تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آسیب‌های پیشرفت گرایی غربی در جامعه/ سودمحوری جایگزین ارزش‌های انسانی می‌شود

آسیب‌های پیشرفت گرایی غربی در جامعه/ سودمحوری جایگزین ارزش‌های انسانی می‌شودمحمد حسین مختاری رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد پیشینه و مفهوم‌شناسی واژه «سبک زندگی» اظهار کرد: در دوران گذشته بشر بر مبنای امور حقیقی و معنویِ زندگی، برای حیات تلاش می‌کردند، بنابراین شکل و ظاهر زندگی، نقش محوری را ایفا نمی‌کرد و جامعه تا این حد، به ظاهر و شکل زندگی نمی‌پرداخت، بلکه هدف رسیدن به اهداف عالی و حقیقی بود و مردم زندگی خود را در عالمی ماورای این عالم جستجو می‌کردند.

وی افزود: اما دنیای مدرن با محور قرار دادن شکل و ظاهر زندگی، روح و روان بشر را به این‌گونه مباحث، به عنوان دغدغه‌ای مهم و راهبردی، مشغول نموده است.

مختاری گفت: واژه سبک زندگی، ابتدا در فرهنگ مدرنیته مطرح شد، 200 سال پیش، موضوعی به نام سبک زندگی در گفتار مردم وجود نداشت ولی امروزه این واژه نه تنها معنا می‌دهد، بلکه باید به ‌طور جدی به آن پرداخته شود.

وی درباره اهمیت به سبک زندگی، بیان کرد: مقوله سبک زندگی و تأمل در رفتارهای روزمره بشر در نیم قرن گذشته، مورد توجه بسیاری از جامعه‌شناسان، فیلسوفان و اندیشمندان در حوزه فرهنگ قرار گرفته است، مسائلی نظیر قدرت عمومی مردم و تأثیرات متقابل آن بر جامعه پیرامونی، به ویژه در تقابل با کانون‌های قدرت و ثروت، از جمله آنها است.

آسیب پیشرفت گرافی در جامعه

مختاری در ادامه بیان کرد: در دنیای مدرن، پیشرفت، به عنوان امری کلیدی برای سبک زندگی غربی موضوعیت یافته است، مقوله پیشرفت فناوری‌ بر پایه عرضه و تقاضا صورت می‌پذیرد، بنابراین اندیشه پیشرفت‌گرایی، یک آسیب است که کمیت‌گرایی،‌ تجربه محوری،‌ و فناوری محوری از کارکردهای اصلی آن در سبک زندگی غربی است.

مختاری درمورد آسیب‌های اهمیت تک بعدی به پیشرفت اظهار کرد: با افزایش موضوع پیشرفت در جوامع مختلف، ارزش‌های انسانی و الهی جایگاه واقعی خود را از دست می‌دهند و سودمحوری جایگزین این ارزش‌ها می‌شود.

تنزل جایگاه انسان با محوریت علوم فنی در غرب

وی در ادامه بیان کرد: محوریت علوم فنی در سبک زندگی غربی، جایگاه واقعی علوم انسانی را تنزل داده است؛ زیرا علوم انسانی، برخلاف علوم فنی، انسان را به سمت تعالی رهنمون خواهد ساخت.

مختاری گفت: در عصر حاضر، جامعه مدرن با تأثیر مستقیم بر بسیاری از جوامع مختلف، سبک زندگی غربی را برای آنها به ارمغان آورده که این امر باعث واکنش‌های متضاد در جامعه هدف شده است، منشأ مسئله سبک زندگی از غرب آغاز شده و به تبع آن، این موضوع در سایر ملل موضوعیت یافته و افراد را به خود مشغول ساخته است.

تأملی در ماهیت سبک زندگی اسلامی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی درخصوص سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: سبک و سیاق زندگی، برگرفته از آموزه‌های اسلامی و قرآنی است: «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا»؛ «بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانى هستند که با آرامش و بى‌تکبر بر زمین راه می‌‏روند»، این آیه عمق تأثیر اندیشه بر رفتار و سبک زندگی آدمی را نشان می‌دهد، تنها گفتمانی که می‌تواند در مواجهه با سبک زندگی غربی، به صورت کارآمد و پویا عمل نماید، گفتمان سبک زندگی اسلامی است.

وی درمورد تعریف سبک زندگی از دیدگاه اسلام تصریح کرد: مفهوم سبک زندگی، لزوما نه بر مبنای ایده سودمحوری و پیشرفت‌گرایی غربی و اصالت ماده، بلکه بر مبنای زندگی حکیمانه تعریف می‌شود که بنیان آن دین و فطرت است، سبک زندگی منطبق بر حیات طیبه، باید براساس آموزه‌های دینی باشد که توجه اساسی به فطرت و نیاز به حکمت اسلامی را نشان می‌دهد.

وی در خصوص الگوهای سبک زندگی اسلامی بیان کرد: الگوهای فراگیری که آیات و روایات برای زندگی تعریف می‌کنند، همان سبک زندگی اسلامی است، شناخت چیستی مقوله سبک زندگی و تحقق آن، تمدن نوین اسلامی را موجب خواهد شد.

مختاری در پایان اظهار کرد: پیگیری دقیق و حساب شده برای بومی سازی مقوله سبک زندگی، نیازمند همفکری نخبگان در جامعه اسلامی است، طرح مباحث نرم‌افزاری و بازتولید معارف اسلامی در جامعه و استقرار و تحقق سبک زندگی اسلامی، مهم‌ترین شاخصه در این امر است.


انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آسیب‌های پیشرفت گرایی غربی در جامعه/ سودمحوری جایگزین ارزش‌های انسانی می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..