تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نقد و بررسی فیلم (The Message (۱۹۷۶ / رسالت (محمد رسول‌الله)

در این مطلب به معرفی فیلم تحسین شده محمد رسول‌الله (ص)، به کارگردانی مصطفی عقاد خواهیم پرداخت.

به گزارش سینماخبر فیلم دیدن علاوه بر این که یک سرگرمی است، در حیطه هنر یک علم محسوب می‌شود. فیلم نباید صرفا جهت پر شدن قسمتی از اوقات فراغتمان دیده شود. هنگامی که دقت ما در فیلم دیدن افزایش یابد، نکات بیشتری از آن را درک خواهیم کرد و در انتخاب اثر بعدی برای دیدن بهتر می‌شویم. نقد کردن فیلم یعنی دیدن نکات مثبت و نکات منفی اثر و نظر دادن در رابطه با آن.

فیلم رساله(The message) ، معروف به محمد رسول‌الله است. در ابتدا توضیح کوچکی درباره خط داستانی فیلم می‌دهیم. این فیلم در رابطه با قسمتی از زندگی پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، است. زندگی ایشان از سن چهل سالگی تا زمان فوتشان در این فیلم به نمایش درآمده است. بهتر است بگوییم داستان این فیلم، داستان دوران صدر اسلام است. نکته جالب این فیلم این است که کارگردان فیلم به عقیده مسلمانان در رابطه با این که چهره افراد مقدسی همچون حضرت محمد نباید به تصویر کشیده شود، احترام گذاشته است و در صحنه‌های فیلم چهره حضرت محمد (ص) و علی بن ابی طالب و چند فرد دیگر دیده نمی‌شود. به جای شخصیت پیامبر، بازیگران مقابل او با دوربین صحبت می‌کنند که این خود یک حرکت خلاقانه است زیرا حرکت و موقعیت دوربین اول شخص است که ما این اتفاق را آن زمان در فیلم دیگری مشاهده نکرده بودیم.

نقد فیلم رسالهدر این فیلم موضوعات مهمی از اسلام به تصویر درآمده اند. برای مثال بعثت پیامبر، قتل سمیه، اسلام آوردن و شکنجهٔ بلال حبشی، جنگ بدر، جنگ احد، هجرت مسلمانان از مکه به مدینه، فتح مکه و چند اتفاق دیگر. حال که داستان کلی این فیلم را بررسی کرده‌ایم زمان آن فرا رسیده که نقدی در رابطه با این فیلم ارائه دهیم:

فیلم The message در مرجع رسمی IMDB امتیاز 8.5 را کسب کرده است. این امتیاز یک عدد بسیار عالی برای یک اثر هنری  محسوب می‌شود. این امتیاز نشان می‌دهد که اکثر افرادی که فیلم The Message را مشاهده کرده‌اند و در این سایت  نظراشان را به اشتراک گذاشته‌اند، از آن راضی بوده‌اند.

مصطفی عقاد در هنگام ساخت فیلم محمد رسول الله (ص)، دو نسخه از آن را به صورت موازی با هم ساخت. یکی از نسخه‌های فیلم با بازیگران انگلیسی زبان تهیه شد و نسخه دیگر با بازیگران عرب زبان به ساخت رسید. به همین دلیل زمانی که به سایت IMDB مراجعه می‌کنیم دو نسخه مختلف از این فیلم را مشاهده می‌کنیم که دلیل آن همین موضوع است.

این فیلم یک اثر بسیار بزرگ در  صنعت فیلم‌سازی جهان به حساب می‌آید. ساختن فیلم تاریخی به این عظمت زمان و سرمایه زیادی را نیاز دارد، و این دقیقا چیزی بود که برای ساخت The Message به آن توجه شد و این فیلم را به یک اثر طلایی تبدیل کرد. مصطفی عقاد برای ساخت این فیلم با مشکل تأمین هزینه‌های ساخت مواجه بود؛ از طرف دیگر عدم وجود شریک تجاری در ساخت این فیلم، در همان ابتدا پروژه ساخت فیلم را تا آستانه تعطیلی پیش برد. فیلم‌برداری این فیلم در کشورهای لیبی و مراکش که لوکیشن‌های مشابه مکه و مدینه آن زمان را داشتند، آغاز شد. برخی از منتقدین می‌گویند: "فرد دیگری به جز مصطفی عقاد نمی‌توانست همچنین اثر خوب و قابل قبولی را خلق کند."

نقد فیلم رساله

کار کارگردان این فیلم مذهبی فاخر نیز بر عهده مصطفی عقاد بود. عقاد و دخترش چند سال بعد توسط گروه تروریستی القاعده در یکی از هتل‌های اردن به شهادت رسیدند. در تصویر بالا مصطفی عقاد کارگردان این اثر هنری مذهبی تاریخی را مشاهده می‌کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های The Message این است که برای به تصویر کشیدن هرچه بهتر موقعیت شبه جزیره عربستان در زمان رسالت پیامبر (ص) از مجموعه‌ها و لباس‌های پر زرق و برق در این فیلم استفاده کرده است؛ و همچنین این فیلم به بهترین شکل فیلم‌برداری شده است. عقاد یک تیم شگفت انگیز از هنرمندان را برای ساخت اثر هنری خود به کار برد، از جمله این افراد می‌توان به  جک هیلدارد افسانه ای و موریس جار، اشاره کرد.

