تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قانون منع به کارگیری بازنشستگان؛ تزریق روحیه امید به جوانان/ ۲ هزار بازنشسته هنوز شاغل هستند

قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌تواند جوان‌گرایی را در سیستم اداری کشور به وجود آورد / قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌تواند امید به اشتغال را در بین جوانان تزریق کندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده فریمان و سرخس و عضو فراکسیون جوانان در نشست تحلیلی خبری که امروز در دفتر مرکزی اتحادیه اسلامی جامع دانشجویان برگزار شد، درباره انتظارات مجلس از تشکلات دانشجویی، اظهار کرد: جوان‌گرایی،‌ از جمله موضوعاتی است که همواره از جامعه و مجلس مطرح بوده است؛ انقلاب ما در آستانه 40 سالگی است و در طی این 4 دهه افراد زیادی آمده و رفته‌اند و شهدای بسیاری را تقدیم کرده‌ایم؛ در زمان جنگ و اوایل انقلاب که جوانان سکان‌دار مدیریتی نظام جمهوری اسلامی را داشته‌اند، شاهد پیروزی‌ها و تحولات بزرگی را در جامعه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: فراکسیون جوانان به همراه 38 نماینده که بین 30 تا 45 سال سن دارند، شکل گرفت، جوانانی که اغلب آنان سابقه کار تشکلات دانشجویی داشتند و این نشان دهنده آن است که این تشکلات می‌تواند افرادی را برای پست‌های مدیریتی تربیت کند.

قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: این جوان‌گرایی در اوایل انقلاب و دوران جنگ نتیجه اعتماد رهبر انقلاب و مسئولین آن دوره بوده اما این اعتماد به جوانان کم کم در دهه‌های اخیر نسبت به جوانان کمتر شده است و شاهد بالا رفتن سن مدیران هستیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: در مدت اخیر شاهد سردادن شعار جوان‌گرایی از سوی برخی مسئولین و جامعه بوده‌ایم که باعث شده رهبر معظم انقلاب افق 50 ساله را تضمین کنند که نشان دهند انقلاب به بن‌بست نرسیده و افقی روشن پیش‌رو دارد و سایه این افق 50 ساله جوانانی هستند که می‌توانند هدف‌های این افق را سایه‌سازی کنند.

26 آبان؛ پایان مهلت ترک داوطلبانه مدیران بازنشسته

قاضی‌زاده هاشمی گفت: طبق آمار دیوان محاسبات کشور 1970 بازنشسته شاغل در ادارات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و نیمه‌دولتی، شهرداری‌ها و در فدراسیون‌های ورزشی مشغول به کار هستند که فقط 200 نفر از این افراد را مقامات تشکیل می‌دهند که این مقامات شامل معاونین وزرا، سفیران، استانداران و همتایان آنان است و مابقی را کاردانان و کارشناسان شامل می‌شوند.

وی افزود: 26 آبان پایان مهلت ترک داوطلبانه برای مدیران بازنشسته است و این فرصت دو ماهه را به مدیران بازنشسته داده‌ایم تا ترک مسئولیت کنند و قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان به تحقق بپیوندد.

این نماینده مجلس گفت: پس از اتمام این مهلت دو ماهه گزارش کامل از نحوه اجرای این قانون را در صحن مجلس اعلام می‌کنیم که چه کسانی قانون‌گریز و چه کسانی قانون‌مدار هستند.

عضو فراکسیون جوانان اظهار کرد: نگاه ما این است که باید اعتماد به جوانان صورت گیرد اما منظورمان این نیست که بعد از تغییر یک مدیر بازنشسته بلافاصله یک جوان 20 ساله بی‌تجربه را جایگزین او کنیم بلکه بیشتر چرخش نسل و چرخه کاری است و این نشان می‌دهد که هر کسی باید این را بداند که برای همیشه ماندگار نیست.

وی در مورد این قانون گفت: نیازمند یک چرخش در ساختار مدیریتی کشور هستیم و این قانون می‌تواند یک گام مترقی به جلو باشد و یک نگاه پیشتازانه نسبت به آینده و جوانان باید بدانند انقلاب متعلق به آنان نیز هست و تنها متعلق به گروه یا افراد خاصی نیست.

این نماینده فریمان و سرخس درباره راه‌های گریز از این قانون، گفت: این چرخش خواه یا ناخواه رخ می‌دهد که یک آقازاده در جای بازنشسته که خارج شده است بیاید و استخدام شود و یا برخی تبدیل وضعیت شوند؛ برای مثال 2400 نفر نیروی کاری در وزارت نفت وجود دارند و وزارت نفت باید آزمون استخدامی را برای جایگزینی این افراد برگزار کند اما تاکنون برگزار نشده است و برخی دانشجویان رشته‌های نفت، گاز و پتروشیمی سال گذشته در اعتراض به این حرکت رو به روی مجلس تجمع کرده بودند که وزارت نفت نه‌تنها آزمونی را برگزار نکرده بلکه افرادی را استخدام می‌کند که هیچ تجربه و مهارتی را در رشته‌های مرتبط ندارند و شنیده‌ها حاکی است که برخی نمایندگان سابق مجلس در بین افراد بوده‌اند؛ ما از وزارت نفت این انتظار را داریم که هرچه سریعتر آزمون استخدامی را برگزار کند چرا که چراغ امیدی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط است.

