تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ساز‌های خاکی، یاد و خاطره شهدا را در تالار وحدت زنده کردند

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس با عنوان «ساز‌های خاکی»، شامگاه شنبه ۲۸ مهرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. بنیاد فرهنگی هنری بنیاد رودکی متولی برگزاری این برنامه بود. مراسم با قرائت قرآن و اجرای زنده سرود ملی کشورمان رسماً آغاز شد.

محمد گلریز، جهانگیر زمانی و رشید وطن دوست خوانندگان ارکستر در زمان دفاع مقدس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینی معاونت هنری این وزارتخانه، قاسم رفعتی، محمد سریر نوازنده و آهنگساز، شاهین فرهت و دیگر مسئولان و فعالان هنر اول از جمله حاضران در مراسم بودند.

مهرداد کاظمی خواننده پیشکسوت کشورمان که طی سال‌های اخیر برای انجام مراحل درمان خود در آمریکا به سر می‌برد، در مراسم حضور پیدا نکرد. پس از پخش کلیپی از موزیسین‌های دوران دفاع مقدس، سید عباس سجادی مجری برنامه، با خواندن شعری به حضار خیر مقدم گفت و یاد و خاطره شهدا و جانبازان را زنده کرد.

سپس حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد پشت میکروفن رفت و گفت: بر آیینه هنر تصویر راست هویداست. هر کس بخواهد دل به تاریخ بزند، صادق‌ترین رسانه هنر است. از قطعات خوشنویسی تا نغمه‌های موسیقی دلالتی ناب دارد برآنچه پیشینیان ما گذرانده اند.

وی افزود: امشب در یکی از شب‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب برای تقدیر از نوازندگانی که با ساز هایشان میراث دار انقلاب بودند و هستند، دور هم جمع شدیم. مهردادکاظمی بر بستر بیماری است و بسیاری از نوازندگان یا شهید شدند یا به مقام والای جانبازی نائل شدند.

پس از صحبت‌های حسینی ویدئویی پخش شد که در آن محمدرضا جعفری بهنام صدابردار حاضر در جنگ، محمد گلریز و جهانگیر زمانی خوانندگان، ارسلان کامکار نوازنده و احمد عزیز رهبر گروه کر در این ویدئو توضیحاتی را در خصوص اجرای موسیقی در مناطق جنگی ارائه کردند. در این ویدئو مهرداد کاظمی که خود شیمیایی شده است، از طریق ارتباط اینترنتی با محمد رضا جعفری صحبت کرد. او در این ارتباط گفت:‌ ای کاش در بین مردم بودند. خدا را شکر که ایران سربلند و سرفراز است. برای موفقیت هرچه بیشتر مردم دعا می‌کنم.

در بخش بعدی محمد گلریز با دعوت مجری پشت میکروفن آمد. گلریز متنی در وصف شهدا و جانبازان خواند و گفت: با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در تمام زمینه‌ها تحولات و دگرگونی‌هایی به وجود آمد؛ به ویژه در موسیقی. هنرمندان ما نمی‌دانستند که چه ملودی و آهنگی را باید بسازند که در راستای انقلاب باشد. با شروع جنگ تحمیلی، جرقه موسیقی حماسی و به عبارتی دفاع مقدس در ذهن هنرمندان متعهد تجلی پیدا کرد و نظر مثبت حضرت امام در سرود شهید مطهری مهر تاییدی بود بر موسیقی پس از انقلاب و موجب شد هنرمندان با شوق بیشتری به خلق آثار حماسی بپردازند.

گلریز اظهار کرد: همان طور که مستحضر هستید سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ یکی از شکوفا‌ترین سال‌هایی بود که اهالی هنر و موسیقی جنگ تحمیلی کار‌های با ارزشی را به وجود آوردند که برخی از آن‌ها ورد زبان مردم و رزمندگان می‌گردید و مردم با شنیدن آن‌ها احساس غرور و سربلندی می‌کردند. از همه مهم‌تر اینکه هنرمندان با حضور خود در جبهه‌ها و اجرای کنسرت‌های میدانی، روحیه‌ای دو چندان به رزم آوران خود می‌دانند و با اسلحه هنرمندانه به یاری سربازان خود می‌شتافتند و وجود این عزیزان در کنار رزمندگان ایجاد همدلی و وحدت می‌نمود. امیدوارم این مهم در جشنواره‌هایی همچون دفاع مقدس و فجر با خلق موسیقی‌های حماسی ادامه پیدا کند.

این خواننده با اشاره به هجمه فرهنگی دشمنان تاکید کرد: در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه‌های فرهنگی قرار داریم که هزینه‌های گزافی برای آن می‌شود که بخشی از آن صرف موسیقی‌های آنچنانی و بی محتوا می‌گردد. مقام معظم رهبری به کرات به مسئولان فرهنگی کشور هشدار داده اند و تاکید داشته اند که مردم به ویژه جوانان در معرض این خطر قرار دارند، اما متاسفانه در چند سال اخیر نه تنها گام موثری برداشته نشد؛ بلکه با بها دادن به آثار سبک و مبتذل در بعد کلام، ملودی و اجرا ضربات قابل توجهی به موسیقی وارد گردید و بعضا مخاطبان از ارزش ها دور شدند.

وی در ادامه به انتقاد از شرایط فعلی موسیقی و مسئولان فرهنگی پرداخت و گفت: موسیقی‌ها بسیار مبتذل شده و در چند سال اخیر موسیقی‌هایی که در جشنواره موسیقی فجر اجرا شد، هیچ رنگ و بویی از فجر انقلاب اسلامی نداشتند. در سال‌های گذشته ما جشنواره‌هایی مانند، جشنواره موسیقی مقاومت، جشنواره موسیقی دفاع مقدس، جشنواره ۹ دی و‌... با بودجه‌های مناسب داشتیم که در این روزها، خبری از آن جشنواره‌ها نیست.

اجرای چند قطعه دوران دفاع مقدس با ارکستر سمفونیک و گروه کر آن زمان به خوانندگی محمد گلریز و جهانگیر زمانی بخش دیگر برنامه «ساز‌های خاکی» بود. در این بخش قطعه‌های «خجسته باد» و «وطنم» با صدای محمد گلریز و «سربازان وطن» و «پاینده مانی و جاودان» با صدای جهانگیر زمانی اجرا شد.

در ادامه محمد رضا جعفری بهنام به بیان خاطراتی درباره دوران دفاع مقدس و اجرای موسیقی در جبهه‌های جنگ پرداخت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ساز‌های خاکی، یاد و خاطره شهدا را در تالار وحدت زنده کردند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..