نقد فیلم رسالهپیام فیلم رسالة در عصر معاصرش ممکن است از همیشه مهم‌تر باشد؛ چراکه پرتره دقیق‌تر از دین اسلام، ریشه‌ها و تاریخ آن ارائه می‌دهد. بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر و تبلیغات پس از آن افراد زیادی از دین اسلام بیزار شده بودند اما عقاد بر بسیاری از ارزش‌های مترقی این مذهب در فیلم رسالة تاکید کرد؛ از جمله این مسائل می‌توان به برابری بین مردان و زنان و همچنین مسائل مربوط به صلح، عشق و بخشش اشاره کرد. عقاد از نظرات روحانیون و اساتید اسلامی بسیار زیادی در جهت ساخت فیلم استفاده کرد تا بتواند خط داستانی مناسبی ارائه دهد. او به عنوان فعال تاریخی و مذهبی نگهبان اعتقاد مسلمانان است. عقاد این فیلم را آموزنده و سرگرم کننده ساخت.

فیلم رساله یا محمد رسول الله (ص)، برای کسانی که مسلمان نیستند و تنها منبع اطلاع آنها در رابطه با اسلام اخبار رسانه‌ای است؛ بهترین گزینه برای شناخت اسلام است.

کارگردان فیلم محمد رسول الله (ص) ، در ساخت این فیلم از عقاید هر دو مذهب دین اسلام یعنی شیعه و سنی استفاده کرده؛ و با این کار توانسته است به هر دو مذهب و عقاید آن‌ها احترام بگذراد. او در این فیلم نه تنها چهره پیامبر (ص) و حضرت امیرالمومنین (علیه‌السلام) را نشان نمی‌دهد، بلکه چهره خلفای صدر اسلام را نیز نشان نمی‌دهد.

نقد فیلم رسالهآنتونی کوئین، یکی از بهترین و معروف‌ترین بازیگران سبک تاریخی در جهان است، او در این فیلم نقش حمزه سیدالشهدا را بازی می‌کند و باید گفت مانند همیشه خوش درخشیده است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در این فیلم چهره افرادی مانند امام علی(ع) و حضرت محمد (ص) دیده نمی‌شود. حتی این اشخاص در فیلم صحبت هم نمی‌کنند. یکی از صحنه‌های بسیار جذاب از امام علی (ع) در این فیلم که توجه بسیاری را نیز به خود جلب کرده است؛ مربوط به صحنه جنگ احد است، در این صحنه تنها ذوالفقار، شمشیر حضرت علی (ع) در کادر دوربین به تصویر کشیده می‌شود و به نوعی شاهد نمایش اول شخص هستیم، این صحنه یکی از بهترین برداشت‌های طول فیلم نیز به حساب می‌آید.

نقد فیلم رساله

یکی دیگر از بهترین صحنه‌های این فیلم زمانی است که بلال حبشی، همان فردی که روزی برده‌ای بیش نبود، به بلندی رفت و اولین اذان را قرائت کرد. در این صحنه زیبایی تساوی بین مردم در دیدگاه اسلام کاملا مشهود است. بلال حبشی یک جوان سیاه پوست، برادران سفید پوست خود را به نماز دعوت می‌کند. چه چیزی زیباتر و لطیف‌تر از این ماجرا می‌توان چهره زیبای اسلام را نشان دهد. برابری و عدم وجود نژاد برتر در دین اسلام، به خوبی در این صحنه مشهود است. حتی بلال با دستش به باقی برادران و خواهران مسلمانش علامت می‌دهد که به داخل بیایند و نماز بخوانند.

نقد فیلم رساله

ساختن فیلم تاریخی خلاقیت کارگردان را در خلق صحنه‌ها محدود می‌کند به همین دلیل بعضی از آن‌ها توانایی ساخت فیلم تاریخی را ندارند. اما به راستی که کارگردان این اثر مذهبی تاریخی به خوبی از پس آن برآمده است. او داستان‌های دینی بسیاری را در فیلم خود به تصویر کشیده است. برای مثال صحنه‌ای که یک عنکبوت به اذن الهی به درِ غاری که پیامبر (ص) در آن هست، تار تنید و کبوتری کنار آن لانه ساخت است. تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید مربوط به همین سکانس است و حقیقتا یکی از زیباترین صحنه‌های فیلم است.

نقد فیلم رساله

به طور کلی اگر بخواهیم به بزرگ‌ترین دستاورد این فیلم در جهان اشاره کنیم، باید بگوییم این دستاورد دیده شدن چهره واقعی اسلام به دور از هر گونه داوری است. در دنیای امروز ما که در رسانه‌های بیگانه اسلام را زشت و بی‌رحم معرفی می‌کنند و مردم عوام تنها تصورشان از اسلام داعش و اقدامات تروریستی این گروه است، چنین فیلم‌هایی بسیار به دیده شدن فلسفه واقعی اسلام کمک می‌کنند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نقد و بررسی فیلم (The Message (۱۹۷۶ / رسالت (محمد رسول‌الله)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..