تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ستاره‌هایی که تهیه‌کننده شدند

پس از تهیه‌کنندگی بازیگران معروفی مانند رامبد جوان، نوید محمدزاده و احمد مهرانفر در تئاتر، این‌بار ستاره اسکندری تهیه‌کنندگی نمایش «خانه برناردا آلبا» را عهده‌دار شد.


اینکه بازیگری در سینما و تلویزیون چهره بشود و خود پیش از این‌ها بازیگر تئاتر بوده، حالا بخواهد به خانه‌اش برگردد، بسیار گیراتر خواهد بود از اینکه بازیگران سینما صرفا برای فروش بیشتر جذب تئاتر شوند.

بازیگر تئاتر از جنس تئاتر است و می‌تواند در این بازگشت در مقام تهیه‌کننده با برآورده‌کردن انتظارات مالی حضور مؤثری داشته باشد، چون همچنان بنابر آگاهی و شناخت از هنر تئاتر که بسیار فرهیخته است، تئاتر‌ها به صحنه خواهند آمد و درکل با افزایش این بازیگران تئاتری این ماجرای تهیه‌کنندگی تبدیل به جریانی معقول‌تر و پذیراتر برای فضای تئاتر خواهد شد.


ستاره اسکندری
ستاره اسکندری که نزدیک به دو دهه به‌عنوان بازیگر با دکتر علی رفیعی همکاری داشته است، تهیه‌کنندگی نمایش «خانه برناردا آلبا» را عهده‌دار شد.

بازیگرانی که تهیه کننده شدند


ستاره اسکندری، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، از جمله بازیگران باسابقه تئاتر است که در نمایش‌های «در مصر برف نمی‌بارد»، «رومئو و ژولیت»، «شازده‌احتجاب» و «شکار روباه»، به کارگردانی دکتر علی رفیعی، به ایفای نقش پرداخته بود.


اسکندری در جدیدترین اثر رفیعی با عنوان «خانه برناردا آلبا» در مقام تهیه‌کننده حضور دارد و البته این حمایت از کار دکتر رفیعی که بیش از ۵۰ دهه در تئاتر ایران حضور پررنگ و مؤثر داشته است، می‌تواند حرکتی شایسته تلقی شود. شاید این روالی باشد که باید همچنان به آن امیدوارانه‌تر نگریست.


روح‌الله زندی‌فرد نیز مدیر تولید «خانه برناردا آلبا» و سامانه «ایران نمایش» با مدیریت محمدحسین توتونچیان، سرمایه‌گذار این اثر نمایشی است.


«خانه برناردا آلبا»، اثر فدریکو گارسیا لورکا، از آذرماه سال جاری در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.


رامبد جوان
پس از بازیگری و کارگردانی، «رامبد جوان» تهیه‌کنندگی در تئاتر را در سال ۹۳ تجربه کرد.

بازیگرانی که تهیه کننده شدند


او تهیه‌کنندگی نمایش «مثل شلوار جین آبی» را برعهده گرفت. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی و بازی «احسان گودرزی» در تماشاخانه «آو» اجرا شد. این اثر در سال ۹۲ نمایش برگزیده چهارمین دوره فستیوال «مونولیو» شد.


احمد مهرانفر
احمد مهرانفر برای نخستین‌بار تهیه‌کنندگی نمایش «ادیپ افغانی» را در تابستان ۹۷ برعهده گرفت.


تالار مولوی از ۳۰ مرداد امسال، میزبان نمایش «ادیپ افغانی»، نوشته احمد مهرانفر بود. مهرانفر که تابستان امسال را با نمایش «درباره آقای ف» در دو تماشاخانه پالیز و ایرانشهر سپری کرده بود، در ادامه به سراغ متنی از خود رفت که در آن مجتبی پیرزاده و پریسا هاشم‌پور ایفای نقش می‌کردند.


این نمایش کارگردان نداشت و سرپرستی گروه برعهده مجتبی جدی است که طراحی صحنه و لباسش را هم عهده‌دار بود.


نوید محمدزاده
نوید محمدزاده که در این دو، سه سال اخیر در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی خوش درخشیده و جوایز متعددی را دریافت کرده است، از سال گذشته به‌عنوان تهیه‌کننده در تئاتر دارد فعالیت می‌کند.

بازیگرانی که تهیه کننده شدند


نمایش «زندگی در تئاتر» به قلم دیوید مامت و ترجمه داریوش مؤدبیان و کارگردانی محمد برهمنی، پیش‌تر در بهار ۱۳۹۳ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته بود. این نمایش برگزیده بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری مرد و کاندیدای طراحی صحنه از شانزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران است.


این نمایش با تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. محمدزاده خود آن روز‌ها در نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» در شهرزاد بازی می‌کرد و در واقع در مقام یک بازیگر تئاتر همچنان بر فعالیت هنری‌اش صحه می‌گذاشت و از آن‌سو نیز تأکید می‌کرد که می‌تواند به‌عنوان کسی که دارای سرمایه است، به یک وظیفه دیگر در این هنر فرهیخته بپردازد و به‌ویژه برای گروه‌های جوان که بیش از دیگران نیازمند حامی هستند، نقش مؤثری را ایفا کند.


