تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گنبدکاووس نامزد شهر جهانی فرش ترکمن شد

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مریم حاجی ابراهیمی روز یکشنبه درجلسه هماهنگی ثبت جهانی فرش ترکمن که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در گنبدکاووس برگزار شد، برلزوم فراهم کردن مقدمات این موضوع تاکید کرد.

وی گفت: ثبت ملی یا جهانی صنایع دستی یک شهر بیشتر با هدف ترویج و تقویت صنایع دستی آن صورت می‌گیرد و برای تحقق آن باید زیرساخت‌های لازم از جمله ساماندهی هنرمندان و کارگاه‌های این حوزه و نیز نصب تابلو و المان‌های فرش در نقاط مختلف شهر فراهم شود.

حاجی ابراهیمی اضافه کرد: شهر گنبدکاووس شاخص‌های لازم مانند برج قابوس، موزه فرش، پیشینه تاریخی، هنرمندان فرش و صادرات آن و تدریس رشته فرش در دانشگاه را برای ثبت جهانی فرش ترکمن دارد و از این حیث پرونده آن تکمیل است.

وی تصریح کرد: ساخت تندیس استاد نیازی به عنوان پدر فرش ترکمن، نامگذاری برخی معابر به نام فرش، راه اندازی دبیرخانه و مرکز نمونه سازی فرش و بافت فرش‌های کوچک با طرح‌های جدید متناسب با ذائقه مشتری از دیگر زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی گنبد به عنوان شهر فرش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار ویژه گنبد نیز دراین جلسه گفت: پس از ثبت جهانی برج قابوس این شهر، ثبت جهانی فرش ترکمن هم نشان از ظرفیت غنی حوزه فرهنگ اقوام این شهرستان است.

عبدالقدیر کریمی افزود: ثبت جهانی این دو اثر فرصت خوبی برای معرفی گنبدکاووس و ظرفیت‌های فوق العاده آن به مردم جهان است که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

وی اضافه کرد: برای فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز ثبت جهانی فرش ترکمن که در سال گذشته به ثبت ملی رسیده، کارگروه تخصصی در گنبد تشکیل می‌شود.

کریمی با تاکید بر ضرورت همکاری و همراهی همه ادارات و نهاد‌ها بالاخص شهرداری و شورای اسلامی شهر در فراهم کردن زیرساخت‌های ثبت جهانی فرش ترکمن، از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز درخواست کرد تا پیگیر بازگرداندن مالکیت ساختمان صنایع دستی این شهرستان که ره آورد سفر رهبری انقلاب بوده و اکنون در اختیار دیگران است، باشد.

بیش از نیمی از جمعیت شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس واقع درشرق گلستان را ترکمن‌ها که در صنایع دستی بویژه فرش مهارت خاصی دارند، تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/پ

شهر تاریخی گنبد کاووس



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گنبدکاووس نامزد شهر جهانی فرش ترکمن شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..