان سراغ چیزهای دیگری می رود و دیگر به برگرداندن گلدان هایتان و خوردن خاک آنها علاقه نخواهد داشت.

فضای خانه تان را به محیط «بله» تبدیل کنید

هدف از ایمن سازی خانه برای کودک تبدیل آن از محیط «نه» به محیط «بله» است. به عبارت دیگر، شما باید هر چیزی را که نمی خواهید کودکتان لمس کند، خواه به دلایل ایمنی خواه به دلایل عاطفی، بردارید. خانه تان را به مکانی تبدیل کنید که هرگز (یا در بیتش مواقع) مجبور نشوید بگویید «نه، به آن دست نزن». کودکان اجسام را لمس می کنند. این کار آنها است. این روش کشف و یادگیری آنها درباره محیط اطرافشان است. اگر اجسامی که نمی خواهید نوزاد ۶ تا ۹ ماهه شما دست بزند را نگه دارید این کار برای او غیر منصفانه و برای شما آزار دهنده است. احتمالا او از شنیدن تکرار جمله ی «دست نزن !» خسته شده است و شما هم از گفتن مداوم آن کلافه شده اید. پس برای همه بهتر است که اشیاء ممنوعه از جلوی چشم ناپدید شو ند. آن وقت همیشه می توانید بگویید «بله!».

به کودکتان نشان بدهید چطور پایین بیاید. این کار را می توانید با کمک کردن به او برای حرکت دادن تنه اش، در حالی که برایش توضیح می دهید چه کار می کنید، انجام دهید. او را بر گردانید، پاهایش را روی لبه بگذارید و به او کمک کنید روی شکمش به پایین سر بخورد. وقتی او یاد گرفت چطور از کاناپه یا صندلی پایین بیاید در مورد پله ها بهتر عمل خواهد کرد. با این که شما باید در بالا و پایین پله ها ورودی داشته باشید، ممکن است گاهی یادتان برود درهای این ورودی ها را ببندید.

سیم های برق برای بچه ها بسیار جذابند چون درست در محدوده ی دید آن ها هستند، از دیوار بیرون می آیند و منتظرند که به آنها را بکشند و بجوند. اگر بچه تان حرکت می کند زمان آن است که از در پوش محافظ کودک استفاده کنید!

وقتی فرزندتان یاد گرفت چطور از پله ها پایین بیاید می تواند در غیاب شما هم این کار را به خوبی انجام دهد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رشد جسمی نوزاد، شش تا نه ماهگی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..