آن تهیه‌کنندگی انگار که مورد رضایت نوید محمدزاده واقع شد، چون نمایش پرمخاطب «زندگی در تئاتر» با بیش از ۷۰ اجرا تماشاگران تئاتر را جذب خود کرد، بنابراین امسال هم دو کار دیگر را در مقام تهیه‌کننده مورد حمایت قرار داد.


«پا»، نمایش برگزیده نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد، از ۱۴ مرداد در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد. نمایش «پا»، به کارگردانی آرمین حمدی‌پور، از شیراز که در نخستین جشنواره تئاتر شهرزاد به‌عنوان نمایش برگزیده انتخاب شد، با تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده امکان حضور در تهران را یافت.


نگین تهمتن، پویان فریدونی، فرزاد نامور، حانیه رضایی و رعنا شبانکاره در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.


همچنین نمایش «عند از مطالبه» به کارگردانی سامان خلیلیان و تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده از ۲۵ مهر در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شده است. این نمایش امسال در شهریورماه در تالار قشقایی نیز اجرا شد.


طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است این نمایش ۳۰ شب در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شود. این نمایش مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع آسیب‌شناسی جنگ می‌پردازد، تهیه‌کنندگی این نمایش بر عهده نوید محمدزاده و نویسندگی آن بر عهده مرتضی شاه‌کرم است.


این اثر روایتگر قصه جماعتی است که چشم‌انتظار رسیدن خبری هستند؛ این خبر می‌تواند زندگی آنان را دستخوش تغییرات عمده‌ای کند. چشم‌به‌راهی برای این اتفاق همه را برای سریع‌تر رسیدن به مقصودشان در یک رقابت محترمانه و سبقت از یکدیگر قرار داده است.


پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، جواد پولادی، آتیه جاوید، حسام خلیل‌نژاد، محمد زوار بی‌ریا، مرتضی شاه‌کرم، الهه شه‌پرست، احمد صمیمی، سلمان فرخنده و سیدعلی موسویان بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.


پیامد
حضور بازیگران تئاتری که در دنیای تصویر صاحب نام و نشان شده اند، می‌تواند بیان‌کننده این باشد که حالا آن‌قدری سرمایه دارند که بتوانند در تئاتر حضور پررنگی داشته باشند.


در سال‌های اخیر مسیر تئاتر برای ورود به گردونه درآمدزایی و گیشه هموار شده و این امر باعث شده بسیاری از نمایش‌های روی صحنه، بتوانند علاوه بر اینکه از عهده هزینه‌های تولید و گروه برمی‌آیند، درآمدزایی نیز داشته باشند.


همین درآمدزایی و بازگشت سرمایه می‌تواند یکی از علل ورود تهیه‌کنندگان و گاهی سرمایه‌گذاران ناآشنا به تئاتر باشد؛ اما این ورود از دیدگاه برخی از کارگردانان تئاتر، می‌تواند آسیب‌هایی را هم برای بدنه تئاتر به‌دنبال داشته باشد. رفتن به سمت تئاتر تجاری، پایین‌آمدن کیفیت نمایش‌ها، تحت سیطره قرارگرفتن گروه نمایشی و حتی کارگردان، خارج‌شدن تئاتر از مسیر فرهنگ‌سازی از جمله این آسیب‌هاست.


این گروه منتقد اعتقاد دارند که مدیران تئاتری باید جلوی ورود تهیه‌کنندگانی را که در این عرصه مهارتی ندارند بگیرند. این در حالی است که مدیر مرکز هنر‌های نمایشی ورود کل نهاد اجتماعی تئاتر و صنوف تئاتری را در این موضوع ضروری خوانده و معتقد است تهیه‌کننده تئاتر برای رشد اقتصادی و حتی کیفی نمایش‌ها مؤثر است، اما به شرطی که تهیه‌کننده آشنا به تئاتر و بخشی از گروه نمایشی باشد؛ بنابراین بازیگران تئاتری بهتر از هر کسی می‌توانند در مقام تهیه‌کننده فعالیت کنند، چون می‌دانند که در تئاتر نباید بیش از حد بر وجوه تجاری‌اش تأکید کنند و این هنر در صورت تجاری‌شدن از حالت فرهیختگی و تولید اندیشه تهی خواهد شد.


تهیه‌کننده نقش مهمی را در صنعت سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون دارد. به‌عنوان یک تهیه‌کننده کار اصلی شما با بخش عملی و تجاری پروژه در ارتباط است و مسئول تهیه و تدارک ابزار و شرایط مورد نیاز برای کارگردان و بازیگران هستید و کارگردان و بازیگران به جنبه‌های خلاقانه و هنری کار می‌پردازند. اما کسی که خود بازیگر تئاتر است و از مفهوم حقیقی کارش آگاهی دارد، می‌داند که نمی‌توان هر چیزی را بر تئاتر تحمیل کرد و باید در کل اصالت‌های تئاتری را در رودررویی با مخاطب حقیقی‌اش که برای لذت معنوی پا به تماشاخانه‌ها می‌گذارد، در نظر گرفت نه اینکه تک‌سویه به هوای درآمدزایی و سودآوری هر چیز غیرمنتظره‌ای را به گروه‌های تئاتری تحمیل کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ستاره‌هایی که تهیه‌کننده شدند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..