لزوم جذب نخبگان علمی و دارای مهارت 

وی در ادامه گفت: ما می‌گوییم در چرخه استخدامی جدید آقازادگی نباشد و کسانی که واقعا نخبه علمی و دارای مهارت هستند، جذب نهادها شوند.

عضو مجلس گفت: نمونه ای دیگر این موضوع در آموزش و پرورش است که ظرف 4 سال آینده در حدود 100 هزار تا 400 هزار بازنشسته دارد وقتی این آمار از بازنشستگان آموزش و پرورش طی 4 سال آینده به گوش می‌رسد این انتظار از آموزش و پرورش می‌رود که خلاء نیرویی خود را جبران کند و مسیری را برای نسل‌های آینده به وجود آورد.

نماینده فریمان و سرخس در پایان بیان کرد: خوشبختانه در این دوره مجلس نسل سوم نیز حضور دارند که اکثرا از تشکل‌های دانشجویی برخواسته‌اند و سن مجلس نسبت به گذشته کمتر شده است که این نشان می‌دهد باید نسل سوم را جدی بگیریم.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت: دستگاه‌های نظارتی که بر این قانون نظارت می‌کنند، شامل بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و قوه قضاییه است.

در ادامه مراسم زهرا ساعی نماینده تبریز و عضو فراکسیون جوانان، اظهار کرد: تشکل‌های دانشجویی سنگ بنای سیاسی بسیاری از جوانان است و در این تشکل‌ها، آموزش‌هایی را به جوانان می‌دهد که می‌تواند بعدها موجب رشد و ارتقاء جوانان باشد.

وی گفت: فراکسیون جوانان نمود و ظهور خود را در همین دوره مجلس و با پیشنهاد قانون منع به کارگیری بازنشستگان نشان داده است و خوشبختانه در این دوره مجلس نسل سوم که برآمده از تشکل‌های دانشجویی بوده‌اند بسیار فعال کار کرده‌اند.

عدم شفافیت قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سال 95 تا به امروز

ساعی بیان کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سال 95 مطرح شده اما به دلیل وجود استثناعات و تبصره‌های زیادی که همراه داشت، شفافیت خود را از دست داده بود و مورد استقبال قرار نگرفت اما به دلیل اینکه نمایندگان شاهد مسائلی بوده‌اند این جرقه در ذهن آنان زده شد که این استثاعات را کمتر کرده تا این قانون بتواند مشکلی را برای جوانان حل کند.

وی گفت: در تمام دنیا به خصوص در رده‌های کلان از نظرات و ایده‌های جوانان استفاده می‌شود و این قانون می‌تواند موجب همین استفاده جوانان در رده‌های مدیریتی باشد.

ساعی تأکید کرد: مقام معظم رهبری بارها در سخرانی‌های خود بر جوان‌گرایی و اعتماد به جوانان تأکید داشتند و می‌بینیم که در دوره انقلاب و جنگ جوانان بسیار سرنوشت ساز بوده‌اند که این حاصل اعتماد امام و بزرگان نظام بوده است.

عضو فراکسیون جوانان اظهار کرد: جوان‌گرایی در سیستم مدیریتی کشور موجب تحرک و پویایی در نظام اجرایی کشور می‌شود در حالی که در این برهه شاهد رسوب چرخه نسلی در کشور هستیم گرچه فشارهایی از خارج مجلس به نمایندگان وارد می‌شود که جلوی این قانون را بگیرند اما این همکاری فراکسیون‌ها امیدوار کننده بود و بیشتر نگاه به این قانون صنفی بوده است تا جناحی.

وی در مورد اینکه میانگین سنی مدیران اداری چه نقشی در مشکلات به وجود آمده در جامعه داشته است، گفت: قطعا تأثیر بالایی داشته و کار اجرایی فرد خاص خودش را می‌طلبد؛ منظور از جوان‌گرایی این نیست که فرد 20 ساله بی‌تجربه را به سیستم وارد کنیم، هدف مدیریت کلان است نه رفع بی‌کاری گرچه ممکن است چند نفری نیز شاغل شوند.

وی بیان کرد: فعالیت احزاب در کشور ضعیف است و جوانان در این مورد گله‌مندند، تشکل‌های دانشجویی می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی و سیاسی را رفع کند اما اهمیت کمتری به آنان داده می‌شود.

ساعی در پایان در مورد سیل عظیم بیکاران در جامعه، بیان کرد: در دو دهه اخیر که بسیاری از جوانان وارد دانشگاه شده‌اند، این مسئله باید پیش‌بینی می‌شد که این افراد نیاز به یک بازار کار دارند و امروز شاهد جمعیت بسیاری از فارغ‌التحصیلان هستیم که در حوزه مرتبط خود شاغل نمی‌باشند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قانون منع به کارگیری بازنشستگان؛ تزریق روحیه امید به جوانان/ ۲ هزار بازنشسته هنوز شاغل هستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..